En midsommernatt forbi

b
a

Hva vi tilfører stykket? Ingenting!

DET RASLET I BUSKENE i en litenbakgård på Bakklandet i sommer. Oberon, Titania, alvene og atenerne, og ikkeminst djevelen Puck, har lokket til seg utsolgte forestillinger i år igjen. Detvar så mange triste tryner som ikke fikk billett til “En medtsåmmårnatts drøm”i fjor, at Rabarbrateateret så seg nødt til å sette opp stykket én gang til.Men nå er det stopp. På ordentlig.

NATT&DAG møter regissør Øyvind Brandtzæg i hjemmet han deler medMadeleine Nilsen, en katt, en hund og to åtte uker gamle babyer.

– Rabarbrateateret startet med at vi var en gjeng somhadde lite å gjøre en sommer, sier han.

– Det var jeg, Espen Børø, Petter Winther, Kathrine Strugstad og Stian HovlandPedersen. Espen hadde noen Tsjekhov-stykker som han hadde oversatt tiltrøndersk, så vi satte opp disse på Antikvariatet (det het Rabarbra på dentiden), skikkelig fort og gæli. Det endte opp med å bli en kjempesuksess! Folkstrømmet til, det var åpenbart et veldig stort behov for noe mer mainstreamfriteater i byen, men med profesjonelle krefter.

Hva med “En medtsåmmårnatts drøm“?

– Det var Madeleine sin idé. Hun likte så godtmanuset, som er oversatt til sparbudialekt av Hans-Magnus Ystgaard. Så fant vijo den fine beliggenheten for stykket. Det er bakgården til Espen, eller, deter egentlig kommunen sin. Men den hagen hadde bare blitt brukt til én ting tidligere,til grillfester med Espen Børø. Den er så nedgrodd at vi aldri har settlekeapparatene som er der.

Hvorfor erShakespeare aktuelt i dag?

– Shakespeare er aktuelt fordi folk trenger underholdning,gode historier og gjenkjennbare situasjoner. Selv om verdenen i “En midtsommernatts drøm” er ganske pussig, hadde det ikke vært artig om det ikke vargjenkjennbart. Hvis det er en politisk tanke bak, så er det vel noe med balanseni naturen.

Et miljøspørsmål,mener du?

– Det ligger langt bak, altså. Men samfunnet istykket er i balanse, og styres av større krefter i naturen. Alvene erbesjelingen av naturen. Dette med naturen som en bevisst aktør er en eldgammelovertro, men det er en overtro med en funksjon: Om du tror at skogen blir sintpå deg hvis du hugger ned alle trærne, så hugger du de ikke ned. Noe sånt – menvirkelig. Det viktigste er å fortelle gode, artige historier.

Hva mer handlerstykket om?

– Det er jo en kjærlighetshistorie. Samtidig handler detom makt som blir avkledd# hertugen av Athen, Thesevs, tror han styrer og er sjef, men han er jo ikke heltdet. Og så har du de unge atenerne som er så forelsket og tror de står overnaturen og det meste. Så blir de avkledd. Akkurat det er nok veldiggjenkjennbart. Det er et fenomen som korresponderer og klinger veldig godt,særlig i komedie. Den eneste som ikke blir stående som en som har tatt feil herer Puck. Han er luringen som, selv om han faktisk tar mye feil, ikke bliravkledd. Han kjører sitt eget løp.

Hva tilfører derestykket?

– Ingen ting. Jeg tror dette er hva Shakespeare villeha. Hvis vi tilfører noe nytt så er det i norsk spilletradisjon. I vårtradisjon er Shakespeare-komedier ganske lite artig, selv om det opprinnelig,på engelsk, er skrevet morsomt. Problemet er at det språket Shakespeare brukteer så langt unna vårt språk at vi ikke får med humoren i oversettelsen. Rabarbrateaterettilfører veldig mye humor. Det har mye med Ystgaards oversettelse å gjøre, detat den er så god og gjennomført. Han har ikke først og fremst fokusert på atoversettelsen nødvendigvis må være så poetisk eller vakker, men at den skalvære folkelig og artig. Da blir det også automatisk vakkert og poetisk.

Hva tilfører dereTrondheim som kulturby?

– Jeg synes vi tilfører noe viktig, nemlig etteatertilbud som ikke har vært her før i det hele tatt. Det er snakk om enslags blanding av 70-talls vi-gjør-noe-sammen-og-deler-pengene-kultur, uten åha store økonomiske ressurser i ryggen, og sommerteater. Dette er noe de harveldig mange andre steder i landet, også mindre plasser enn Trondheim. Det er i det hele tatt merkelig at vi ikkehar hatt det her i byen før. I tillegg vil vi senke den høye terskelen mangehar for å gå på teater. En del tror nok at de må dra innom Arne Rønning ogkjøpe dress i samme slengen.

Dere vantUtawards i fjor?

– Haha, ja. Det var spesielt, vi har det jo med somen liten gimmick i forestillingen. Vi synes det var litt kult, da, i og med atde to andre forestillingene som var nominert hadde budsjetter som sikkert varti til tjue ganger så store som vårt. Da blir det artig å være underdog. Mendette er jo en popularitetskonkurranse, folk stemmer jo, og det er gøy. Det erikke sånn at vi tenker at vi er best. Men, vi føler oss jævlig privilegerte ogdet er deilig å være såpass ønsket.

www.facebook.com/rabarbrateater