Fortnite vs. Apple vs. Internett i sin nåværende form

Etter at Apple kastet ut et av verdens mest populære spill fra operativsystemet sitt, har konflikten eskalert voldsomt. Det kommer til å få betydning for fremtidens internett.

b
a

Ingen hadde trodd at Fortnite kom til å bli det monsteret det er nå da det ble lansert sommeren 2017. Det som startet som et lunkent mottatt overlevelsesspill hvor spillere kjempet mot zombier, er nå ikke bare verdens største battle royale-spill, men også sitt helt unike univers. Det er åsted for konserter, kinovisninger og samarbeid med noen av verdens største merkevarer, som Disney og Marvel.

IKKE NOK MED det. Eksperter – som Matthew Ball, tidligere CEO i Amazon – mener også at Fortnite er ledende i å utvikle det nye internett, også kjent som «the metaverse». Enkelt fortalt er det et internett hvor alt foregår i samme klient, uansett om det er nettbank eller spilling. Litt som i Ready Player One

Les også: Animal Crossing burde hatt 18-årsgrense

NÅ ER FORTNITE i krig med Apple. Det startet som en dialog mellom Epics Tim Sweeney og Apples Tim Cook, men endte i en låst situasjon etter at Fortnite lanserte et alternativ i den virtuelle butikken sin der man slapp å betale Apple-avgifter. Fortnite ble kastet ut av Apples operativsystem IOS, og etter det har konflikten eskalert voldsomt.

Kan disse systemene fortsette å være lukket, eller tvinges de til å åpne seg?

Underholdningmessig var høydepunktet for feiden kanskje da Epic-utviklerne parodierte Apples kjente 1984-reklame (i seg selv en referanse til George Orwells 1984) og lanserte hashtaggen #FreeFortnite inne i selve spillets klient. Det er verdt å merke seg at majoriteten av de som spiller Fortnite er unge og under 16 år, og at Fortnite og Epics strategi ser ut til å være å rekruttere så mange opprørere som mulig blant spillerne. Det fikk en definitivt dystrere tone over seg da Apple bestemte seg for å stenge ute, ikke bare Fornite, men all Epic-relatert software fra alle plattformer på IOS.

Det inkluderer Unreal Engine, som ved siden av Unity er verdens mest brukte spillmotor, også hos Hollywood, som for eksempel brukte den flittig i produksjonen av The Mandalorian.

DETTE HAR KATASTROFALE konsekvenser for alle som bruker spillmotoren, ironisk nok også for nesten alle spillutviklere som har utviklet spill eksklusivt for Apples egen spillplattform, Apple Arcade. Det er her både Fornite og Apples strid går fra å være en teoretisk og morsom pissekonkurranse til å bli en konflikt som påvirker kanskje millioner av mennesker som er avhengig av å bruke Unreal på Apple-produkter.

Dette ble en av hovedpunktene i en hastet rettshøring på Zoom, mandag 24. august. Den endte med at Apple ble tvunget til å tillate Unreal Engine på sine plattformer. Men Fortnite fortsatt er utestengt.

PRINSIPIELT ER DETTE en viktig sak. Muligheten til å publisere programvare på den mest brukte mobile plattformen er noe det er verdt å kjempe for – uavhengig av hva plattformen skulle mene om innholdet, og uavhengig av avgiftene. Man trenger kanskje ikke å publisere via App Store, men den bør være der. Android fjernet også Epic fra sin butikk, men i motsetning til IOS er det fortsatt mulig å laste ned Fortnite på Android-telefoner.

Man kan se dette i lys av Epics ønske om å skape egne plattformer og oppheve markedsmonopoler, spesielt når det gjelder distribusjonsplattformer for apper og spill. I 2018 lanserte de sin egen spilldistribusjonsplattform i direkte konkurranse med Valves Steam, som har et kraftig balletak på PC-markedet. Det ble en høyst kontroversiell affære, både fordi PC-spillere elsker – virkelig elsker – Steam, men også på grunn av Epics tilknytning til Kina. For er det noe en del gamere har vist seg å være skeptisk til, er det Kina.

Les også: «An American Pickle» føles som en sketsj som varer for lenge

TO ÅR ETTER lanseringen har Epic klart å bite seg fast, og sitter nå på 15 prosent andel av markedet for PC-spill. Det gleder mange spillutviklere, kanskje fordi vilkårene til Epic Game Store er betydelig bedre for utviklere enn hos Steam er. Steams standard var å ta en andel på 30 prosent av total inntjening. Epic tar kun tar 12. Etter lanseringen har selv Steam innsett at de må endre modellen sin. For salg under 10 millioner dollar er avgiften fortsatt på 30 prosent, men mellom 10- og 50 millioner dollar er den satt ned til 25 prosent, og for salg på over 50 millioner dollar er den satt ned til 20 prosent. 

Vilkårene er likevel betydelig dårligere enn hos Epic. Det er dette Epic nå dyrker i sin konflikt mot Apple – inntrykket av å være på utviklernes, og derfor spillernes side.

NETFLIX HAR GJENTATTE ganger sagt at deres største konkurrenten ikke er HBO, eller Disney, men Fortnite. Fortnite er allerede pionerer med ulike massive events og skins fra en haug med konkurrerende merkevarer. I våres kunne spillere utkledd som John Wick, Hopper fra Stranger Things og Rey fra Star Wars danse til Travis Scotts digitale konsert i Fortine-kartet. Konserten ble sett av 27,7 millioner mennesker – på direkten. De har også vist filmteasere i spillets kino, blant Star Wars: The Rise of Skywalker

Metaverse-revolusjonen skjer nok ikke før om minst ti år, men allerede nå skjer det fascinerende ting. Tim Sweeney er åpen om ambisjonene sine, og flere tech-eksperter sier at Fortnite er nærmest målet. Uansett blir måten vi laster ned spill til mobil og nettbrett i fremtiden helt annerledes.

Denne teksten stod først på trykk i NATT&DAGs september-utgave 

Ingenting er gratis i livet. Bortsett fra å lese NATT&DAG.

Men det koster penger å lage NATT&DAG. Om du vil støtte journalistikken vår kan du donere 350 kr (eller mer) og få tilsendt vår minimalistiske sorte t-skjorte. Den kan du bruke til de fleste anledninger, for eksempel mens du står i kø på NAV etter å ha tatt en master på HF eller mens du møter noen fra finn.no for å selge verdisakene dine så du får råd til mat.

Den passer kanskje ikke til begravelser eller bryllup, men du tilhører jo generasjonen som hverken gifter seg eller har venner, så det går vel fint.

Velg din størrelse: Samtidig godtar du våre vilkår.
Ønsker du å donere et annet beløp (uten t-skjorte) kan du gjøre det direkte med Vipps. Velg «Send» og tast inn nummeret 586717 eller søk opp NATT&DAG.