Foto: Andrea Burz og Marlene Burz 

Den skrivende historien om bilen Juanita

Intervjuet er oversatt fra Engelsk til Norsk av Hedda Grevle Ottesen.
Intervju mellom Hedda Grevle Ottesen og Agatha Wara.

https://juanita.no/

TikTok: @juanita.babygirl

Foto: Jan Khur

MED BAKGRUNN I forskjellige formater og kunstkontekster befinner Agatha Wara seg på den konseptuelle siden av kunstscenen og utforsker forskjellige typer samarbeid og medier. Selv sier Agatha at hun om dagen er mest travel med å plassere parykker på sine alpakkadukker.

Oslobaserte Amerikansk-Bolivianske Agatha Wara liker å skape nye identiteter i sin kunstpraksis, og bilen Juanita er hennes siste kreasjon. Juanita er en Mercedes-Benz S-Class (S320) fra 1999, og ble satt til livet tidligere i år. Juanita er en mobil sosial skulptur med sporadiske performative opptredener i Oslo og rundt om på det europeiske kontinentet. Opprinnelig som en offentlig skulptur for Oslo Kommune Kulturetaten og Norsk Billedhoggerforening er Juanita nå i hi i en garasje i Sveits, siden prosjektet ble avsluttet av Kulturetaten. Det siste året har bilen Juanita reist fra by til by med pop-up eventer på større kunstinstitusjoner som Geneva Sculpture Garden Biennale, kuratert av Devrim Bayar, og pop-up eventer i Berlin og Brussel og på det kunstnerdrevne galleriet La Cucina i København. 

Å leve sitt beste liv

Norsk Billedhoggerforening, Oslo kommune Kulturetaten og Oslo kommune Bymiljøetaten lanserte i 2019 en “skulptursone” i forbindelse med nyetableringen av Øvre Slottsgate som gågate – en satsning på “økt byliv i sentrum” gjennom å ha bilfrie gater. Skulpturen Agatha stilte ut våren 2022 er ironisk nok en bil. 

Jeg møter Agatha på hennes atelier med utsikt ut mot Alexander Kiellandsplass. I fugleperspektiv ser jeg ned på kaoset av biler, busser, hunder og andre myke trafikanter i rundkjøringen.


Fra venstre: Ida Rasmussen, Sophie Keij og Agatha Wara før avdukningen av Juanita i Øvre Slottsgate. Foto: Jan Khur

Etter at du fikk Juanita har du skaffet deg de samme problemene alle med bil klager over. Hvor skal man parkere bilen i sentrum, vedlikehold, bompenger osv. Ikke for å snakke om at Oslo kommune nektet å akseptere Juanita som en offentlig utsmykking. Samtidig har du nå bil som har åpnet opp for muligheten til det beste i verden, nemlig å kjøre rundt i en bil, uten bekymringer – med tung bass, åpne ruter og venner i baksetet. Du har friheten til å reise dit du vil, når du vil. Og du kan også transportere tunge og eller store objekter – som er en veldig viktig del av det å være kunstner. Kunstnerjobben går jo i stor grad ut på å frakte objekter fra et sted til et annet.
– Ja, jeg kan dra på Ikea! Men ja, det er den beste delen. Og det er sant, bilen kommer med fordeler og ulemper. Fra sekundet jeg satte meg inn i denne bilen har jeg blødd penger. Det er tross alt en gammel, dyr og importert bil. Jeg lærte alle disse aspektene sånn som; “Ok, vi må på et dekkhotell. De lagrer hjulene dine mot 3000 kr”. Eller: Bensin, toll, rust under bilen og vindusvisker-væske. Og plutselig er man nødt til å finne en Mercedesspesialist i Tyskland. Det er merkelig når jeg snakker med min revisor om prosjektet. Jeg forklarte: “Jeg skal få denne bilen, men det er egentlig ikke en bil, det er et kunstverk, men den er registrert i mitt navn”. Han virket veldig forvirret. 

LES VIDERE GRATIS

Alt du må gjøre er å registrere deg. Det går raskt og koster ingenting.

Personvernserklæringen vår kan leses her.