Dette er årets kunstutstillinger i Stavanger

b
a

FROM STAVANGER WITH LOVE

Galleri Opdahl

Etter nyåpningen i Haugesundgata har Galleri Opdahl nok en gang markert seg som Norges ledende galleri i vest. Vi kunne nominert både Bettina Buck sin åpningsutstilling samt Else Leirviks soloutstilling i høst, men velger å peke på den Chris Sharp-kuraterte “From Stavanger With Love”. Med et klart kuratorisk utgangspunkt, og aktuelle internasjonale kunstnere fikk utstillingen fortjent oppmerksomhet i utlandet – og bød Stavanger-publikummet på en opplevelse de vanligvis må dra til Oslo for. Med skulptur som uttrykk for tid og endring var utstillingen en flott pustepause mellom uendelige bidrag av detaljerte blyanttegninger i svart/hvitt og dårlig konstruerte skulpturelle installasjoner. Spesielt Giuseppe Gabellone sine mangefasetterte fotografier står igjen som et av høydepunktene fra det stavangerske kunståret.

OIL ON WATER CALMING EFFECT

Skur 2

Sandra Vaka Olsen og rasmus Høj Mygind stod bak prosjektet med det kronglete navnet. I Skur 2 samlet de en rekke kunstnere# headliner-navn som Cory Arcangel og Yngve Holen – og seg selv. Tematikken var olje og sjø, en sammenheng som ble ekstra slagkraftig gjennom valg av utstillingsrom. (Skur 2 var også arena da ONS presenterte Per Dybvig som årets kunstner.) På samme vis som Galleri Opdahl utfordret forventningene til en salgsutstilling i regionen, klarte Vaka Olsen og Høj Mygind ved hjelp av relativt små midler å konstruere en utstilling som hadde hevet kvaliteten på mer etablerte visningssteder som Stavanger Kunstmuseum og Stavanger Kunstforening. I en tid hvor debattressursene blir brukt til å krangle om atelierhus på Tou Scene, og redningsoperasjoner på kunstforeningen, er det helt avgjørende med inspirerte tiltak utenifra.

DET RUINRELATERTE

prosjektrom Normanns

2012 var et år med prøving og feiling for prosjektrommet, noe som førte til stor variasjon i den kunstneriske kvaliteten. Ett, av en håndfull, høydepunkt var det Marte Danielsen Jølbo-kuraterte prosjektet “Det ruinrelaterte”. Det tverrestetiske, prosessbaserte samarbeidet mellom kunstner Ellen ringstad og forfatter Victoria Kielland ble anbefalt av vår favorittkritiker Tommy Olsson i Morgenbladet, og fikk også svært positiv mottakelse i lokalpressen. En skjør, delvis gjennomsiktig plastvegg begrenset rommet, og via to høyttalere montert i hvert sitt korthjørne, møtte publikum en konfronterende og sanselig tekst. Utstillingen utnyttet prosjektrommet til sitt fulle, og ga publikum en helhetlig og omfavnende opplevelse. Det er nettopp slike omgivelser et prosjektrom som Normanns kan forsyne på sitt beste: sårbart, intimt og uventet.

Stem på din favoritt i skjemaet under:

Create your free online surveys with SurveyMonkey, the world's leading questionnaire tool.