Undergrunn har f**** i munn?

Overraskende tørr prat med den norgesaktuelle undergrunnsrapgruppa CunninLynguists.

b
a

– «Eating pussy» redirects here, svarer Wikipedia nesevist når du søker på «cunnilingus». Søker du på CunninLynguists derimot, får du straks greie på at disse ukronede kongene av den amerikanske hip hop-undergrunnen har holdt koken i snart halvannet tiår med utrettelig verdensturnéring, fem albumutgivelser, fem mixtapes og en skokk av singler. Mens norske rap-purister venter spente på at Kentucky- og Georgia-baserte Deacon the Villain, Natti og Kno skal innta scenen på Blæst i kveld (og Parkteatret i Oslo på lørdag), tok vi en prat med sistnevnte om gruppas urokkelige karrierefilosofi, major label-fobi og verdens første rapalbumutgivelse A&R’et av internett.

– Lag bra musikk og bitene vil falle på plass av seg selv. Det har alltid vært mottoet vårt, forteller CunninLynguists-medlemmet Kno aka Ryan Wisler fra gruppas ikke-overdådige turnébuss på vei til Norge for n’te gang.

– Kjendisstatus og berømmelse har aldri vært et mål for oss.

Denne erkjennelsen kommer på tross av at CunninLynguists har gjort seg mer enn vel bemerket i løpet av sine 14 år i gamet, med entusiastiske co-signs fra The Source, URB, Spin, XLR8R og konsertopptredener side om side med storheter som Kanye West, Pharrell Williams og The Strokes. Den kreative kontrollen har trioen tviholdt på siden dag én, blant annet ved å styre unna store, stygge plateselskap og heller slippe all musikken sin på ymse (velmenende/trygge) indielabels underveis.

Kno, Deacon og Nattis seneste utgivelse, Strange Journey Volume Three (2014), ble laget ved flittig hjelp av «crowdsourcing», en interaktiv prosess hvor fansen får komme med kreative A&R-innspill og delta i utformingen av sluttproduktet.

– På sitt beste kunne det bli et fett album, på det verste et forferdelig sosialt eksperiment. Det endte opp med å bli begge, noe som sannsynligvis var det beste vi kunne bedt om, sier Kno om utgivelsen, som han selv står for brorparten av beatsa på og som gjestes av blant andre Aesop Rock, Blu, Del The Funky Homosapien og Masta Ace.

– Dette føltes helt naturlig for oss, ettersom vi var en av de første hiphop-artistene med en fanbase bygd rundt et diskusjonsforumsamfunn, med mye aktivitet og interaktivitet så tidlig som på begynnelsen av 2000-tallet. Dette var før Twitter, Facebook og MySpace. Vi kommuniserte direkte med fansen vår helt fra starten av, og mange av dem kjøper fremdeles skivene våre og kommer på konsertene våre den dag i dag.

Og fjorten år etter debutalbumet Will Rap For Food stiller punchline-kåte norske fans gladelig på CunninLynguists-konsert enten turen går til Bodø, Bergen, Oslo eller Trondheim. Vender de stadig tilbake hit fordi det er Skeez TV-klanen som holder lysene i turnébussen på, mon tro? Oh, Kno:

– Mange artister spiller i samme by to ganger i året for å få betalt. Vi gjør ingenting fordi vi trenger det, vi gjør det fordi vi liker det og fordi fansen vil se oss live. Det er en nødvendig del av å vedlikeholde kontakten med publikum, avslutter Kno.

CunninLynguists spiller på Blæst i kveld (torsdag 8. mai) og på Parkteatret i Oslo lørdag 10. mai.

CunninLynguists