Aftenposten lager klimapodcast med Equinor. Her er våre forslag til fremtidige samarbeid

Welcome to hell: Aftenposten har solgt sin journalistiske integritet til klimaverstingene i Equinor. Dette åpner for mye annet, skruppelløst, sponset innhold.

b
a

Aftenpostens podcast Forklart tok helg med en 44 sekunder lang teaser med tittelen «Forklart annonsørinnhold: En podkast fra Equinor om klima og energi.»

Fortellerstemmen røper følgende om innholdet: «Den store felles oppgaven i vår tid, det er å løse klimautfordringene. Men – hvordan skal det egentlig skje? Verdens energibehov er jo stort, men klimaendringene, de krever at vi kutter utslipp. Så hvordan skal overgangen til et nullutslippssamfunn se ut?.»

Over seks episoder skal de borre i disse spørsmålene, «fra flere ulike sider». Mon tro om konklusjonen er at de bør få lov til å lete etter enda mer olje? 

Reaksjonene lot ikke vente på seg. Klimaaktivisten Rune Woldsnes tok til Twitter:

MDG-politiker Eivind Trædal tok til Facebook. I et innlegg skrev han at at den nye Podkast-serien er en «skam for Aftenposten» og «et tragisk eksempel på hvordan media selger sin troverdighet, og lar mektige aktører påvirke innholdet sitt.»

Stabsjef i Aftenposten, Morten Andersen, fremholder at redaksjonen i Forklart ikke har noen rolle i produksjonen av annonser og at kommersielle krefter ikke har noen innvirkning på det redaksjonelle innholdet. I en kommentar under Trædals post skriver han at «Journalistikk og annonser har levd side ved side i Aftenposten i 160 år. Det som er nytt, er at det nå også skjer i lydformat på en podkast-plattform.»

¯\_(ツ)_/¯

Uten at vi kan forklare helt hvorfor bringer dette tankene til en tidløs klassiker fra nettstedet Twitter:

 

Det fleste forskere er enige i at for at vi skal ha sjans i (det stadig mindre artsrike) havet til å nå klimamålene, så er det tvingende nødvendig å gå vekk fra fossile energikilder så raskt som mulig. Selskaper som Equinor, som tjener penger på å lete etter, hente opp og selge fossile energikilder, mener derimot at vi ikke må forhaste oss. Verden trenger jo energi.  

Men hvordan få folk til å skjønne at Equinor, verdens 33. største utslipper, egentlig bare vil godt? Schibsted Brand Studios skriver på sine nettsider at Equinor er «avhengige av tillit og støtte av det norske folk». Hvordan få til det?

Ved å lage en podkast-serie i samarbeid med Aftenpostens saklige og velrenommerte podkast Forklart. Selvfølgelig!

Les også: 48 (sponsede) timer i Hamburg

Dette åpner for et hav av muligheter! Mulighetsrom! Havrom! Flere podkaster! Dette blir bra!

Hva med … noe som handler om IS og … kanskje Israel? Dagsaktuelt! Aftenposten kan for eksempel lage en podkastserie som heter «Forklart annonsørinnhold: Hvorfor angriper ikke IS Israel? Følg pengene. En podkast av Kari Jaquesson.»

Vi har utarbeidet flere forslag til Schibsted Brand Studio, som forresten ikke har noe å gjøre med Aftenposten. Ingenting! Men for enkelhets skyld foreslår vi at de like gjerne tar i bruk Aftenpostens logo og fremstiller seg selv som en del av en seriøs podcast.

– Forklart annonsørinnhold: Helvete – et ganske OK sted egentlig? En podkast fra den falne engelen Beelzebub om dine muligheter innen evig fortapelse.

– Forklart annonsørinnhold: Folkemordet i Srebrenica – litt overdrevet kanskje? En podkast av Peter Handke.

– Forklart annonsørinnhold: Du har avtrykk inni tissen fordi du er en hore. En podkast av den nye kjæresten til hun med engleskolen.

– Forklart annonsørinnhold: Krig er fred og Kurdistan finnes ikke. En podkastserie med Recep Tayyip Erdoğan.

– Forklart annonsørinnhold: En reise til Afrikas hjerte, en podcast fra Special Intervention Group (SIG), Athenas foredragsbyrå, De Beers Group, og Monster – Unleash the Beast™.

– Forklart annonsørinnhold: 10 ganger jeg ga kona subtile nok skader til at legevakten ikke fattet mistanke, en podkastserie i samarbeid med Proteinfabrikken – Better Performance™.

– Forklart annonsørinnhold: Derfor er det bra at jeg får mer is. En podkastserie fra Dyreparken i Kristianssand og Einar fire år.

– Forklart annonsørinnhold: Løping er en morsom og meningsfull sport som ikke er kjedelig i forhold til fotball og basket og sånn. En podkastserie med Gjert Ingebrigtsen i samarbeid med Nike.

– Forklart annonsørinnhold: Derfor er no deal-brexit den beste brexit-en. En podkastserie med Boris Johnson og en norsk fyr som hater utlendinger.

– Forklart annonsørinnhold: De som som sponser innhold har ingen interesse av at innholdet fremstår som sponset. En 19 episoder lang podkastserie med Schibsted Brand Studios.

Les også: Smil&Gift møter Ingeborg Senneset

Vær så god!