Slik kan pangoliner gjenopprette brand confidence

Korona-viruset har ødelagt ryktet til vår skjellkledde venn. Her er 5 tips for å gjøre det litt bedre.

b
a

Pangolinen er i hardt vær. Ikke bare er den listet som «truet til kritisk truet» på IUCNs rødliste, de har også fått mye av skylden for å spre COVID-19 til mennesker. Selv om flaggermusen nå ser ut som et mer sannsynlig opphav til viruset, har påstandene gjort tilnærmet uopprettelig skade på pangolinens brand.

For å hindre at pangolinen ikke blir annet enn en utstoppet fotnote på naturhistorisk museum, har vi i NATT&DAG satt oss ned og utarbeidet fem tips til hvordan pangolinen kan gjenopprette brand confidence

Les også: NATT&DAGs tips til deg som skal arrangere skogfest

1: Åpne opp om den tunge tiden

FOTO: Sandip Kumar/ Wikimedia Commons (CC BY 3.0)

Alle skjønner at det ikke er så jævla lett å både få skylden for en verdensomspennende pandemi og samtidig være på randen av utryddelse, men hva gjør pangolinen når den blir utsatt for angrep fra media eller rovdyr? Jo, den ruller seg sammen til en pansret ball og venter til faren er over. Dette fremstår som både tannløst og lite transparent.

Vi anbefaler at de eller åpner opp og gir konsumenten innsyn i hvordan det er å både ha skyld i en pandemi og snart være utryddet. Ida Fladen har vært åpen og ærlig om sin krystallsyke minst tre ganger, og hver gang har hun bare styrket sitt brand. Se og lær, pangoliner!

2: Redefinere purpose

Evolusjonen og Darwin har utstyrt alle dyr med et purpose, men det kommer ikke tydelig frem hva som er pangolinens. Hva er det jeg kan få av en pangolin som jeg ikke også kan få av for eksempel en solid armadillo? Kan jeg ha en pangolin i stua, eller er den giftig? Et godt fundert purpose og tydelige nye core values hadde hjulpet stort med å gjenopprette tilliten til pangolin-brandet.

Som markedsdirektør Camilla Forsberg i DnB sier: «Purpose is the beating heart of your company. And if you can’t feel its pulse, then your business may soon be dead!»

3: Aggressiv sammenlignende markedsføring

Faksimile: Life Magazine, 16. februar 1948

Flaggermusen har en knallsterk og unik brandidentitet. Den drikker blod, sover opp-ned og kan fly fort selv om den er blind. Men la oss si noen tilfeldigvis lekker ut en liten nyhet om at flaggermusen på et tidspunkt samarbeidet med det amerikanske militæret om å utvikle en ny type brannbombe. Ville du hatt like høye tanker om flaggermusen da? Jeg tror vi begge vet svaret. 

4: Bytte brand-ambassadør

Faksimile: Youtube

Pangolinen har for tiden Jackie Chan som sin brand-ambassadør, som en del av kampanjen Kung Fu Pangolin. Vi skjønner at pangolinen skal «slåss» for overlevelse, men det fremstår som bakstreversk og alt for enkelt å bruke en kampsportutøver for å vise dette. Ungdommen i dag vil ikke ha blind vold, de vil ha brands de kan identifisere seg med, brands med vanlige folk som deg og meg som bare prøver å forsøke å overleve hverdagen.

Hva med å overtale en haug av nanoinfluensere til å ta en «pangolin challenge»; rulle seg sammen i en ball mens de blir forsøkt angrepet av rovdyr? Dette vil vise hva pangolinen utsettes for daglig, samtidig som det har skyhøy viralitet! 

5: Ta til våpen

Faksimile: Popular Science, desember 1935

Ifølge sosial identitetsteori, som jeg skummet igjennom på en brand-workshop på Farris Bad, er det kun én ting som kan gjøres når gruppetilhørighet er umulig å forandre, men gruppestatus er mulig å forandre: skape en sosial bevegelse. Få sosiale bevegelser er like sterke som de som bærer våpen. Se for eksempel på denne pumaen. Hvis ikke en slik majestetisk skapning oser confidence så vet ikke jeg.

Ingenting er gratis i livet. Bortsett fra å lese NATT&DAG.

Men det koster penger å lage NATT&DAG. Om du vil støtte journalistikken vår kan du donere 350 kr (eller mer) og få tilsendt vår minimalistiske sorte t-skjorte. Den kan du bruke til de fleste anledninger, for eksempel mens du står i kø på NAV etter å ha tatt en master på HF eller mens du møter noen fra finn.no for å selge verdisakene dine så du får råd til mat.

Den passer kanskje ikke til begravelser eller bryllup, men du tilhører jo generasjonen som hverken gifter seg eller har venner, så det går vel fint.

Velg din størrelse: Samtidig godtar du våre vilkår.
Ønsker du å donere et annet beløp (uten t-skjorte) kan du gjøre det direkte med Vipps. Velg «Send» og tast inn nummeret 586717 eller søk opp NATT&DAG.