Socks, Shoes and Tail. Foto: Torbjørn Rødland

KNIPS: Torbjørn Rødland

Estetisk brutalitet. Et Rødland-fotografi fanger blikket. Man vet som oftest hva man ser, men det er ikke alltid man forstår det. 

@rodland.jpg

Rødland minnes da han først begynte å fotografere, slik han ville.

– Det forvirret kritikerne på nittitallet. Det forvirret også meg. Jeg visste at det jeg gjorde representerte et skritt fram, men jeg visste ikke hvordan jeg kunne forsvare og forklare dette med ord.

Han skriver til oss fra Tyskland. Nærmere bestemt fra en kunstnerresidens i Berlin. Han fortsetter.

– Nå har vi begrep som metamoderne og integral, men det synes som om den tidlige forvirringen rundt bildene mine henger igjen her og der.

Selvportrett 2023. Foto: Torbjørn Rødland

DET GAMLE FOTOLANDSKAPET

Går man et steinkast tilbake i tid var hverdagen, og fotolandskapet, annerledes for kunstneren. Rødland forteller om studietiden på nittitallet. Den gang studerte han kunst-som-fotografi i Bergen. 

– Det var fokus på å erstatte en foreldet, romantisk kunst med en nyere, kritisk tilnærming. De romantiske senmodernistene, tenk Tom Sandberg, var poetiske og sensitive observatører som speilet en indre opplevelse av en ytre virkelighet. Dette føltes som et lukket kapittel. Samtidig pekte postmodernistene, tenk Cindy Sherman, på mønstre og maktforhold i og bak bildene som kulturen vår produserer, sier Rødland.  

Dette var en velkommen og nødvendig utvidelse av fotografiet, forteller Rødland. Likevel var kritikken disse bildene skulle representere for forutsigbar og begrensende.

– Denne kunsten hadde for lite sensitivitet og for mye avvisning i seg. 

Rødland ville åpne opp, ikke lukke igjen.

Darkness Now Visible 2019. Foto: Torbjørn Rødland

Nå, om lag 30 år senere, sitter Rødland på en drøss av utstillinger og en rekke utgitte fotobøker. For tiden er han aktuell med sin siste bok «The Pregnant Virgin», som han beskriver som «en opprivende liten sak med litt mye kjønn og selvskading på glatt papir.»

– Den gravide jomfruen representerer også kreativitet, tror jeg. Bunnløst paradoksal og mirakuløs kreativitet, sier han om boken.

– Målet mitt er fortsatt å forene kvalitetene fra alle tilgjengelige verdensbilder – fra det infantile, via det mytologiske og det subjektive til det selvbevisste og pluralistiske. 

DEN RØDE SOPPEN

Rødlands fotografier kan beskrives med et hav av adjektiver. Voldelige, voldsomme, vakre, ekstreme, erotiske og tidvis fryktelige. Hver for seg faller ordene flatt. Det er møtet mellom det lyse og mørke, kompleksiteten, som gir liv til Rødlands velkjente, estetiske og brutale bildeunivers. Man vet hva man ser, men det er ikke alltid man forstår det. For enkelte forvirring. For andre deilig dissonans. 

Socks, Shoes and Tail 2020. Foto: Torbjørn Rødland

– Alle aspekt ved fotografiet er viktig for meg, særlig de som fotografiet gjør bedre enn noe annet medium. Jeg forsøker det meste som rører og opprører meg. Men jeg prøver ikke å formidle et helt, komplekst subjekt i et portrett. Da er det viktigere å passe på at portrettet, selve bildet, har kompleksitet, sier Rødland om arbeidsprosessen sin. 

Et eksempel på «galskapen» satt i system er bildet hans Socks, Shoes and Tail. Bildet ble tatt i California for tre år siden, og var inkludert i Rødlands siste Oslo-utstilling på STANDARD (Oslo) i 2020 og kan nå også ses i Astrup Fearnleys jubileumsutstilling fram til 8. oktober.

– Drømmehjernene våre riffer på det øyeeplene ser og forvandler det til to parallelle virkeligheter: en prest og en feier. Fotografiet kan på en eller annen måte kanalisere semibevissthet som på denne måten faller ned i spagat. Sammenblandingen av dyre- og menneskekropper har vært med oss siden bildekunstens begynnelse i steinalderhuler. 

Som et punktum skriver Rødland videre.

– Mange spiste den røde soppen før advarslene ble kjent.

TORBJØRN RØDLAND ANBEFALER: Dag Nordbrenden

@dagnordbrenden

Dag Nordbrenden poster kanskje kattebilder til færre enn fem hundre følgere på instagram, men han er en solid fotograf som fortjener mer oppmerksomhet. Jeg tror han var mer synlig for tjue år siden, men han er en bedre kunstner i dag.

Cotovelo Cat 2019. Foto: Dag Nordbrenden

I KNIPS intervjuer vi en fotograf, som så får anledning til å anbefale en annen.



 

DERFOR BØR DU BLI NATT&DAG-ABONNENT


BLI ABONNENT!

– Tilgang til all vår journalistikk
I over 30 år har NATT&DAG vært medie-Norges lille degenererte og opplyste bastardbarn. Det skal vi være i over 30 år til, men fremover vil flere av våre beste saker legges bak betalingsmur. Det vil også gjelde det meste av vår omfattende dekning av musikk, film, litteratur, spill, mat og vin.

– Halv pris på alle NATT&DAG-fester
Hver måned arrangerer vi fester for å feire slipp av neste avis. På disse får man ikke bare møte et knippe av Oslos kuleste, slik det har vært i over 30 år. Man får også oppleve eksklusive konserter på en liten scene.

– Halv pris på månedens utvalgte film på Vega
Hver måned velger vi ut månedens utvalgte film på Vega scene i Oslo, landets desidert beste kinosted. Ikke bare skriver vi om filmen i forkant, men du får også halv pris på den.

– Halv pris på månedens utvalgte konsert på Parkteatret
Hver måned velger vi ut månedens utvalgte konsert på Parkteatret i Oslo. Som NATT&DAG-abonnent får du halv pris på den utvalgte konserten.

– Eksklusive invitasjoner til alle våre eventer
NATT&DAG har slippfester, filmvisninger og konserter, men fremover kommer vi også til å arrangere eventer innen kunst, litteratur, mat og vin.

– Ukentlig nyhetsbrev med alle våre tilbud og våre beste saker
Vi sender ut ukentlige nyhetsbrev som gir deg de beste tipsene til hvordan bruke byen og hvilke tilbud du får som NATT&DAG-abonnent. I tillegg får du tilsendt våre beste saker fra uken som har gått.

BLI ABONNENT!