Her er vinnerne av Osloprisen 2020

Osloprisen er NATT&DAGs årlige kåring av de mest bemerkelsesverdige kulturaktørene fra året som har gått.

Mange ville kanskje sagt at vi alle endte opp som tapere i 2020, men det er ikke helt sant. Noen gjorde nemlig sitt beste for å gjøre fjoråret vårt litt bedre, og vi har trukket frem de av dem vi synes fortjener litt ekstra oppmerksomhet.

Ifølge oss er alle de nominerte vinnere, men vi lever i en verden hvor noen må være den største vinneren av alle, og har derfor latt våre lesere stemme fram den eller dem de mener fortjener prisen mest.

Det blir ingen feiring og fysisk prisutdeling i år, men vi skal ikke nekte prisvinnerne å markere seieren på den måten de selv ønsker.

Her er alle vinnerne! Redaksjonen gratulerer.

Årets stemme

@Min_Drittleilighet / Reduser Husleia

DU HAR KANSKJE allerede lagt merke til det, men det er dyrt å bo i Norge. Å leie en leilighet koster like mye det gjør å betjene et boliglån, samtidig som det er lukrativ investering for rikinger og firmaer å kjøpe opp rottereir for å leie dem ut som palass.

Kapitalismens og markedets logikk sier derfor at utleiere ikke trenger å strekke seg fryktelig langt for å skaffe seg desperate leietakere. Det er det selvsagt mange som utnytter. På Instagram-kontoen @min_drittleilighet samles og deles de verste historiene om utnyttelser på boligmarkedet (og dem er det ikke rent lite av). I tillegg til overprisede og bittesmå leiligheter med helsefarlig standard, rapporterer @min_drittleilighet om alt fra hooke-kontroll, der huseier setter begrensninger på antallet overnattinger i uka, til huseiere som uannonsert gjør inntog i leiligheten. Herlig!

Ved å vise frem hvorfor det trengs reform i boligmarkedet, støtte de som rammes og samtidig komme med forslag til løsninger, har folka bak @min_drittleilighet gjort mye mer enn mange politikere med reell makt til å løse problemet. Utleiefirmaene kaller de en kunnskapsløs, urimelig, usaklig, uetterrettelig, useriøs og anonym mobbekampanje, vi kaller dem en av årets beste stemmer.

Årets verste stemme

Dagbladet.no

Skjermdump: Dagbladet.no (10. januar)

MÅTEN DAGBLADET PRESENTERER  journalistikk på svekker troverdigheten til mediene generelt. Det er rett og slett umulig å forestille seg noen gå inn på DB.no og ende opp med styrket tiltro til mediene. En slik svekket troverdighet er i våre tider det aller siste både vi og mediene selv trenger. For skal demokratiet stå like fjellstøtt i fremtiden som det har gjort et århundre bakover i tid, er vi avhengig av at de redaksjonelle mediene er til å stole på. Du leser ikke en avis fordi du vil bli lurt. Mulig er Dagbladet en klikkvinnende nettavis. Kanskje har de også eventyrlig vekst. Men alt har en pris. Og det er ikke Dagbladet, men alle oss andre som må betale den.

Årets debatt

Den stille krigen mellom Bent Høie og Norges single, kåte befolkning. 

Foto: Stortinget

MAN SIER MYE man angrer på når man er kåt, men 2020 vil for alltid være året der folk ble så kåte at de skrev kronikker, og startet en lavintensitetskrig mot landets helseminister. Den stille borgerkrigen mellom landets kåte og helseminister Bent Høie er kanskje ikke det vi kommer til å huske best fra 2020, men den bør heller ikke glemmes. Det ligger også et håp for fremtiden i denne en av årets beste debatter. Uansett hvor ille ting blir, vil vi sannsynligvis alltid være kåte nok til å føre menneskeheten videre.

Årets beste litteratur

Heroin Chic av Maria Kjos Fonn

Foto: Kristine Wathne (NATT&DAG)

HEROIN CHIC ER Maria Kjos Fonns andre roman, og i likhet med Kinderwhore henter den sin tittel fra moteverdenen. Fonn påpeker dermed på noe som har lett for å forsvinne i offentlighetens oppkok av ferdigtyggede meninger: Mote er ikke bare et pent vedheng på det som «egentlig» foregår i samfunnet. Det er ikke bare et speil og en kommentar til samtiden. I vår overflate-virkelighet er estetikk en drivkraft som kan forandre historien. Maria Kjos Fonn har et blikk for disse kreftene, og fintfølelsen til å formidle dem med emosjonell kraft. Derfor er Heroin Chic nominert til Årets Beste Litteratur.

Årets beste musikk

Samlet singelslipp – S1SCO

S1SCO FØLGER IKKE en ny oppskrift. Men med gangsterrap er det litt som med det italienske kjøkken: det enkle er faktisk ofte det beste. Når det kommer til gangsterrap vil det si: tunge og mørke beats, økonomisk rapping som ikke forsøker å imponere og linjer om livet som konge av underverdenen levert som nihilistiske konstateringer. Og det er akkurat det vi har manglet i norsk rap.

Årets beste film

Selvportrett
Regi: Espen Wallinn, Margreth Olin og Katja Høgset

DET FINNES INGEN oppskrift på å bli nominert til (og vinne!) Osloprisen i kategorien Årets Beste Film, men det kan nesten virke som om det funker å om du klarer å forvalte en god historie på en forfriskende gjennomtenkt og lite tabloid måte. Slik det gjøres i Selvportrett. 

Årets beste TV

Sigurd fåkke pult (Discovery +)

MMM, UNGE, SINTE menn! Den norske offentligheten ble aldri helt enige om hvordan man skulle hanskes med incels etter terrorangrepene mot slutten av forrige tiår. For hvem handler problematikken egentlig om? Hva er i det hele tatt problemet? Plutselig var alle de ordknappe gamerne rundt oss potensielle terrorister. Følsomhet, åpenhet og psykologer ble viktigere og riktigere enn noensinne, uten at mannsrollen ble dratt ut av den evigvarende knipa av den grunn.

Årets beste scenekunst

03:08:38 Tilstander av unntak av Tore Vagn Lid (Transiteatret) 

03:08:38 TILSTANDER AV unntak er en rekonstruksjon av hendelsene den 22. juli, fra eksplosjonen i Regjeringskvartalet frem til politiet pågriper ABB på Utøya. Tidslinjen er presentert i sanntid, kun ved hjelp av miniatyrsett og smart symbolbruk. Det sømmer seg kanskje sjeldent å sette publikum i Breivik-setet, minutt for minutt, men her fremstod det som en nødvendighet. Det ble gjort på en stillferdig måte som blandet dypt alvor og søt pusling.

Årets beste kunst

STRUKTURA.TIME
Lesia Vasylchenko
Akedemirommet, K4, PODIUM, Khio, www.struktura-time.com

KURATERINGEN AV STRUKTURA.Time er vellykket og har den sjeldne egenskapen at den tar mangslungne verk fra opptil flere av verdens hjørner og løfter det opp til en høyere enhet. Den gir rom for veldig ulike uttrykk og kunstformer, men de ulike verkene forholder seg likevel til det overordnede temaet på en klar måte. Det gjør at å sitte på Struktura-time.com føles litt som å ha falt ned i et av disse Wikipedia-hullene som åpner seg sene nattetimer der ensomhet, lette rusmidler og laptoper er ingredienser.