«Dawn» av Aleksander Stav. Foto: Thomas Tveter

Februarutgavens kunstanmeldelser: Fra best til verst

Aleksander Stav
«Foraging in the Wake of Wildfires»
Format, Oslo

Menneskeartens første teknologi var å brenne til helvete ned hele skæven! Sånn lærte vi at stekt hjort smaker bedre enn rå pungrotte. Vi ser for oss Aleksander Stav har fortalt den regla der på utallige nachspiel. Endelig kan han vise det frem i samtidskunstens storstue.

I «Foraging in the Wake of Wildfires» bruker Stav materiale naturen selv har kastet fra seg. Han forkuller og polerer trestokkene, og aksentuerer treverkets egne karakteristikker. I tillegg har han laget to søte, små og glatte treseler! De brente stokkene og det kritthvite gal- lerirommet evner sammen å si noe om økologi og konsum i dag. Samtidig opp- leves rommet som en svart-hvitt-fantasi – gjort håndgripelig gjennom sterkt på- tagelige kontraster og halvt forunderlige skulpturer i storskala.

A.K. Dolven
«Still Life»
OSL Contemporary, Oslo

Dolvens spartanske kunst kan ved første øyekast se ut som både cum og neseblod, men på nært hold blir de minimalistiske og non-figurative bildene mer taktilt inviterende og behagelige for øyene enn som så.

Likevel er prosjektet til A.K. Dolven kroppslig. I en av bildene har hun lagt skuldrene i tykk og rød maling for så å gni den utover lerretet. Veien er slik kort fra Jackson Pollocks drip pain- ting/maskuline pensel-ejakulasjon til A.K. Dolvens bejudlede verker i OSL Contemporarys lokaler. Vi får abstrakt ekspresjonisme med vage spor etter et menneskelig bevegelsesmønster, og det er meget pent.

Foto: : ØYSTEIN THORVALDSEN / OSL CONTEMPORARY

Morten Jensen Vågen
«Pillars of Society»
Norsk Billedhuggerforening, Oslo

LES VIDERE GRATIS

Alt du må gjøre er å registrere deg. Det går raskt og koster ingenting.

Personvernserklæringen vår kan leses her.