Uteklubb i badstua: – Det er en slags forskjell mellom svetten klokka tre på dagtid og tre på nattestid

Den beste måten å tilbringe en søndag på er å høre på ambient i en badstue.

b
a

EN UVANLIG VÅRLIG søndag i februar rusler vi bortover mot Salt, et saunabasert kulturprosjekt ved kaikanten i Oslo. Vi skal møte Filip Storsveen, alias Oprofessionell, som skal spille et sett i varmen med Uteklubb-kompis Marius Bø. På høyre hånd har man tollboden og på den venstre har man utsikten på Ekerberg, der Filip og resten av utegjengen har arrangert en rekke vellykkede fester de siste par årene.

De første utgivelsene har allerede satt gjengen på kartet internasjonalt, med utgivelser som går sin seiersgang i bl.a. København. Og det før de i det hele tatt har kommet ut digitalt og i butikk.

«Pull Up (Bound 2 Meet The Taxman Mix)» fra deres eget label, UTE.REC., dundrer i øreproppene. Det er trance og breakbeat i skjønn forening, over et atmosfærisk bakteppe. Låta gjør nok enda mer ut av seg på et par høyttalere. Høyttalere finnes dit vi er på vei.

På nettsidene står det bare at det vil spilles «chill-out-musikk» og at det skal være «en atmosfære for total avslapning». Greit, det.

Oprofessionell synes dette er i ferd med å bli en «fin gjenganger».

– Vi spiller som regel ambient i rundt fire timer, mens vi bytter på å ta omganger i saunaen eller dukkerter i kaldkulpen. Denne gangen har Salt fått inn platespillere, så jeg har tatt med noen plater og håper utstyret spiller på lag med temperaturen.

Helt nye stifter på platespillerne er det også, en sjelden luksus for DJer som ofte må nøye seg med å spille på mer eller mindre slitent utstyr.

– Setter på en 20-minutters låt jeg. La oss gå og svette litt.

Les også: Uteklubb: – Det er definitivt et tomrom i norsk uteliv

VI TAR TUREN INN i den største, tribuneformede badstuen på Salt. Det er definitivt en slags forskjell mellom svetten klokka tre på dagtid og tre på nattestid. Etter å ha blitt varme i trøya, går vi inn igjen til baren. Det er tid for å sette på en ny plate.

– Sjekk ut denne, den er norsk. Where it All Begins, av Erik Wøllo. Kjøpt på Filter Musikk.

DJ-en vi først og fremst kjenner fra raske og basstunge opptredener drar frem plata fra Hot Club Records, jazzlabelet til Jon Larsen, der både Chet Baker, stringswingikonet Jimmy Rosenberg og poeten Jan Erik Vold, for å nevne noen få, har gitt ut musikk. Noen kommer aldri til å gi seg med det fysiske formatet.

Hvordan påvirker den uendelige informasjonen på internett hvem dere spiller med og hva dere spiller?
– På nettet er alt blitt hyperglobalisert og det hjelper jo for å få kontakt og utveksle musikk med labels, distributører og eventuelle bookingmuligheter. Men det har oppstått en egen boble på nettet, parallelt til den utøvende delen av elektroniske musikken som skjer på klubb, fester eller i studio.

Likevel er det helt klart for Filip at den viktigste delen av virket skjer i den virkelige verden.

– Leter man etter musikk på nettet, vil man alltid prøve å finne den siden som har full oversikt over hva som finnes av alt, eller et sted hvor det beste av det som finnes, er samlet. Det sier seg selv at det ikke er mulig. Handler du fysisk musikk av enkeltpersoner, eller ved å besøke platesjapper, er mye av utvalget påvirket av helt andre faktorer enn hva som er hipt eller trendy. Man blir i større grad fritatt fra kravet om at man må ha oversikt over alt som noensinne er blitt laget. Det tar flere evigheter å skulle høre gjennom alt i en platebutikk. Da er det lettere å dyrke nysgjerrigheten og musikkgleden som gjør at man bruker alle penga sine på plater.

PÅ FREDAG HØRTE vi, sammen med Filip, på testpressen til den nye Omformer-plata – et samarbeid mellom HMD Records og UTE.REC. Det er produsert av Mikkel Haraldstad og Filip selv, og kommer ut på LP denne våren. Etter powersessionen i badstua og et par dupp opp og ned i kaldkulpen kjenner vi oss gjenfødte. Den lange helgen ute på byen er bak oss. Vi klarer endelig å tenke fremover.

Hva har du på kalenderen?
– Nå skal jeg jo spille to ganger under Bylarm, både live- og DJ-sett. Ellers jobber vi med å få på plass et sublabel der vi kan gi ut timeslange ambientlåter.

Denne teksten stod først på trykk i NATT&DAGs mars-utgave. 

Les også: Rapport fra rooftopen: med fleecegenser på VIP-fest