Det nye albumet til Ullis Tapes har til og med gjort plass til folkemusikk

De 13 nyeste sporene fra Ullis Tapes er de hittil mest helhetlige.

b
a

2020 BETYR fem år med utgivelser og gode stunder fra det oslobaserte HMD Records. Bossman Jan-Fredrik Bjerk har gitt ut over et dusin kassetter på labelet, fylt med mixtapes fra lokale helter som Øyvind Morken, Halal Mario (Charles Codère), K^3 og André Bratten. Nå ligger albumet til Ullis Tapes for tur, Sekretorisk Otitis Media, ute på kassett og digitalt via Bandcamp. Releasefesten blir samme dag på Revolver (Jaja, dette ble visst ikke noe av likevel, red.anm). Forrige Ullis-helaften på Blitz var et av høstens store høydepunkt. Etter albumet å dømme blir denne kvelden også verdt å få med seg, mens vi ser frem til den årlige HMD-festivalen senere denne våren.

Les også: «Miss Anthropocene» er en plate full av motsetninger og variasjon

13 SPOR fylles av en stor sjangerbredde som allikevel oppleves som det mest helhetlige gitt ut av Ullis Tapes. Han klarer å presse sammen både ambient, house, jungle, electro, acid og … norsk folkemusikk. Ambientlåtene «Shredmans» og «Through out this Together» imponerer ved å gi nok rom til lydene til at det mektige uttrykket fortsatt oppleves som lett. Låter som utmerker seg er albumets tydeligste hits, «Versjoner av en eldgammel fremtid» og «Olivars hoggormstil», mens roligere «Jæren frisk bris» hinter til den samme intensiteten.

SISTE LÅT, «Fanten», fungerer godt som avslutning og binder albumets tilsynelatende skildringer av norsk natur sammen med folkemusikk-referanser. Sekretorisk Otitis Media er en god mulighet til å bli introdusert for soundet til Ullis Tapes, som aldri har vært like tydelig som nå. Dette er også lyden av Norge!

Les også: «Et godt stup i et grunt vann» er et overflødighetshorn av idéer, kitschy kvantesprang og forbløffende vidd