HARU 1,4cm TIL SYNDENES FORLATELSE?

b
a

Det knirker i en stressless i et ille belyst kontorlokale i hovedstadens sentrum. «M-hm, m-hm» murrer en redaktør inn i røret på en gammaldags, grå snurretelefon. Det flimrer i de fluoriserende lysstoffrørene. Det dampes på Blue Master-sigaretter og røyken stiger til den stanger mot en allerede pissegul himling, hvit sist en gang på sekstitallet kanskje.

«M-hm, m-hm», gjentar redaktøren, åpenbart interessert.

«Kan du si noe om lengden?» fortsetter han, og bryter ut i et KOLS-hosteanfall i en halvtimes tid. Han holder linjen, og det gjør også informanten i andre enden av… ehhhh, linjen.

Redaktøren tenner seg ytterligere en sigarett, tar et djupt trekk og puster tungt ut og prøver fåfengt å stirre gjennom den ugjennomtrengelige røyken og ut vinduet på andre siden av lokalet, mot det yrende folkelivet og de bugnende muligheter i storbyen Oslo, idet NÅDESTØTET leveres gjennom televerkets kobberlinjer og inn i hans grågule, befengte øreganger.

«HARK! HARK!» roper han i en slags bevisst fjollete imitasjon av sin egen KOLS-lammelse. «1,4 centimeter? Ja, da får vi vel sende ut en fotograf, en topograf og en skribent og en linjal!»

Og slik blir en ekte storklikkesak til for en Jesus-avis, kan vi tro eller spekulere. Men hva tenker JESUS SJØL?

(Skjermdump: «The last temptation of Christ»)

«Jeg er faen meg ikke 1,4 centimeter lang bare så det er sagt, verken hele meg eller noen deler av meg om du skjønner, hehe, nøgdsj nøgdsj» begynner nasareeren med en innledningsvis litt brydd tone som etterhvert glir over i den mer gutteaktige og spøkefulle fremtoningen vi er vant til fra menneskesønnen.

NATT&amp#DAG når Jesus via en sjel-til-sjel-kanalisering iscenesatt av vår favorittheks og runebommesjef, Lilli Bendriss, kjent fra TVNorge-programmet “Åndenes makt” og alternativmesser og aurafotobokser landet over. Vi tar opp “recent events” så fort vi kan.

Hva tenker du om Siv Kristin Sællmanns kristelige fremtoning i Sørlandsrevyen, Jesus?

Du kompis, jeg har vært vitne til en hel del fremtoning fra de folka neppå såååååååårlanne i løpet av årene. Visste du forresten at det er atten-nittenhundretallsårhundresskiftedikteren Vilhelm Krag som fant opp det der uttrykket “Sørlandet”? I min tidslinje og kronologi er jo tidlig nittehundretall ikke så forbanna lenge siden, så jeg husker han fyren der litt jævlig godt. Kompis med han derre Munch vettu, han slabbedasken av en fyllik som malte de fæle bildene. Dere liker jo ham?

Du Jesus, slutt å sno deg unna tematikken her. Hva synes du om de 1,4 centimeterne? Føler du deg beæret av at Sællemann repper torturinstrumentet som tok livet av deg for to tusen år siden, om enn i en så liten skala?

1,4 sier du, din forbanna bajas. Vi har så jææææææævlig mange bra tall i denne religionen også henger du deg opp i 1,4. Har du hørt om tolv disipler kanskje? To gal fra hanen, muligens? Tretti sølvpenger, hæ? TREENIGHETEN FOR FAEN I HELVETE? Og du kommer TREKKENDE med det derre maset om 1,4?

ANSWER THE QUESTION, JESUS!

Hør! Hva hun der Popeye the Sællermann driver med på fritiden driter jeg i, jeg er ikke her for å frelse RUBBEL OG BIT av alskens NRK-jålebukker med drøyt tacky bijouteri dinglende i drøvel-/adamsepleområdet. Har du ikke lest Lukas’ evangelium, hæ? Hæ? Husker du ikke det der jeg sa om nåløyer og kameler og rikfolk? Tror du det er EN ENESTE person i hele Norge det der ikke gjelder? Så gir du meg gullkrusifikser med diamantdetaljer på toppen av det hele og en Facebookgruppe på oppunder hundretusen LASSISER som sitter og TØMMER SEG (bra uttrykk for ronking, he he, red. anm.) over sin patetisk homogene selvrettferdige interesse for selvhevding og grupperonk og paniske forsøk på å gå en innbilt strøm imot ved å kle seg i ytterligere tacky bijouteri? HÆ? Også skylder ’em på MUSLIMENE? Tror du de bryr seg om kors på NRK? Tror du Jesus dævver om han taper sendeflate i pottitlandet Norge, kjøtthue? Nisselua tredd nedover huet much? Siste sovvjetstat, høh? JÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆVLA bra opplegg!

FAEN du kan si lange setninger uten å trekke pusten, Jesus! Men hør, du sa “tacky bijouteri” to ganger, det er dårlig fortellerteknikk. SLETT ARBEID! Tenkt deg på krim-skrivekurs kanskje? Eller bloggeseminar hos Trine Grung?

Drit og dra, kompis. Hør her: jeg var undead under middelalderen da gobal oppvarming var et resultat av daglig heksebrenning og jeg har hørt om verre ting enn rabulerende drittunger som syter over NRK-nekt for 1,4 centimeter lange torturinstrumenter så du får faaaaaaaaaaen meg komme opp med noe bedre neste gang du avbryter meg i dagens tolvte ronk av 32, hører du?

Bendriss “skrur av kranen” som hun kaller det, og legger Jesus til side til fordel for en kaffepause. “Faen til mas fra den fyren der” sier hun og heller seg en kopp med det sorte gull fra Evergood. «Det er ikke måte på hvor mange folk som skal snakke med ham hele forbanna tiden, dere skulle bare visst hva for jålete fjas og tullete vrøvl de tar opp. Han sliter med et helsikes oppblåst selvbilde. Menneskesønn du lissom, jeg kjenner et par menneskesønner…»

(Skjermdump: TVNorge)

Hun stiller seg oppetter veggen i NATT&amp#DAG-skyskraperens hovedkontor i Oslos finanskvarter i en positur som bringer tankene i retning omslaget på første Ramones-albumet, både i kroppens posisjonering og hennes heldekkende lærantrekk. FY FAEN så tøff hun ser ut, egentlig. Hvorfor idolisere en døll snekkerhippie som sjøl ble snekret til et par pinner – skjebnens ironi! – når du kan idolisere LILLI BENDRISS og hvor jævla bra hun er? Mens jeg sitter her og skriver denne linjen du nå leser stopper et kobbel ubetalte praktikanter og lærlinger og Westerdals-nihilister opp i en ikke direkte ikke-Munchsk positur («Pikene på broen» meets «Angst») i andre enden av kontorlandskapet og stirrer på Lilli, og det er nesten så man kan se en diger kollektiv tankeboble forme seg over skallene på dem, med teksten «GID VAR MIN MOR SÅ JÆVLIG BADASS!»

«Fy faen» avslutter vår gud Bendriss, og tar et nipp fra fra den glohete, forfriskende Evergood-kaffen.

KONKLUSJON? EPILOG?

1 Lilli Bendriss > 1,4cm Jesus. Verdens enkleste avgjørelse.