Korona-konflikt mellom eiere og ansatte på Karusell

Oslo-baren har ikke betalt sine ansatte, og skylder på pandemien.

b
a

– Det er helt på trynet. De skylder meg nå over 70.000 kr, inkludert feriepenger. Karusell sier jeg skylder dem over 200.000 kroner. Jeg hadde ikke klart å stikke av med så mye penger om jeg hadde prøvd.

Kulturbransjen er blant de som hittil har lidd størst økonomisk tap under koronapandemien.  Spesielt event- og utelivsbransjen, da det i noen måneder tidligere i år var ulovlig å samles på utesteder for å snu kalde og høre på musikk.

Karusell er bare en av de mange barene som har måttet tenke nytt om den daglige driften. Dette har ført til store konflikter mellom personalet og eiere.

– Da baren stengte i mars sluttet jeg, samtidig som jeg gikk ut i permisjon. Fem-seks dager etter jeg skulle fått lønn får jeg beskjed om at de ikke har nok penger i selskapet til å betale oss.

Anders Lyngen har DJet på Karusell siden stedet åpnet, og ble i januar ansatt som barsjef. Etter hva N&D kjenner til har det også vært uenigheter om hvorvidt DJ-set skal honoreres i tillegg.

Da koronaen gjorde at stedet måtte stenge møtte Lyngen daglig leder, og da også eier av baren, for første gang. I møtet hadde eieren med seg advokat, og beskyldte Lyngen for å ha slurvet såpass mye med kasseoppgjøret at de vil holde tilbake lønna.

– Etter en stund får alle ansatte lønn, unntatt meg. De får da lønn fra et annet selskap daglig leder eier, som er merkelig i seg selv. De fikk imidlertid ikke hele lønna, eller sin del av tipset. Det mangler fortsatt masse penger.

Lyngen bestemmer seg da for å gå ut i offentligheten og fortelle om hva som har skjedd. I starten av juli skriver han et notat som blir postet på Facebook, der det står at eieren av baren feilaktig beskylder ham for den dårlige økonomien.

Lyngen forteller at de ansatte selv har vært nødt til å ta initiativ for å få informasjon om hva som skjedde videre med driften. Han jobbet under en ordinær kontrakt, til oppsigelsen en dag kom på e-post.

Les også: Vi har anmeldt den første turen på treningssenteret etter tre måneder i lockdown

Daglig leder og eier av Karusell, Knut-Erik Nilsen, viser til advokaten sin når NATT&DAG legger frem Lyngens påstander. Advokat Lars Erikssen mener konflikten er mer nyansert enn det barsjefen skal ha det til, og at den i stor grad er skapt av de ansatte, da de ikke ville innfinne seg med at bedriften strammet inn på rutinene da budsjettet ble mindre.

– Lyngen hadde ansvaret for kasseoppgjøret, men dagen de stengte så mangler det sluttoppgjør for det som ligger i kassa. Da får man ikke telt opp timer de ansatte har vært der, eller hvor mye tips som har kommet inn. Dette er altså ikke blitt gjort.

– Jeg skjønner det fører til misnøye hos de ansatte når de ikke får penger, men det er viktig å tilrettelegge for at arbeidsgiver skal få det verktøyet, at man sørger for at alt blir gjort opp. Når ikke det skjer sliter man.

Hvor mye penger er det som mangler?
– Det vet man ikke, fordi kassa ikke er gjort opp for siste dagen. Man vet ikke hvor mye kontantomsetning det var, og så videre. I og med at virksomheten har ligget nede har de heller ikke hatt ressurser til å få gjennomført en fullstendig kassegjennomgang.

– Ellers er jo det å ikke ta årsoppgjør daglig et alvorlig brudd på regnskapslovens regler.

Lyngen sier derimot til NATT&DAG at han ikke fikk tatt oppgjøret fordi det oppstod et strømbrudd den siste kvelden, og at han flere ganger har tilbudt seg å komme innom for å ordne opp, selv etter han ble permittert.

Advokat Erikssen sier han ikke kjenner til avtalene om å fakturere for spilleoppdrag, og at Karusell heller ikke gjør det, selv om de forrige eierne tidligere har godkjent fakturaer. Han mener også at lønnen til barsjef bør holdes tilbake.

Hvordan kan det manglende oppgjøret for én kveld rettferdiggjøre å ikke utbetale halvannen månedslønn, i tillegg til feriepenger?
– Hvis det hadde vært nok penger hadde det vært greit med lønn til alle. Hovedproblemet er at det ikke er penger i systemet, og sånn er det for alle restauranter og barer i Oslo nå.

Er ikke Karusell forpliktet til å forholde seg til kontraktene?
– Når det er økonomiske problemer, pluss at man er usikker på om noe er stjålet eller ikke … Det er i alle fall et problem at det er penger som har blitt borte fra systemet.

Etter NATT&DAG har forklart saken til Arbeidstilsynet sier seksjonsleder Vigleik Mikal Aas at han at slike konflikter er vanlige hos bedrifter som sliter økonomisk.

– I prinsippet har vi i Norge gode ordninger som sikrer ansattes rettigheter dersom lønnen uteblir. Lønnsutbetaling kan tvinges fram ved en forliksklage, eller en konkursbegjæring dersom selskapet mangler penger til lønn.

Dersom et selskap går konkurs er ansatte garantert utbetaling fra Lønnsgarantiordningen i NAV. Dette er imidlertid en tidskrevende prosess, som gjør det vanskelig for de som er avhengige av en stødig, månedlig inntekt.

Han anbefaler å for eksempel bruke tillitsvalgte i dialogen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

– De aller fleste fagforeninger har gode bistandsordninger for konflikter.

På Arbeidstilsynets nettsider har de liggende en guide til hva du kan gjøre om arbeidsgiver ikke vil utbetale lønn eller feriepenger. Der råder de deg til å kontakte forliksrådet om pengene ikke blir utbetalt etter purring.

Karusell har i mellomtiden åpnet driften igjen, med nye ansatte.

Les også: Norske myndigheter vil masseovervåke og ekspertene hater det