Anmeldelse: NRKs nye storsatsing 18 føles som et tomt skall

18 klarer ikke å følge opp suksess-serien 17. Men det er ikke noen tvil om at NRK fortsatt forstår ungdommen! 

b
a

18 ER OPPFØLGEREN til NRKs suksesserie 17. Den første sesongen av serien, som dreier seg om en ungdomsgjeng på Stovner i Oslo, var mesterlig utført tross en viss grad av statlig snusfornuft og vant fortjent prisen for Årets TV ved Osloprisen 2018.

I siste episode av forrige sesong slapp kameraet tak i Abdi (Mohammed Aden Ali) og fulgte Emrah (Serhat Yildirim) hjem. Før han låser seg inn blir han stående et øyeblikk og tvile, mens man hører moren kjefter innenfor døren – skal han gå inn eller skal han ikke? Han går inn, selvfølgelig.

LES OGSÅ: Seinfeld kommer til Netflix – og alle er dessverre CANCELED 

EMRAH ER LEI av jobben på grønnsakssjappa. Onkelen hans er sjef – og ikke en spesielt sympatisk en – noe som har å gjøre med at Emrahs far har reist til Tyrkia på ubestemt tid og skylder litt penger. Emrah sier opp og begynner å slenge bags i stedet, men merker fort at man ikke blir rik på selge grammere, og spør derfor kontakten sin om å få mer «jobb». Spol fram noen ganske få minutter, og det blir tydelig at kompisen vår er på vei til å vikle seg inn i spindelvev av trøbbel, dop, våpen og Rolex-klokker på armen som han har fått uten å egentlig ha gjort noe.

18 er hardere enn 17. Gutta har blitt eldre, men de driver fortsatt mest med det samme gamle, det vil si, de henger på basketbanen og prater skit og sier «mæbe» og «lægs» hele tiden. De bruker også snapchat en del. Det er ikke noen tvil om at NRK skjønner ungdommen!

Forståelsesfullt nok får hovedpersonen vår raskt bange anelser, noe som ikke minst underbygges av ALT han opplever. Det kriminelle livet virker bare kjipt. Det er ikke noe makt, ikke noen kule fester, ikke noen nice damer og det virker ikke som det blir så mye penger av det, heller. I tillegg virker det som om alle rundt ham på magisk vis vet hva han er på vei til å vikle seg inn i; noe som fører til flere mer eller mindre tydelige taler fra statskanalens utsendte rollefigurer om at kriminalitet ikke er noe tøft, egentlig, hvis du tenker over det.  

LES OGSÅ: De beste filmene du kan strømme med norsk lånekort

Alt peker mot at Emrah ikke burde gjøre det han gjør, men likevel gjør han det. Som TV-seer forstår man egentlig ikke hvorfor. Backstoryen med en dame, som egentlig ikke er «keen på Stovner-gutter» engasjerer nøyaktig null. Når de står i køen til en restaurant, snakker de om hva de gjør på fritiden: «Trener og går på skole». OK! 

FORMATET ER EN styrke, men utnyttes ikke til det fulle. De korte episodene – fra 7 til 20 minutter – slippes hver dag som en slags nedtelling, noe som både åpner for, og kanskje også krever, en kontinuerlig rekke cliffhangere for å holde seeren engasjert i 18 dager på rad. Da er det ekstra synd at det drivende plottet i sesongen – i begynnelsen får man forhåpninger om en Pusher– eller Schpaa-aktig historie  – så raskt havner i bakgrunnen. Spenningen får aldri bygge seg opp. 

DET ER MYE bra med å ha en statlig finansiert mediegigant, men det er en del ræva ting med det òg. For eksempel at barne- og ungdoms-«satsingene» deres – hva slags piss er det å kalle det for «satsing», forresten? – har en tendens til å fungere som skoleverkets forlengede arm. Kule «nettserier» er det offisielle Norges måte å snakke med og ikke til ungdommen på. Problemet med det er jo selvsagt at en statlig mediegigant og en vanlig kid som går gjennom puberteten ikke akkurat er på like fot, så det blir mest av det første, altså at ungdommen blir snakket til. Dette er et problem fordi det går ut over noe så traurig, og for byråkratene totalt uvedkommende, som kvaliteten. Joda, NRK har truffet tidsånd-blink og dodget pedagogikk-kuler før, noe ikke minst 17 er et lysende eksempel på. Dette må påpekes, for det er gjerne med et slikt blikk man konsumerer innholdet om man har et snev av kritisk sans, noe vi heldigvis har –  på grunn av nevnte skoleverk og dets tålmodige insistering på at Wikipedia er en dårlig kilde mens Store Norske Leksikon er OK. 

LES OGSÅ: Kongen av Gulset er mye form, men lite innhold

17 BALANSERTE mellom å være en statlig sertifisert moralpreken, et innlegg i den pågående debatten om ungdomskriminalitet på Oslo Øst (slik Dagbladets anmelder Amanda Schei skrev) og bare en veldig god ungdomsserie. 18 klarer ikke den samme dansen på slakklina. Moralen blir for tydelig, tvisynet til hovedkarakteren spilles ikke nok ut, og i tillegg er det ofte vanskelig å forstå motivasjonen karakterene har for å gjøre det de gjør. Handler de som de gjør fordi det er slik NRK ønsker at de skal handle? Eller fordi de har gode grunner til det? Når i tillegg det drivende plottet – Emrahs ferd ned i Oslos underverden – ikke utløses slik det kunne (og burde!), sitter man igjen med en serie som mest av alt føles som et tomt skall. Kanskje minus den bittelille mannen som sitter inne i det tomme skallet og med pipestemme slår fast at kriminalitet dårlig og at jenter ikke er horer bare fordi de har ligget med noen.  PS: bra soundtrack.

Anmeldelsen er basert på alle episodene.