Med verden som klubb​: ZZK Records møter pengemaskineriet med innovasjon og pågangsmot

– Musikkindustrien suger, mener grunnlegger Grant C. Dull.

MUSIKK
b
a

I 2007 kokte klubbscenen i Buenos Aires, nærmere bestemt i bydelen San Telmo. Bydelen ligger vegg i vegg ved det legendariske La Boca-distriktet, mest kjent for fotballaget sitt, høy kriminalitet og en liten stripe med hus malt i sterke farger, til turisters fornøyelse. En kreativ plattform ved navn ZZK Records skulle springe ut av en ukjent klubb i San Telmo før den fant veien til klubb Niceto i den langt mer fasjonable bydelen Palermo. Med sterke røtter i folkloristisk musikk, cumbia, dubstep, hiphop og dancehall, fusjonerte utøverne fra ZZK Records sjangrene de ønsket seg, godt støttet opp av grunnleggeren Grant C. Dull.

– Vi gjør klubbkveldene én til to ganger i året, og vi går alltid tilbake til Niceto. Det er en undergrunnsklubb her i Buenos Aires, litt som Blå i Oslo. De har det kuleste programmet. Niceto legger mye arbeid i programmet sitt, mens de fleste andre klubbene her generelt ikke har takhøyde for vår eklektiske smak, forteller Dull.

Det er ikke tilfeldig at Grant nevner Blå i Oslo. ZZK Records besøkte Oslo World Music Festival i 2008, og kommer nå tilbake med artistene Chancha Via Circuito, Nicola Cruz og Miss Bolivia.

– Det kommer til å bli en svett kveld med masse forskjellige sounds. Det blir også det nyeste, mest autentiske og moderne soundet fra Sør-Amerika, mikset med elektronisk musikk. Forvent masse bass og masse diskant, masse perkusjon og fløyter. Alt som utgjør helheten av hva artistene bygger på for å skape alle disse nye lydbildene.

​Hva er det som forener artistene på ZZK Records?
– Visjonen deres og jakten på en ny sound. Vi startet her i Buenos Aires, men siden 2013 har vi begynt å signere artister fra resten av kontinentet. Vi har startet å samarbeide med Animal Chuki som er fra Lima, og vi har begynt å arbeide med Nicola Cruz fra Quijito. Vi arbeider også med europeere, men de fleste har en sterk tilknytning til Buenos Aires.

Har noe forandret seg for ZZK Records gjennom åtte år som plateselskap?
– Alt og ingenting har på en måte forandret seg. Vi har beholdt skapertrangen vår, men vi har fått mer oppmerksomhet og nye forretningspartnere som gjør at vi kan spre musikken vårt i større grad. Vi spilte i Oslo i 2008, og vi har også spilt på South By Southwest. Vi har spilt i Chicago, New York og Miami, og fra begynnelsen har det vært helt fantastisk.

Musikkindustrien er kanskje vel så røff i Sør-Amerika som her hjemme i Europa, og selv om ZZK Records har vokst seg større og større, har problemene deres vokst i takt. Den teknologiske utviklingen sammen med tap av platesalg, har gjort at ZZK Records må tilpasse seg den nye virkeligheten.

– Musikkindustrien klarer ikke holde tritt med teknologien. For tyve år siden ville man gå ut og kjøpe en CD med musikken man likte. Nå kan du streame musikken på telefonen din, og det artisten sitter igjen med utgjør mer eller mindre ingen ting. Det er vanskelig, men vi gjør det vi må for å holde oss i live. Noen ganger er små plateselskaper mer innovative enn de større, og vi har forskjellige inntektsstrømmer som crowdfunding og salg av merchandise. Musikkindustrien suger, men vi er ikke så økonomisk utslitte som vi var før vi startet crowdfundingen i mai 2015.

Selv om ZZK Records startet som et klubbkonsept, er det ikke kun festing som er tematikken i musikken til artistene. Argentina har en turbulent politisk historie med korrupsjon, statskupp og frarøvelse av borgerrettigheter bak seg. Grant hevder likevel at det ikke er politikk som forener dem.

– Jeg tror at mange av artistene har en dyp forbindelse til musikken de lager; til kulturen, til menneskene og til jorda her i Sør-Amerika. Noen av dem er på en slags spirituell musikalsk reise. Det er mer mystikk enn politikk. Miss Bolivia, som kommer til Oslo, er et unntak. Hun skriver politiske tekster. Hun er dessuten en aktivist, journalist og psykolog. Hun er supersmart og superaktiv, og hun lager et rom for seg selv hvor hennes folks saker kan bli hørt gjennom musikken hennes.

Etter utseende på websidene til ZZK Records å dømme er det også det spirituelle og psykedeliske viktig. Fargene er ikke så ulike de fra husene i bydelen La Boca, men tilknytningen til Buenos Aires blir også mindre etter hvert som tiden går.

– Vi jobber med noen av de samme illustratørene, men de fleste bruker sine egne. Det er likevel et klart fargerikt og psykedelisk uttrykk, både på albumcoverne og i musikken. Artistene er jo også fra mange forskjellige steder. Jeg tilbrakte akkurat en måned i Ecuador hvor det eksisterer en stor musikkscene som omtrent ingen vet om. Jeg holder på å lage en dokumentarfilm om den som kommer til å komme ut mot slutten av oktober. Det er så mye av det som foregår i Ecuador akkurat nå som har gjort at jeg har innsett at det antakeligvis finnes tilsvarende fantastiske musikkscener i mer eller mindre i alle søramerikanske land.

​Hvordan fungerer det egentlig å arbeide på tvers av så store avstander?
– Dessverre har vi ikke råd til det. Det er et «gjør-det-selv»-label, hvor de er hjemme og tar opp musikken sin. Vi kan hjelpe de på et hvilket som helst nivå av av innspillingsprosessen, hvis de trenger miksing, mastering, eller et studio. Men flesteparten av dem er fullstendig selvdrevne. Det blir mye fildeling på internett. Fremover signerer vi to nye artister fra Buenos Aires, begge er utrolig flotte å arbeide med. Planen vår er å fortsette å pushe på med soundet, visjonen og scenen. Vi kommer til å fortsette å endevende kontinentet etter nye artister. Kan vi gjøre dette i syv år til, så gjør vi det.

ZZK Records presenterer Chancha Via Circuito, Nicola Cruz og Miss Bolivia på Blå fredag 30. oktober.