Craig David

UK garage er tilbake, og det vil gjerne 
Craig David være også

De siste årene har produsenter som Disclosure, Naughty Boy, Shift K3Y og Blonde, og norske Loveless, brakt UK garage tilbake til radio og dansegulv. De kjappe, synkoperte rytmene med catchy melodi og sjelfull vokal later faktisk til å ha et bredere nedslagsfelt, i hvert fall utenfor Storbritannia, på 2010-tallet enn det hadde under storhetstiden rundt år 2000. På den tiden drev faktisk NATT&DAG både klubbkvelder, radioshow og knallhard kampanjejournalistikk for å breake sjangeren i Norge – uten å lykkes i særlig grad. I dag er det imidlertid intet mindre en to populære garage-baserte klubbkvelder i Oslo.

Garagens nye momentum har gitt oppmerksomhet og respekt til David, som sto bak noen av sjangerens største hits og som på mange måter var miljøets ansikt utad, til tross for at mesterverket Born to do it fra 2000 i all hovedsak var et RNB-album med skyhøy pop-appell.

Når NATT&DAG møter Craig David etter at han har holdt show i Oslo, sitter klemmer og high-fives løst. Humøret later til å være på topp. Ikke så rart egentlig: David besøkte Oslo i som del av en utsolgt mini-turne i Europa, er aktuell med både «When the bassline drops» sammen med Big Narstie og «Who am I» sammen med Katy B og Major Lazer, og har fått mer anerkjennelse de siste månedene enn han har de siste ti årene. I tillegg skal han snart gi ut det som på papiret høres ut som et av 2016s mest interessante album.

GARAGE ONEMANBAND

Davids forretningsvirksomhet de siste årene har vært den omreisende klubbkvelden «TS5». Ideen kom fra festene han pleide å ha i sin luksuriøse, grundig Instagram-dokumenterte toppleilighet i Miami, Tower Suite 5 (TS5, ikke sant). Etter flere år med hektisk klubbing ble han lei av å gå ut, og begynte å invitere venner over på lørdagskveldene i stedet. David skaffet seg DJ-oppsett, og tok rollen som DJ i tillegg til vert. Inspirert av den britisk-karibiske DJ-kulturen han vokste opp med, der DJ-en er aktiv på mikrofonen, utviklet han er et særdeles effektivt format der han mikser egne låter sammen med klassiske RNB-, hiphop- og house- og UK garage-bangers, og sper på med vokal oppå.  Etter hvert ble de intime vorspielene til store fester.

Syngende DJ-er er jo et hull i markedet med mye potensiale. Selvfølgelig er det jo ikke alle som mestrer begge deler, men det er så mye man kan gjøre med kombinasjonen miksing av låter og vokal, sier David. I Oslo kjørte han et sett som besto av både Dr. Dre og Justin Bieber, og publikum lot til å respondere svært så positivt på de mange 00-talls klassikerne som utgjør kjernen i showene hans.

– Når jeg ser 17-18-åringer gå bananas til Eves «Who’s that girl» så viser det bare at god musikk er tidløs.

TILBAKE TIL STORHETSTIDEN

Etter Born To Do It, kom andrealbumet Slicker Than Your Average (2002). Det var ikke en flopp, men var langt fra tidløs, og da komiker Leigh Francis harselerte med UK garage-miljøet – med sin makismalistiske, ghetto-fabelaktige estetikk – ved å gjøre David til en av hovedfigurene i sin tv-serie Bo’ Selecta! (hvor han med et gigantisk Craig David-hode i pappmasjé løp omkring og gaulet «Craig David all over your boink!») ble Craig David raskt hele Storbritannias vits.

Craig flyttet til Miami, og viet seg til trening og festing. Et drømmeliv for mange i tjueårene, men i hans tilfelle trolig også en flukt fra det som var vanskelig i musikkbransjen og hjemlandet.

– Jeg verken trener eller fester så mye lenger. Det ble for mye en periode. Jeg kan gå inn på tequila, absolutt, men det er lenge siden sist nå. Jeg prøver å ikke brenne lyset i begge ender, sier 34-åringen.

Han fortsatte å lage musikk i Miami, men forsvant fra den popkulturelle bevisstheten, med unntak av uregelmessig tabloid-dokumentasjon av #sommerkroppen.

RINGEN SLUTTET

I det britiske «urban»-miljøet ble han ikke glemt, og nøt fortsatt stor respekt. Hvor stor var lett å se da han besøkte BBC 1xtras MistaJam-show, antakelig det viktigste radioprogrammet for svart musikk i Storbritannia, i fjor høst. I studio var også grime-rapperen Big Narstie og komikergjengen Kurupt FM, som med TV-serien People just do nothing (om en fiktive piratradiostasjonen), har klart det Leigh Francis mislyktes på: Å lage en parodi på urban britisk ungdomskultur som er mer morsom enn utdritende. Reaksjonen når David synger «Fill me in» med et nytt rap-vers over Jack Ü og Justin Biebers «Where are you now», er ett av fjorårets flotteste YouTube-øyeblikk.


Seansen var symboltung og full av sluttede ringer: Ikke bare er hyllesten fra komitroppen fin å se etter Leigh Francis-ydmykelsen; David blir også behandlet som en legende av en grime-artist med gatekredd så det holder, noe som minner om at den knallharde grimen faktisk ble født ut av ut av UK garage-scenen. Møtet resulterte i at David og Big Narstie lagte «When the bassline drops» sammen, hans første rene garagelåt siden 2002. Snart kommer altså albumet.

– Jeg har skrevet så mange låter nå, og jeg vet hva som skal til for at en låt skal funke. Det blir ikke noe fyllstoff denne gangen. Alle låtene er en singel, sier han.

X