Till Eulenspiegel er kanskje litteraturhistoriens mest irriterende fyr. Han sies å skulle ha eksistert i Tyskland på 1300-tallet, hvor han fartet rundt på landsbygda og lurte folk opp i stry og gjøglet og narret med folk på pur faen, før pesten heldigvis tok ham i 1350. Mesteparten av knepene hans går ut på at han spiller dum og tolker folks metaforer bokstavelig, bare for å være dritt. I enkelte av historiene medfører det til og med at han bæsjer på folk, eller lurer dem til å spise bæsj.
Hvis du synes dette bare er nok et eksempel på den uforklarlige perversiteten man så vidt emner i hjertet av tysk/nordvest-europeisk kultur, skal vi ikke krangle på det.
MEN østerrikeren Richard Strauss’ senromantiske hovedverk om drittsekken er ikke på langt nær like irriterende. I hvert fall ikke i den nedstrippede og ommøblerte remixen til Franz Hasenörhl, et ekte navn. Her er Strauss’ svære orkesterarrangement redusert til sin kjerne, utført av bare fem musikere: Fiolin, kontrabass, klarinett, horn og fagott.
På sesongens siste KORK kammer, får du oppleve dette verket, samt to andre fantastiske stykker:
Felix Mendelssohns Fiolinsonate i F-dur og Jean Francaix’ Kvintett nr. 2, sistnevnte komponert så sent som i 1989.
KORK klemmer til (og blåser og stryker og trykker og PLUKKER HARPE) på sesongavslutningen, og hvis du ikke synes du har råd til å være der, og i motsetning til den forferdelige personen Till Eulenspiegel tillater folk å snakke billedlig, kan du sende en elektronisk brevdue til konkurranse@ND.no med emnefeltet «Till billettkonkurransen». Skriv også gjerne navnet på en du vil ha med deg. Men ikke hvis det er Till Eulenspiegel. Ses!