Den mistenkte IS-bøddelens fortid som rapper

Fundamentalistenes Vanilla IS.

b
a

Bøddelen som på bestialsk vis henrettet den amerikanske journalisten James Foley i IS’ navn, har blitt identifisert av britiske myndigheter, skriver britiske Sunday Times i dag. Avisens kilder vil ikke si noe om hvem de har identifisert, men Sunday Times spekulerer – i likhet med en rekke andre medier – i om den skyldige kan være britiske Abdel-Majed Abdel Bary. 

Den 23 år gamle London-mannen har tidligere blitt viet stor oppmerksomhet i britiske medier etter at han postet et bilde av seg selv poserende med et avkappet hode ledsaget teksten «Chillin’ with my homie or what’s left of him». Flere har påpekt at Barys høyde, hudfarge og kropsbygning ser ut til å stemme med bøddelen, og at aksenten og stemmen er lik den man hører på videoen.

Den muslimske gruppen den Islamske Stat (IS / ISIL / ISIS) har annektert store områder av Irak og Syria, og er kanskje det mest skremmende som skjer i verden akkurat nå (at Al-Qaida ikke vil vedkjenne gruppen bør gi en god pekepinn på hvilken grad av mørke vi snakker om).

Bary, som av uransaklige grunner har meldt seg frivillig som instrument for gruppen – ifølge Daily Mail fordi han skulle «leav(e) everything for the sake of Allah» – er trolig verdens mest avskydde mann for øyeblikket. Men før Bary ble en internasjonalt forhatt jihadist med hele verden på nakken, rappet han under navnet L. Jinny (for øvrig spilt på BBC). L. Jinnys musikalske stil er et sted mellom samfunnskritisk «backpackerrap» (evnt. «conscious»), grime og en total forakt for hip-hop. Man kan spekulere i akkurat hva det var som fikk Bary til å bli en ekstrem fundamentalist, men at rapkarrieren trolig ikke ga den status- eller samfunnsfølelsen han hadde håpet på, men som han nå får, er sørgelig åpenbart.

Nå går imidlertid musikkvideoene hans en seiersgang på YouTube. De er følgelig tungt bombardert av et mildt sagt fly forbanna kommentarfelt – alt fra drapstrusler, om man bør skille skaper fra verk, til hårreisende ignoranse i form av sitater som for eksempel «Lots of talent – too bad about the ISIS shit». Det ironiske er at Bary, mannen som med stor sannsynlighet har halshugget en Amerikansk journalist på bakgrunn av å straffe USA – landet og kulturen IS hater, bare for ett år siden lagde låter som er som spyttet ut av et generisk hip-hop-maskineri fra, ja du gjettet riktig, USA.

I «The Beginning» rapper han over The xxs «Intro». «The Beginning» handler om «fake artists» som ikke er «a part of the circle». Bary rapper videre: «Give me the pride and the honour like my father, I swear the day they came and took my dad, I could have killed a cop or two», og hinter til at faren er mistenkt for å ha vært en av Osama Bin Ladens høyeste offiserer.

«Overdose» er en slags blodfattig og billig Kina-kopi av Rick Ross.

«Dreamer», duetten med Tabanacle, gir indikasjoner om en rapper som ikke evner beherske en av de viktigste egenskapene en rapper må ha: timing.

Det absurde og forvirrende tankegodset til Bary blir ytteligere understreket av denne tribute-videoen til Anonymous.