Oslo kommune planlegger å bygge «Hovinbyen» – verdens rareste sted?

Uroksene på Økern og andre «Framtidsbilder for Hovinbyen» viser en dystopisk og skrullete fremtid for Oslo.

b
a

Hovinbyen, som etter sigende er Norgeshistoriens største byutviklingsprosjekt, ble vist frem av plan- og bygningsetaten i forrige uke. Oslo kommune har store planer for et område som går fra sørlige Lodalen til Aker sykehus i vest, Breivoll i øst og Bjerke i nord. Området er i dag et sterkt trafikkert sted og et av de minst innbydende områdene innenfor bygrensa, så en renovering er mer enn velkommen.

Plan- og bygningsetaten har i den anledning tatt inn 21 forslag til «visjoner for hvordan Oslos største utviklingsområde skal se ut i fremtiden», og det kan være at mulighetene for å gjøre om et drittsted til et it-sted har vært litt for mye for byplanleggingsbyråene.

Under er en noen av plantegningene fra utstillingene, som enten viser den skremmende utviklingen hovedstaden tar, eller byplanleggerbyråens lemfeldige omgang med virkeligheten, sosiale markører og overmot. Det er vanskelig å si.

Fra trafikkflyt til hverdagsflyt

Mulig oversikt over møteleders tre mål for plantegningen, funnet på møterommet – eller drodleringen eller drodlosseumet, som de sikkert kaller det – til et byplanleggingsbyrå i indre Oslo.

1: Pushwagner på sykkel. Vi MÅ ha Push på sykkel.

2: Få inn noen navn på kule selskaper i bildet. Jeg tenkeeeeeeeeer … Google, Face … Tesla? Og noe norske greier. Ikke for norsk, men noe som kommuniserer både norsk tradisjon og norsk styrke. DER JA!

3: Er det mulig å få en gjennomsiktig Hadia Tajik til å titte opp fra venstre side? Ja? BRA!

Foresturbia

«Åkei herregud vi har glemt å fargelegge mesteparten av kartet og vi MÅ levere nå herregud herregud herregud hva skal vi gjøre ok ok ok INN MED BALLONGENE»

Byen som gror

Det synes ikke så godt, men det står «LANGRENN BROEN» på den smale overgangen i bildet. Det er ikke  farlig at det er skrevet feil, men konseptet «en bro kun konstruert for at mellomledere med skøyteski kan komme seg raskt fra det åpne kontorlandskapet til «Ø» og tilbake» er skremmende i seg selv.

O&LO

 

Skjermbilde 2015-02-10 kl. 22.07.38 Skjermbilde 2015-02-11 kl. 13.56.12

Denne skinnende fremtidsvisjonen er i utgangspunktet helt ok, om vi ser bort fra Petter Schjerven/Jon Niklas Rønning-blandingsen og banneret med «INSPIRATIONS DAG» til venstre i bildet (se utsnitt over). Men vent! Er det ikke litt levende ungdomskultur som foregår til høyre der? Tagging på lovlig vegg? Check! Fyr med lue og solbriller (ungdomsmote tar IKKE hensyn til årstider!) på triksesykkel? Seff! En gammel sofa som gir litt rustikk preg mot den ny-moderne glassveggen bak? Sløyt, mann! Sleng over Pepsicolaen og rullebrettet så er vi der!

Hvor vi er?

«O&LO» så klart, for det har framtidsvisjonen blitt kalt. Smak på den, gammern!

LES OGSÅ: Fem grunner til å hate «Ø» på Østbanehallen

Diamanter og kirsebaer

Denne forklarer seg selv. Urokser som gresser bedagelig i en grønn lunge med glade syklister og birøkterbarn, mens en taubane full av sykler knirker glad-mekanisk over hodene deres. Nå har det antageligvis ikke vært ETT byplanleggingsprosjekt de siste ti årene uten en foreslått (og avslått) taubane, men nå skal vi leve i en verden hvor byplanleggere med hybris kan slenge inn urokser i urbane strøk?

Redigert: Den 18. mars ble vinnerne kåret, og det ble dessverre hverken gondolbane-fantasien eller Hadia Tajik-visjonen som gikk av med seieren. Topic Architecture & Design, SLETH A/S, JAJA Architects ApS og Rambøll Oslo / Rambøll Energi / To romturister AS gikk av med seieren.