NY VIN, HVITVIN – OG VINTAGE

For de av oss som faktisk frekventerer de små, spartanske vernissagene hvor bare to-tre mennesker er til stede – og fire av dem er Lars, Magnus, Kristian og Hans – ja da er avgangsutstillingen til akademiet på Stenersen i seg selv en artig begivenhet.

Der dørene slås opp og sommersola skinner inn og ekspanderer et ellers ganske lite og lukket rom. Som samtidig innvaderes av tipsy tanter og stressa NRK-medarbeidere og generelt godtfolk. For å kikke på utkommet av fem års nitidig foredling og forvalting av internasjonal kunstdiskurs. Eller var det resultatet av fem minutters panikk et snaut døgn før utstillingsåpning? Uansett: Nå henger det her, til skue for hele verden. Som om alle studentene har tatt med sine favorittblomster fra det private drivhuset for å plante dem ut i den store felleshagen som heter Norsk Kunst. Og så får tiden vise hva som slår rot, hva som visner hen og hva som drukner i ugresset som finnes der fra før av.

Nå har rett nok flere av de som stiller ut allerede gjort krav på sin plass i solen. Og er, for å følge plantemetaforen, allerede vel beskrevne blad. Men her og nå er ikke dette det viktigste. Det morsomste med denne ustillingen er som alltid at vi får et nydelig, bredt og brokete snapshot av hva som er kunst i Oslo i dag.

Årets utstilling er som vanlig delt i to. BA er Kurert av Mr. Tommy Olsson, MA har takket pent nei til ekstern innblanding og styrer skuta selv. Uten at det har all verden å si. Det er ikke som helhetlig kunstopplevelse dette er interessant. For å si det enkelt: En enorm mengde kunst og kunstlignende foretak av vekslende kvalitet er stappa inn i Stenersen. Og så er det bare å stoppe opp ved det de to-tre verkene du finner virkelig tiltalende og bruke en liten time på dem. Og scanne gjennom resten på en halvtime. Ikke noe diss til Akademiet dette altså, samme taktikk er det eneste som funker på alle svære, spraglete utstillinger, Stenersen og Louvre alike.&nbsp#

På åpningsdagen med sol i byen, glad stemning og kjelleren full av hvitvin handler dette selvsagt mer om kunstnere enn kunst. Men når dere har vært innom etter at ting har roet seg: Hva er de rette ordene å komme med etter at dere har kikket ferdig og du ønsker å synge noen strofer som oppsummerer inntrykkene på en tilsynelatende intelligent måte? For du første kan du jo demonstrere din rutine ved å si at det var enklere i fjor. I 2008 var det todimensjonale og distinkt håndverksmessige påfallende tilstedeværende. Omhyggelig og teknisk vakre bilder, gjerne utført med blyant og bare delvis naivistisk. Men i år er ikke dette slående.

Du kunne i stedet forsøkt med utlegninger om fortsatt (populær (hva annet!?))kulturell bevissthet. Eller “scenario-fremfor-konsept“. Eller et eller annet forsøk på å trykke det hele inn i et lignende samlebegrep. Men det kan vi ikke hjelpe dere med her, i dette formatet blir det bare svada. Nei, tropp heller opp på Stenersen, fokuser på enkeltverkene og gjør dere opp en mening. Vi har allerede plukket ut våre favoritter og kommer tilbake med mer om dem senere. Så får vi se, da, om preferansene korresponderer.

Og om dere føler behov for å sette det dere ser inn i den større sammenhengen: Galleri K viser frem til 7. juni frem utstillingen Statens Kunstakademi 100-års jubileum. Godt over tyve utstillere av den feterte sorten. Legg turen innom før du tropper opp på Stenersen. Så stiller du skolert og vel beskodd til å bedre forstå hvor den kommer fra, all galskapen.

Avgangsutstilling for Kunstakademiet, Stenersenmuseet, 23. mai – 11. juni

Statens Kunstakademi 100-års jubileum, Galleri K, 23. mai – 7. juni

X