Osloprisen 2019: Her er de nominerte til Årets Beste Podkast

Filmfrelst, Berrum & Beyer snakker om greier og Må på behandling er alle årets beste podcaster. Men hvem er den beste?

b
a

Prisen for Årets Beste Podkast gis til den beste, norske podkasten som ifølge NATT&DAGs redaksjon har utmerket seg spesielt i den pratesjuke delen av bransjen som driver med lyd.

Det gjelder alle årets tre nominerte. De er alle vinnere! 

Nå er det din tur til å ta et valg. Hvilken synes du er årets beste podkast?

Berrum & Beyer snakker om greier

Lars Berrum og Martin Beyer Olsen / Rubicon

Siden 2006 har cirka 32. 000 gutte- og jentegjenger prøvd å bli Den Nye Radioresepsjonen. Middelet har vært «lettbent» prat, glimt i øyet, internlingo med tur-retur-billett til over alle støvleskaft og målet har vært en lytterskare av den aktive og lojale sorten. Nå er det endelig noen som har klart det, nemlig Lars Berrum og Martin Beyer Olsen. Dolby! Rosignol! *kremt*

Berrum og Beyer snakker om greier har ikke egentlig noe spesielt konsept. Lytteren får bare henge på. Det er som å være en lillebror som får lov til å spille Playstation med kompisene til storebroren sin. Og minst like gøy.

Det som binder episodene sammen er lytterspørsmål («Perspektiver på X»? «Perspektiver på Y»?) og duoens opp-og-nedturer på denne karusellen som heter livet som C-kjendis i et land med 5 millioner innbyggere. Spesielt psyken til Lars Berrum har fått kjørt seg i årets sesong. Han har gått fra nesten totalt sammenbrudd i Edinburgh til samlivsbrudd for åpne mikrofoner. Samtidig aner vi konturene av en slags midtlivskrise hos makkeren Martin Beyer Olsen, som prepper og gjør Yoga. Det er lættis!

Det eneste dårlige er mummitroll-syngingen i starten av episodene.

Må på behandling

Morten Ramm og Vegar Tryggeseid / Humornieu

Norges eneste podkast med tilhørende sketsje-serie og dokumentarserie? Sannsynligvis! Og den er verken ufortjent eller synd, for Må på behandling er også en av Norges beste podkaster, så den bør absolutt få lov til å breie seg ut i så mange formater som overhuvudtagen mulig.

Når Morten Ramm inviterer kjendisgjester til den freudianske sjeselongen i studio for å snakke om løst og fast oppstår det alltid komikk. Enten fordi Morten Ramm er veldig morsom, fordi gjestene er morsomme eller fordi Vegar Tryggeseid er morsom.

Hvis dynamikken i Må på behandling skulle blitt beskrevet med en matmetafor, kunne man kanskje sagt at Morten Ramm med gjester er kakebunn og Vegar Tryggeseid er glasur. Med det mener vi at Morten Ramm og gjester står i fokus, men at det ikke ville vært det samme uten det krydderet Vegar Tryggeseid bidrar med.

I en tid der psykisk helse er hovedtema er det ok med en podkast som tar opp psykisk helse på en kødden måte. Psykisk helse er viktig, men det er også latter, glede og smil.

Filmfrelst

Lars Ole Kristiansen og Karsten Meinich / Montages

«Norsk film har lange tradisjoner – allerede Tancred Ibsen kunne ikke lage film» er en Ole Paus-vits noen (Dagfinn Nordbø) synes er såpass morsom at den fortjener å repostes fem ganger på Twitter. Men alle vitser har en viss sannhet i seg. For norsk filmarv er ganske blek i forhold til vår realistiske litteratur og nasjonalromantiske billedkunst.

Dette er antakelig en av mange grunner til at norsk film aldri har fått stå i pengedusjen sammen med litteratur- og billedkunstmiljøet. Vi har ingen historiske, internasjonalt legendariske auteurer, i motsetning til våre naboer i øst og sør. Vi har ingen gallionsfigurer for en Viktig Filmindustri. Ingen med en aura så sterk at byråkrater blir overbevist om at deres virke er verdt nærlesing.

Dermed er det desto viktigere å fremme de perlene vi har. Ikke med reklameplakater som regner vekk før premieren, sponsede kinomagasiner eller anmeldelser som behandler film som et underholdnings- og forbrukerprodukt – men med ordentlige samtaler.

Filmfrelst er podkasten til online filmmagasinet Montages, et online filmmagasin for «vi som elsker film» og er en av få norske eksempler på at dette gjøres..

Det er nok av folk med mastergrad i filmvitenskap som kunne pratet pokcast ut og podkast inn om Scorsese, Von Trier og Denis, men det er nærmest et lykketreff at det er akkurat Lars Ole Kristiansen og Karsten Meinich som sammen har fått tilgang til mikrofonen. Enten det er snakk om neste års festivalfilmer, nesten-glemte rariteter fra Hollywoods gullalder eller en norsk debutant, klarer de å appellere til de mest interesserte, samtidig som de aldri stenger nye lyttere ute. Samtalene bobler over av kunnskap og engasjement, og de bygger hverandre opp så digresjoner blir like interessante som det opprinnelige samtaleemnet.

Filmfrelst har også en jevn strøm av interessante gjester som kommer innom og lirer av seg lettbeinte analyser. Forfatter Roskva Koritzinsky og Litteratur på Blå-leder Benjamin Yazdan gjorde spesielt gode figurer under Cannes-dekningen, og Birger Vestmo var Birger Vestmo i Venezia (om mulig en noe varmere versjon av seg selv). En gang iblant får de til og med noen minutter med hakket mer celebre gjester, som Gaspar Noé og Park Chan-wook. Sånt er det lov til å bli begeistret for.

NATT&DAG skrev tidligere i år om at Norsk Filminstitutt truer med å kutte støtten til de allerede få tiltakene som driver med filmformidling i Norge, deriblant Montages. Filmbransjen trenger gode samtaler om film, og filmdiskursen er ganske enkelt ikke den samme uten Filmfrelst. Montages driver kort sagt landets beste filmdekning, og den stråler i podkast-format.

 

Om du vil stemme enda mer, kan du stemme på samtlige nominerte her!

For å lese flere nominasjoner og andre gode tekster, sjekk ut desemberutgaven av NATT&DAG!