Populær patriotisk luksus: Gullbelagte «Putin-phones» utsolgt på én dag

– Suksessen beviser at patriotismen er stigende i Russland, sier produsenten Caviar Phones.

b
a

Produktet «Supremo Putin», en gullbelagt iPhone 5s med Putins ansikt inngravert på dekselet, fra den russiske produsenten Caviar Phones, fikk en del oppmerksomhet da det ble lansert forrige uke. I utgangspunktet kunne det virke usannsynlig at det ville finnes et marked for å betale 147 000 rubel, nærmere 27 000 kroner, for et gyllent Putin-ansikt på telefonen sin.

Nå melder imidlertid Russian Times at eventuelt skepsis var ubegrunnet. Det russiske markedet har kastet seg over smarttelefonene, og produsenten ble kvitt alle 44 samme dag som de ble lagt ut for salg.

Og kjøperene var ikke hvem som helst, forteller de: En kjent filmregissør, en tv-vert, to toppledere i oljeselskaper og en gullvinner fra Sochi er alle blant kjøperne, skal vi tro selskapets pressemelding. I den røpes det også at suksessen vil følges opp med en ny kolleksjon Putin-phones.

Om årsaken til populariteten til «Supremo Putin», skriver selskapet at Vladimir Putin er en «extraordinary personality» som finner «ingenious political solutions»

– Decades later, the historians will describe ‘Putin’s era’ from all angles, its pluses and minuses, but now we can say that …in the eyes of the majority of Russian society, Vladimir Vladimirovich (Putin, journ.anm.) is among the great personalities, lyder presseskrivet.

– Patriotism is no longer for the marginal youth – many wealthy Russians now are ready to express their position on this question in such a nontrivial way.

Og at de rike og mektige uttrykker nasjonalisme ved å dyrke autoritære ledere med dyr kitch, er jo et typisk et tegn på en kultur hvor ting er på stell.

Det er for øvrig mer enn patriotisk luksus som tyder på at Putins posisjon i Russland er sterk for tiden. En meningsmåling utført i juni i år viste at to tredjedeler, 66%, av befolkningen ser Putins politikk som «fullt i tråd med deres interesser». Et tall som har steget dramatisk fra 2012, da kun 36% svarte ja på samme spørsmål.