Er Nikolai Astrup den nye Kygo, Knausgård, Nesbø og Munch?

«En legende i sitt eget land, men nesten ukjent utenfor.»

Det kunne vært Høyres parlamentariske nestleder Nikolai Astrup det var snakk om, med sin ganske gode politiske karriere, vanvittig Høyre-politiker-utseende utseende og rimelig prestisjefylte stilling som leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Men det er det ikke.

Hvis vi legger til at det er The Guardian som har skrevet setningen ovenfor og at de også mener vedkommende «burde vært like kjent som Edvard Munch», bør det etterhvert begynne å demre at det er den andre Nikolai Astrup det er snakk om. Den første:

Nikolai Astrup, den folkekjære kunstneren.

Nikolai Astrup, hvis storslåtte eventyrlandskaper har brent seg inn på den kollektive, norske netthinne. Hvis fortvilte tre fra Marsmorgen (bildet) er minst like gjenkjennelig som norsk kulturelt objekt, som genser over skjorte og hornbriller er i Høyre-miljøer.

Da Astrup nylig ble presentert i en stor utstilling på Dulwich Picture Gallery i London, ble han sjenket ros og interesse av et omfang som nordmenn nylig bare har opplevd hvis de har vært image-bevisste forfattere med gråtoner i skjeggstubbene.

Men i motsetning til krim- og depresjonsuttrykkene man er vant til å eksportere her oppe fra, er Astrup stort sett lystigere i sin fremstilling av norsk natur og folklore. Det er mørke her, men det ligger bortenfor, på horisonten. Våren, livet og den mytiske magien får lov til å kle seg i lyse, levende farger.

N_Astrup-SjølvportrettTolkienesque, skrev The Guardians anmelder, som også påpekte at Astrup ser ut som en hobbit i selvportrettene sine.

Nå har utstillingen fra London kommet hjem, og vises hele sommeren på Henie Onstad som den største presentasjonen av Astrups verker noensinne, før Norges nyeste, gamle eksportartikkel fortsetter sin europeiske seiersrunde på Kunsthalle-Emden i Tyskland til høsten.

I tillegg til over hundre verk av Astrup, inkludert noen som aldri er blitt vist før, viser utstillingen en rekke nye verker skapt for anledningen av moderne kunstnere som har fokusert på planter, økologi og jordbruk, for slik å introdusere Astrup i en av vår tids aller viktigste samtaler.

Det nasjonalromantiske og mytiske møter det globale og konkrete. Dette kan selv konservative menn med genser og hornbriller finne glede i.

Nikolai Astrup vises på Henie Onstad kunstsenter (HOK) til 11. september.