Møt TravisBott, en AI-generert Travis Scott-klone

Fremtiden er her. Igjen.

b
a

Det amerikanske PR-byrået space150 har matet en algoritme med Travis Scott-tekster helt til den begynte å skrive egne. Resultatet er skremmende og fascinerende: TravisBott høres helt ut som Travis Scott.

HVIS MAN hører ordentlig etter på «Jack Park Canny Dope Man», merker man at noe ikke stemmer helt. Joa, så vinner kanskje ikke Travis Scott noen nobelpris i litteratur med det første, men disse tekstene gir enda mindre mening enn vanlig:

She got the crew on top of my chain (It’s lit)
Wasted in the street like a pain (Straight up)

Nøyaktig hvordan sangen har blitt til, opplyses det ikke om. «AI» er et buzzord som sier lite om hva som i praksis har skjedd. Men det er nå i alle fall ikke Travis Scott som synger, selv om det høres sånn ut.

LES OGSÅ: AI-generert frijazz og metal høres helt sinnssykt ut

At dette skjedde med akkurat Travis Scott, føles helt naturlig.

I LØPET AV siste halvdel av 2010-tallet ble Travis Scott en av de viktigste hiphop-artistene, i tillegg til en sentral figur i den hiphop-infiserte mainstream-kulturen mer generelt. Ikke bare fordi han leverte en stødig strøm av akkurat passe trappete, akkurat passe poppete singler, som appellerte bredt på tvers av skiller både i USA og her i Norge. Heller ikke bare fordi han med Kylie Jenner traff godt PR-messig med valg av livsledsager. Heller ikke fordi han tilgjengeliggjør seg selv med lett gjenkjennelig sound og enda mer gjenkjennelige adlibs («straight up!»).

Travis Scott er en helt spesiell artist. Han har betydning utover hvorvidt man liker musikken hans eller ikke. Han har nemlig crossover-appell i mer enn én forstand: han representerer artistens død slik vi kjenner hen. Og med det peker han veien fremover, ikke bare for popartister, men også menneskene mer generelt. Snart er ikke skillet mann og maskin så altfor viktig lenger.

HITTIL HAR artisten vært menneske av kjøtt og blod som man kan like eller mislike, hate eller trekke på skuldrene av. Kort sagt et annet menneske som man kan relatere til. Kroneksempelet i vår tid er Drake, som nesten ingen ikke har en mening om.

Travis Scott har unndratt seg slike kategoriseringer. Han er ikke en fyr man snakker om. Man bare hører på ham.

Ekte Travis Scott: 

LES OGSÅ: Er vi i ferd med å slutte å være mennesker?

MUSIKKEN HANS har alltid vært robotisk og kald. Men ikke på den sentimentale og nostalgiske måten som for eksempel PC Music sin musikk. Sistnevnte label lager Y2K-musikk. Som i lys av nåtidas håpløshet – på personlig, politisk eller klimamessig plan –  lengter tilbake til sent 90- og tidlig 2000-tall, den gang fremtidsoptimismen rådet. Travis Scott, derimot, lengter ikke tilbake til tiden før tårnene falt og Concorde-fly skar over himmelen.

Travis Scott kannibaliserer ikke tidsånden, men seg selv.

Siden Rodeo (2015) har musikken hans i stadig økende grad føltes som en parodi på Travis Scott-musikk. Det er som om det ikke lenger er bruk for mennesket Jacques Berman Webster II (som han egentlig heter). Travis Scott har blitt en levende død artist. En zombie-rapper. Mindre en låtskriver eller performer, mer et sett med presets en kan laste inn i foretrukket DAW.

 

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av flame (@travisscott)

Og nå har det altså skjedd. Travis Scott har fullstendig løsrevet seg det menneskelige.

Dette er en futurisme som peker fremover og ikke bakover. Hvilke implikasjoner dette har for menneskeheten forblir uvisst, men én ting er sikkert: etter robot-apokalypsen kommer Travis Scott til å være der.

Et ensomt «straight up!» over den øde slagmarken.