Elektronika-musiker Rune Bagge: – Jeg hater technohypekulturen

I kveld skrider hurtigtechnomakeren Rune Bagge inn (og ned) i Oslos mest bulete bule.

b
a

Rune Bagge blir ofte beskrevet som en beskjeden skikkelse, men er likevel en bauta i den danske hovedstadens technomiljø. Med ualminnelig særegne utgivelser har han ikke vært i nærheten av å få den oppmerksomheten talentet tilsier.

Likevel ville han neppe hatt det på noen annen måte. For ifølge Bagge er undergrunnen friskmeldt. 

Les også: Beglomeg kommenterer «Elske Livet Fantastiskt» – spor for spor

–Technoscenen kommer til å gå opp og ned som all annen musikk, men det vil alltid finnes techno. Det vil alltid gjemme seg et eller annet sted i undergrunnsmiljøet.

UNDERGRUNN TIL tross, den sagnomsuste, raske Københavnscenen har utvilsomt vært emne for mengder av hype og oppmerksomhet de siste par årene. Den eksperimentelle scenen har vokst frem som et tydelig alternativ til det mer formfikserte berlinske hegemoniet. Mens den elektroniske musikkverden fremdeles på 2010-tallet var spyferdige og skrekkslagne av hva popverden hadde gjort med trancen på 90- og 00-tallet (eg: caaaaalling Mr. Vain) trykket produsenter og djer som Rune Bagge, Repro, Courtesy, Schacke, Ibon og flere trancen til sitt bryst og renvasket sjangerens rykte. På ny blir trancen ansett som smakfull klubbmusikk heller enn bare et standard lydspor for rånere og nynazister.

Men Københavnscenen som protestbevegelser flest er heller ikke immun mot å falle på sitt eget sverd når den blir møtt med anerkjennelse og begeistring. Det gir god grunn til å undre seg over hvorvidt musikkmiljøet  vil klare opprettholde innovasjonen i årene som kommer.

–Jeg er nok mest lei av techno-hypekulturen. Jeg hater hypekultur generelt, men det kunne vært verre enn det det er.

Bagges egen produksjon er i stor grad et resultat av en spontan lek med hardware som han senere føyer inn i sammenheng og behandler digitalt. Han beskriver produksjonsmåten som et godt verktøy for å ta tankene vekk fra dårlige ting han har gått igjennom og fortsatt kjemper med. 

–Jeg vet aldri hva som skjer når jeg tenner maskinene mine og går i gang. Jeg lar dem snakke for seg selv på en måte. DJing i seg selv ble for kjedelig noen ganger. Jeg har villet skape mer ut av det jeg skal spille.

I SEPTEMBER UTGA han Loyalty over Royalty, en EP på fire spor som kan sees som en naturlig forlengelse av de adrenalin-induserende, hurtige komposisjonene fra 1312 og No Tomorrow, til forskjell fra det mer atmosfærisk-melankolske Pink Dreams fra 2018.

Kort sagt så skal man aldri stole på politiet, politikere eller noen som tror de har autoritet.

– Jeg tenkte egentlig ikke at jeg skulle sette meg ned og lage en EP, men det kom litt av seg selv. Jeg valgte fire tracks ut av kanskje ti tracks som jeg hadde laget i løpet av en måned. Det var ikke noe spesifikt som inspirerte meg utover det at jeg er lei av falske mennesker. 

Tidligere i høst ble også Ingen Tak Til Systemet utgitt på nytt på Kulør, i likhet med Ibons «Three Ways» og Schackes «Make Them Remember”. Nyutgivelsene bør sees som en måte for labelsjef og tastemaker Courtesy å koke ned essensen av Københavnscenen, og peke ut hvilke utgivelser som har hatt størst innflytelse. Bagge selv forholder seg mer nøkternt til saken. 

–«Ingen Tak Til Systemet ble utsolgt veldig raskt når den ble gitt ut i 2016 og det har vært en konstant strøm av etterspørsel siden. Så det var vel på tide at den ble utgitt igjen»

 Hva er mest galt med systemet?
–Veldig mange ting. Det ender nesten som en novelle dette her, hvis jeg skal gå i dybden på det. Kort sagt så skal man aldri stole på politiet, politikere eller noen som tror de har autoritet og dermed forsøker å bestemme hva andre gjør. Vi lever i et snitche-samfunn. 

Les også: Varg: – Guidelines og regler er fascisme 

Bagge fremhever viktigheten av å forstå at musikken som miljøet i byen genererer handler om mye mer enn hastighet og bpm, som technokjennere Europa rundt ofte forsøker å koke Københavntechnoen ned til.

–Det handler mest om at det skal være det motsatte av det forutsigbare. Tracks kan like godt lages i 70 bpm som i 145 bpm eller 190 bpm. 

Det er likevel neppe feil å anta at det vil gå nokså raskt for seg på Revolvergulvet i kveld. Oslos egne stjerneskudd Frida Sarto varmer opp kjelleren før Rune Bagge spiller fra 00:30 og ut.

Hva er ditt favorittrack for tiden?
–Det er faktisk min egen remix av Blood Money og Chief Keef´s «Thought He Was».