Ved å spikre ballene sine fast til en fortauskant på Den Røde Plass, blåste Petr Pavlensky liv i den politiske kunsten i Russland.

Petr Pavlensky: Med selvskading som våpen

PETR PAVLENSKY HADDE lenge vært en del av den politiske kunstsfæren i Russland, men var et forholdsvis ukjent navn for de fleste, før han i juli 2012 stilte seg opp foran Kazan-katedralen i St. Petersburg. Motivert av straffesaken mot det feministiske punkbandet Pussy Riot, hadde han sydd igjen sin egen munn. – Den saken viste helt tydelig at staten og kirken hadde begynt med åpne angrep mot kunsten, og at de forsøkte å skremme befolkningen ved å sette et eksempel, sier Petr. I november 2013 skulle han igjen skape overskrifter, da han spikret fast sine egne testikler til en fortauskant på […]

LES VIDERE GRATIS

Alt du må gjøre er å registrere deg. Det går raskt og koster ingenting.

Personvernserklæringen vår kan leses her.