NATT&DAG tester dietter – og blir hentet av ambulanse

Det er igjen på tide å dyppe tærne nedi diettmarkedets smultgryte.

b
a

For seks år siden testet vi seks ulike trenddietter. Aksepten for å ha litt kroppsfett har angivelig økt siden sist, men likevel har det norske folk aldri brukt så mye penger på dietter som vi gjorde i 2019.

Det er derfor på høy tid at noen går de nye trenddiettene etter i sømmene og ser på hvilke som funker og hvilke som bare gjør deg fattig og/eller trist. For hvorfor bare spise litt mindre og trene litt mer når du kan sette i gang med et helt sinnssykt komplisert opplegg som involverer sjeldne bær eller veldig mye smør?

OBS: Ikke prøv noen av disse diettene. Vær heller fornøyd med det du har!

Les også: Nytt nummer av NATT&DAG er på gata nå!

Skinny Bitch-dietten

Hva: Vegansk diett fra bestselgende bok.

Hvorfor: Fordi noen ganger trenger du at verdens beste jenter heier på deg.

Regler: Tre veganske måltider om dagen (boken kommer med egen spiseplan). 20 minutter trening minst fire ganger i uken. Ikke kaffe, alkohol (sulfittfrie viner er OK), brus («brace yourselves, girls: Soda is liquid Satan»), eller sigaretter. Drikk åtte glass vann.

Resultat: Ned 1 kg på én uke.

Passer for: Veganere, rike mennesker.

Passer ikke for: Mennesker avhengig av å ha et stabilt blodsukker.

Skinny Bitch-dietten, en «no-nonsense, tough-love guide for savvy girls who want to stop eating crap and start looking fabulous» (oss), stammer fra en bok utgitt i 2005, forfattet av en tidligere modellmamma og en tidligere modell. Boken tar form som et slags forlenget manisk rant og rekker innom mye på sine 13 kapitler (vi har lest hele, den har store bokstaver), inkludert tre kapittler om kjøtt- og meieriindustriens lugubre aktiviteter, et kapittel om hvorfor landbruksdepartementet hater deg, samt et eget kapittel om avføring.

Det hele kulminerer i en fire ukers kostholdsplan, hvorav vi prøvde den første uken. Underveis fungerer boken som en slags gal stemor som prøver å bryte deg ned og bygge deg opp på samme tid, med sitater som «you need to exercise, you lazy shit.» :(

Vanskelighetsgraden til kostholdsplanen vil avhenge av hvor mye kjøtt og meieri du har i dietten din fra før. Dersom du allerede har en tålelig grønnsakstung diett vil ikke Skinny Bitch være noen enorm overgang, det er bare mindre av alt. Frokostene består utelukkende av ferskpresset appelsinjuice og soyayoghurt med frukt og granola. For å gjøre dietten litt mer 2020-vennlig, og fordi vi så noen på nettet gjøre det, tilsatte vi acai-puré til yoghurten (2005 var en mer uskyldig tid sånn rent fruktmessig), slik at vi nå spiste acai-bowls.

To frokostrelaterte problemer meldte seg tidlig. For det første ble frokosten veldig dyr, dersom du tror Skinny Bitch er for deg bør du regne med minst 100,- til appelsiner og acai-puré for hver dag, litt avhengig av hvor god du er til å presse appelsiner. For det andre ble vi ruset på fruktsukker frem til ca 1100, hvoretter vi krasjlandet totalt og forble uproduktive frem til godt etter lunch.

Lunch- og middagsforslagene består primært av ulike erstatningsvarer (veganburger, veganpølser, vegankebab, osv.), de fleste av dem amerikanske, men vi prøvde etter beste evne å finne norske alternativer. Det føltes herlig unorskt å være på diett og samtidig spise kebab til lunch og hamburger til middag, men vi kom kjapt ned på jorda igjen når vi innså at vi igjen måtte dra og trene.

Likevel, det er relativt forfriskende at boken ikke gjemmer seg bak noen pseudovitenskapelig grunn til hvorfor du må gjøre som du gjør. Her er det ingen «kroppen må inn i ketose», Skinny Bitch vil bare at du skal spise litt mindre og bli dødsdigg. I et rørende etterord, som forøvrig åpner med «Don’t be a fat pig anymore. You know what you have to do, now do it. But don’t go anorexic on us, either», forteller boka deg at den egentlig ikke mente å være så slem med deg, den ville bare at du skulle bli digg slik at du nå med selvtillit kan ta tak i de virkelige problemene i livet – «There’s no point in being gorgeous if your life is a mess. End your co-dependent relationship, quit your dead-end job, and ditch your toxic friends». Vi er fulle av fruktsukker og klare til å si opp jobben!

Sjokoladedietten

Hva: Spise utelukkende mørk sjokolade.

Hvorfor: Sjokolade aktiverer belønningssystemet i hjernen, dette gjør deg visstnok mindre interessert i annen mat.

Regler: Sjokoladen må være «sunn» med lavt sukkerinnhold og høyt kakaoinnhold, vi spiste mellom 1 og 4 store plater hver dag. Trene mye og hardt. Drikke vann.

Resultat: Ned i vekt, psykisk sammenbrudd.

Passer for: De som lurer på hvordan badeflisene kjennes ut når man treffer dem hardt med hodet, folk som misliker å tilberede mat, sosiopater.

Passer ikke for: Følsomme mennesker.

Vi trodde vi hadde gledet oss til denne uken hele livet, men det skulle fort nok vise seg å være bare enda en alvorlig misforståelse. De første timene kjente vi på entusiasme og optimisme, uvitende om hvilke følelser som snart skulle slå rot i oss. Dette ble fort nok erstattet av udefinerbar prikking i hud og dundring i bryst, til forveksling lik entusiasme, men som sannsynligvis handlet om en underbevissthet som skjønte hva som var i ferd med å skje.

Derfra gikk det bare nedover.

Sjokoladedietten handler ikke bare om å spise sjokolade, det handler også om et treningsregime, som praktisk nok utelates i diettens navn. Man skulle kanskje tro at et kosthold som utelukkende baserer seg på sjokolade, kombinert med hardere trening enn vi noen gang har gjort, ville etterlate deg letargisk, doven og uproduktiv. Det var ikke tilfelle. Vi gikk i stedet for inn i en produktiv psykose og ryddet samtlige oppgaver av veien. I ettertid er det vanskelig å si om vi underpresterte kvalitetsmessig, men oppgvene ble i alle fall gjort, og det er det viktigste.

Etter hvert begynner man å gulpe en god del, og det står ingenting i diettens beskrivelser om hva man skal gjøre, men vi tenker at det eneste riktige er å svelge unna. Diett er diett. Økt forekomst av kroppsvæsker er et resultat av dietten generelt. Huden var veldig våt hele tiden. Hadde NATT&DAG hatt en egen HMS-ansvarlig ville vi fått instrukser om å avbryte på dette punktet. Men NATT&DAG har ingen HMS-ansvarlig. Vi fortsetter dietten.

Dag 3-4 minner om da vi hadde anoreksi i 2012. Alle liggestillinger gjør litt vondt, bortsett fra fosterstilling på varmekablene etter at man har besvimt i dusjen om morgenen. Det er vanskelig å følge med på film, bok og podkast og vi må avbryte dokumentaren om fotballguden Maradona når vi begynner å grine. Det svir i magen og hjernen, og vi mistenker at vi har litt spesiell ånde. Sjokoladen smaker stadig mindre som seg selv, og mer som harsknet majones. Man kunne med andre ord like så godt injisert dritten.

Dag 6 av 7 innså vi på egen hånd at det ikke lenger kom til å være mulig å knele for dette regimet. Dietten måtte avbrytes. Sideeffekten vi hadde håpet på, nemlig avsky for usunn sjokolade, har foreløpig vist seg å utebli.

Les også: På middag hos Voe: – Jeg har alltid elsket kjærlighet

Militærdietten

Hva: Diett basert på å innta få kalorier. Militær i navnet for at dietten skal være kul.

Hvorfor: Viktig å være slank når man dreper sivile i Midtøsten.

Regler: Dag 1, 1400 kalorier. Dag 2, 1200 kalorier. Dag 3, 1100 kalorier. Dag 4-7, spis hva du vil, men ikke overstig 1500 kalorier. Snacks er tillatt de fire siste dagene, men da innenfor de 1500 kaloriene du disponerer. Repeter uka til ønsket resultat er oppnådd.

Resultat: Ned 2,3 kg på én uke.

Passer for: Folk som har sett American Sniper to ganger for mye. Slemme vektere.

Passer ikke for: Folk som jobber utallige timer på gulvet med å servere burgere, biff og øl. Vi som foretrekker å ikke føle oss syke 24/7.

For alt vi har, og alt vi er. Forsvaret, de som er villige til å dø for å beskytte oss sivile, vi som vandrer gatelangs uten mål og mening. Vi som tar oss en øl for mye og tenker at vi kan vente til i morgen med å bli noe. Hvordan skal vi noensinne kunne tilbakebetale den enorme prisen forsvaret betaler for å beskytte oss? Mest sannsynlig ikke ved å gå på militærdietten, men vi gir den et forsøk!

Dag 1, rekrutten. Vi begynte første dagen med å sette opp en plan. Vi hadde få kalorier å gå på, og strategien var å finne kalorifattig mat som metter. Vi lagde tomatsuppe med kokt brokkoli. En halvliter tomatsuppe og 350 gram brokkoli rommer ikke mer enn 320 kalorier. Dette kom til å bli lett tenkte vi. To måltider á 320 kalorier tomatsuppe og brokkoli senere var vi triste på innsiden. Vi trengte en ny tilnærming. Resten av kveldens kalorier gikk til øl og hjernekraften ble satt til å tenke ut nye strategier.

For ja! Vi kan drikke øl på militærdietten. Ettersom du disponerer kaloriene dine som du vil, står du fritt til å ta deg en tur på byen om du skulle ønske det. Alt handler om prioriteringer. Hvor mange øl skal vi tillate oss når vi har 1400 kalorier å gå på og hver halvliter rommer 200? Vi startet med 400 kalorier, to halvlitere, men etter to hadde vi lyst på en tredje og kveldsmaten (brødskiver uten pålegg) uteble. Etter den tredje lekte vi med tanken på å krite av morgendagens kalorier.

Når vi våknet den neste dagen kom svaret til oss. Vi måtte spise lite og usunt. Har vi 250 kalorier til rådighet? Dobbel cheese på mccern! Hele 500 kalorier til et måltid? Et par stykker pizza! Å klare å gjennomføre en diett handler om å føle seg bra når man er på den, tenkte vi, og pizza og burger gjorde at vi ble glad i kroppen og hodet. Resten er bonus. Og bonus ble det! Med unntak av at vi følte oss kvalme, hadde hodepine av og på fra vi stod opp til vi la oss, underpresterte både i arbeid og i sosiale settinger, ble spurt fire ganger daglig om det gikk bra med oss og slet med å sovne til lyden av en kropp som trygler etter flere kalorier å konsumere, så gikk det hele greit for seg.

Man ofrer mye for å prestere når det gjelder, enten det er når du står i baris foran speilet med kameraet rettet mot din 2,3 kg lettere kropp, eller når du står bevæpnet foran en geitebonde i Afghanistan som har på klær som er akkurat klumpete nok til at du kan rettferdiggjøre å si at du trodde han hadde på seg en bombevest. Så gjenstår det bare å bruke dine (nå) slanke fingre til å trykke på avtrekkeren.

Mikhaila Petersons «Lion Diet»

Hva: 100% kjøttbasert diett.

Hvorfor: Kurerer fysisk og psykisk sykdom.

Regler: Spis kun kjøtt til alle måltider (salt og pepper er lov). Drikk kun vann.

Resultat: Ned 2.0 kg på én uke. Liker ikke lenger grillpølser.

Passer for: Dyr, folk som vil bli veganere.

Passer ikke for: Veganere, miljøbevisste, psykisk og fysisk friske.

Mikhaila Peterson (datter av Jordan Peterson) skriver på nettsiden sin at hun klarte å kurere mange av sine psykiske og fysiske lidelser kun ved å følge en diett bestående av kjøtt, salt, pepper og vann. Den ultimate «elimineringsdietten» kaller hun den, fordi den eliminerer alle matvarer som kan ha en negativ påvirkning på kroppen. Vi ble fristet av tanken på bedret psykisk helse og kastet oss på en 7 dagers løvediett for å se om også vi kunne oppnå psykisk stabilitet gjennom et kosthold utelukkende basert på klimaets verste fiende: kjøtt.

Dag én av dietten gikk med på kjøttshopping der kreativitet måtte tas i bruk for å komme på flest mulig spennende variasjoner av rene kjøttmåltider. Ut av butikken hadde vi med oss 1,7 kilo kyllingvinger, en pakke grillpølser, to pakker bacon og en kilo med kyllingbryst. Vi gledet oss allerede til å spise alt vi hadde plukket ut. Menyen for dagen ble to striper bacon og en pølse til frokost, kyllingvinger til lunch og mer kyllingvinger til middag. Moroa var over allerede ved middag dag én, hvor vi merket savnet etter pasta og andre essensielle matprodukter. Dag to begynte vi å kjenne et mildt ubehag av tanken på å spise enda mer rent kjøtt uten tilbehør. Til frokost passet vi derfor på å skape variasjon ved å spise to pølser og en stripe bacon. Lunsj ble pølse. Og middag ble igjen kyllingvinger. Dag tre var det slutt på sommerferie og den hektiske hverdagen var i gang igjen. Vi merket raskt utfordringene knyttet til det å følge dietten «on the go», så løsningen ble å steke opp to pølser, putte dem i en plastpose og konsumere dem ved behov.

Men følelsen av avsky vokser seg raskt sterkere enn behovet, og vi ender i en mer eller mindre frivillig fastesituasjon. Dag 6-7 hadde vi opparbeidet oss et likegyldig forhold til mat. Mat er drivkraft, ikke nytelsesmiddel, tenkte vi, mens vi stekte opp det siste halve kiloet med kyllingvinger.

Vi er fortsatt fysisk og psykisk syke etter endt diett, men vi sitter i alle fall igjen med to kilo mindre kroppsfett og et helt nytt anstrengt og herlig miljøvennlig forhold til kjøtt.

Les også: Ketsjup & Sennep på Union Blindern: – Dette er neo-Egon!

Keto-dietten

Hva: En type lavkarbodiett med mye fett og veldig lite karbohydrater.

Hvorfor: Tanken er å lure kroppen til å brenne fett. På grunn av diettens lave karbohydratinnhold får kroppen lavere blodsukkernivå. Kroppen går inn i en sulttilstand, selv om du ikke sulter. Dermed brenner kroppen fett i stedet for karbohydrater.

Regler: Dietten bør bestå av 70% fett, 25% protein og 5% karbohydrater.

Resultat: Ned 2 kg. Tur med ambulanse.

Passer for: Folk som trener.

Passer ikke for: Folk som liker hvetebakst.

Keto-dietten fokuserer først og fremst på å oppnå ketose. Dette oppnår du ved å spise ekstremt lite karbohydrater. Filosofien er at det er fett, ikke karbohydrat/sukker, vi er skapt til å bruke som energikjede. Hvis den daglige dosen karbohydrater uteblir, lurer vi kroppen til forbrenne fett. Keto-diettens forkjempere hevder at man får et kick av det kontrollerte blodsukkernivået som etter hvert oppnås, selv om sult altså er virkemiddelet.

Under forberedende refleksjon over egne matvaner, innså vi at matvanene våres fra før av gikk ut på å nyte en god del, ost, rødt kjøtt, spekemat, paté og smør, samt en stor mengde grønne grønnsaker. Kanskje keto-dietten ikke er så ille, tenkte vi.

Noe vi var lite forberedt på var sukkersuget som gjorde seg bemerket fra første stund, helt til dagens største måltid skulle inntas. Middagen besto av saucisson som forrett, samt en omelette, entrecote og kål. Smør ble generøst tilsatt både under og etter tilberedning av alle ingrediensene. Første natt la vi oss veldig mette, med et betydelig antall fettflekker på klærne. Til nå, ingenting uvanlig.

Omeletten til frokost dag nr. 2 smakte egentlig ganske ekkelt. Ikke greier vi lage noe særlig appetittlige omeletter heller. Søtsuget er blitt tydeligere, på grensen til irriterende. Særlig lysten på bakverk. Kylling og brokkoli står på menyen den kvelden, og ost tilsettes for å oppnå tålelig metthetsfølelse.

Dag tre begynner en allerede tynn mage å se litt skrinn ut. Vi er tom for spekeskinke, og egg frister ikke til frokost lenger, dermed uteblir noe som helst måltid frem til klokka 15. Bloggen Smørjesus definerer Keto-dietten som «følelsen av å ha en stabil energi, selv om klokka er 15:00 og du ennå ikke har spist den dagen». Søtsuget er minsket, men vi føler oss i det hele tatt ganske ekle. Stabil energi, langt ifra – en bysykkeltur på tom mage fremkaller kvalme og et umiddelbart behov for å innta betydelige mengder mat. Vi svetter. Mye. Magen skriker etter cola eller noe som kan gi et tilsvarende boost. Vi nøyer oss med solsikkekjerner og grillet svin. Natten er preget av intens kaldsvette.

Dag 5 våkner vi med dårlig ånde, og orker ikke tanken på å lage noe mat selv, heller ikke se på fett. En kjøpt quiche blir løsningen. Quichen inneholdt nøtter, som er anbefalt for å få i seg proteiner under en keto-diett, men ikke til hyper-allergikere som naivt nok tror quiche ikke kan inneholde noe slikt. Dermed ble vi hentet på stuegulvet av ambulansepersonell, etter å heroisk nok ha krabbet bort til fasttelefonen i anfalls-tåka. Til nå hadde vi kun tapt 2 kilo over 4 dager – et forholdsvis greit vekttap, men oppholdet på intensiven skulle imidlertid vise seg  slå positivt ut på vekta (i anorektisk øyemed). Keto-dietten avbrutt, men hvis du er nøtteallergiker har du nettopp funnet en uvirkelig rask måte å gå ned i vekt på. Rask og dødelig. Men, vi lever, og jobber fortsatt med å fete oss opp etter anfallet. Denne gangen blir det ved hjelp av smågodt, pasta, vannbakkels og baguette.

Adele-dietten

Hva: Adele-dietten/Sirtfood-dietten, tilsynelatende bevisst feilkreditert Adele fordi hun er kjendis og etter sigende har gått ned en del kilo på grunn av denne dietten. I virkeligheten er det Aidan Goggins og Glen Matten som har utviklet dietten bestående av såkalt sirtfood som (visstnok) inneholder proteiner som aktiverer sirtuiner – gener som skal ha en positiv påvirkning på kroppslige prosesser som metabolismen (aka fettforbrenning), resistensen mot diverse sykdommer og levealderen selv.

Hvorfor: Torturere seg til fordel for helsebringende effekter.

Regler: Kun spise mat som inneholder sirtuiner. Dag 1-3: Tre grønne jus og et måltid per dag (1000 kalorier), Dag 4-7: to grønne jus og to måltider per dag (1000 kalorier). Får ikke lov til å spise etter 19:00.

Resultat: Deprimert.

Passer for: Rike A-mennesker.

Passer ikke for: Fattige B-mennesker som liker å gå ut fra leiligheten.

Vi bega oss ut på Adele-dietten etter å ha skumlest tabloidoverskrifter om at denne innebar å nyte sjokolade, rødvin og kaffe. Det var før vi fant ut at den første uka av den vedrørende dietten hovedsakelig innebærer å holde seg innen 1000 kalorier per dag. 1000 kalorier som skal utgjøres av en grønn jus som er så vond at smaksløkene vrir seg i smerte, tett etterfulgt av en anger på at man i det hele tatt har blitt født. Vi leste et provoserende avsnitt skrevet av en provoserende blogger mens vi inntok vårt første glass:

«Det er noe med det å starte dagen med litt grønt. Jeg føler meg umiddelbart mye sunnere og selv om det tross alt finnes veldig mange alternativer som er minst like sunne eller til og med sunnere, så gjør det jo ingenting å sitte med denne følelsen. Det gjør jo at alt umiddelbart føles veldig greit, nesten så jeg har lyst til å plystre»

Forfatterne bak The Sirtfood Diet påstår at SIRT-1-genet er med på å regulere appetitten, og henviser til en undersøkelse med deltakere som har prøvd dietten, hvor flere skal ha rapportert om at de har hatt problemer med å spise alt som var inkludert i diettplanen. Tydeligvis var målgruppen i denne undersøkelsen vaskeekte lystløgnere, for slik fungerte ikke dietten for oss.

Den grønne juicen som skulle konsumeres tre ganger om dagen består av ingredienser som kål, stangselleri, persille, ruccola, eple, sitron og matcha. Ikke la deg lure av at dette er relativt ydmyke ingredienser som hver for seg smaker vanlig mat. Når disse organiserer seg er det duket for krig.

Sirtfood-dietten har en tidskonsumerende diettplan, og dagene under disse matrestriksjonene gikk i stor grad bort til å jakte etter de påkrevde ferske, sirtfood-vennlige og dyre ingrediensene til middagen. Deriblant risvin, miso, bokhvete, gurkemeie, ingefær, rawit, og kapers, i tillegg til de nevnte ingrediensene i jusen, som vi allerede hadde torturert de fem sansene med tidligere samme dag. Etter middagsmåltidet fikk vi tillatelse til å spise 30 gram sjokolade. Ikke vanlig god melkesjokolade, men den kjipe, kompromissløse nørdeversjonen med 85% kakaoinnhold. Etter 19:00 var det ikke lov å spise mer – et slags halvhjertet fasteregime basert på en omdiskutert myte om at kroppen ikke forbrenner fett på kvelden, i tillegg til et vellykket forsøk på å få oss til å kjenne litt på meningsløsheten ved våre egne liv.

Dietten myrdet det vi i utgangspunktet hadde av interaksjoner med andre mennesker. Ved enhver sosial forespørsel, måtte vi bruke den siste gjenværende energien til å å forklare at vi ikke hadde energi og ble liggende i fosterstilling i sofaen med kronisk tusenmetersblikk. Vi var som ofre for stockholmsyndromet; kidnappet som diettens gissel i egen leilighet, ble man takknemlig for den maten man fikk spise selv om maten smakte vondt. Heldigvis greide vi å slippe oss fri fra gisseltakeren allerede på dag 5. Vi rømte ut fra leiligheten og var sosiale, drakk oss fulle og stappet i oss kebab. Og vi angrer ikke på noe.

Les også: Animal Crossing burde hatt 18-årsgrense

 

Denne saken ble først publisert i september-utgaven av NATT&DAG.