Begravelse til besvær, indeed.

Dette blir trolig førsteog siste gang jeg jobber med film.

Pengene tok slutt førinnspillingen var ferdig og trusler om streik var bare begynnelsen på det somskulle vise seg å bli norgeshistoriens kanskje største skandalefilm. Etter fireår med økonomisk kluss, nær konkurs og beslaglegning av filmens lydspor, kommerden norsk-engelske produksjonen nå endelig på kino. NATT&DAG snakket medprodusent Bjarne Hareide, mannen som løsnet opp i den finansielle knuten som erWide Blue Yonder.

– Jeg kom inn som en ryddeguttetter innspillingen. De trengte noen som ikke var med på rotet, og ikke haddepersonlige meninger om produktet. Det at jeg var helt utenforstående ble ogsåmin styrke siden ingen kunne påstå at jeg hadde personlige agendaer.

Hvordan var tilstanden?

– Det var en haug av avtaler utenunderskrift, rundt 20 millioner kroner manglet og folk trua med streik ogkonkurs. Jeg jobbet i tre og et halvt år med blant annet Filmforbundet for åløse opp i flokene, og fikk en lokal pensjonist med mye penger til å bliinvestor. Det manglet fortsatt mye penger og til slutt ble filmens lydsporbeslaglagt av sinte kreditorer, men det var jeg bare glad for. Om ikke dethadde skjedd kunne noen engelske rettighets-eiere stukket av med hele greia.Jeg kjørte et dobbeltspill og sa til engelskmennene at vi måtte få tak i lyden,og til norskene at vi måtte holde på lyden for å skaffe mer penger.

Verdenspremieren var jo i august2010, men så ble det stilt. Hva skjedde?

– På tross av sterk protest fraregissør og manusforfatter, hadde den engelske produsenten gitt salgsrettighetenetil seg selv, men likevel ikke klart å oppdrive de budsjetterte pengene. Hangikk konkurs og måtte trekke seg, og etter en runde i skifteretten var detplutselig en amerikansk distributør som satt med rettighetene. Det skyltes myepenger, men jeg fikk lanseringsstøtte på cirka en million fra Filmforbundet.Når filmen likevel ikke ble lansert ville de ha pengene tilbake, men de haddejeg jo brukt til å betale gjeld. Filmen var jo ferdig, så jeg måtte overtalefolk til å få den ut og se hvor mye vi klarer å få tilbake. Jeg må rydde oppmed Filmforbundet, og hvis de er så firkanta som jeg regner med at de er, såkommer det sikkert til å ta en stund.

Hvem har skyld i alt rotet?

– Bjørg Velandhar pågangsmot, vanvittig med kunnskap og er intellektueltflink, men jeg vil ikke beskrive henne som noen revisortype. En dame som setteri gang å lage en film uten å ha avtaler på plass og skylder penger på allebauer og kanter, kan ikke bli frifunnet. Alle kreditorer har bedt meg om å fåhenne vekk, men jeg ville at hun skulle være med å vaske opp.

Handler dette om kunst ellerpenger?

– Ingen av delene. Det harhandlet om å hjelpe 160 kreditorer: skuespillere, crew, hotell, catering,frisører, byggfirma, vaktselskap og leiebiler som ikke har fått betalt forjobber og tjenester. Brian Cox, Lauren Bacall og James Fox har heldigvis veldiggode agenter som hadde fiksa forhåndsbetaling, så det kan lønne seg.

Du har sagt at du må selge 150.000billetter for å gå i null. Klarer du det?

– Det har da skjedd mirakler før,har det ikke det? Det var ingen som trodde at en film om et mannskor fra Nord-Norgeskulle selge 700.000 kinobilletter. Jeg sier ikke at dette er av sammekvalitet, men det kan hende det treffer en nerve. Jeg må innrømme at jeg ikkeviste hvem Lauren Bacall var, men så viser det seg at ho har fått en Æres-Oscar,og det er det jo ikke så mange som har. Det kan jo hende at dette er den sistefilmen hennes, og filmen kommer til å gå på 120 kinoer i Amerika, og i tilleggforhandler jeg med Netflix. Det ville vært tull og tøys å påstå at vi klarer åselge så mange billetter, men mitt mål har vært å få filmen på lerretet, så erresten opp til publikum.

Filmen har mottatt ganske lunkneanmeldelser …

– Jeg skulle selvfølgelig ønsketat folk sa de aldri hadde sett bedre film og ga den terningkast 8, men samtidigså er jo de som triller disse terningene bare mennesker. Det er interessant ålytte til de som påstår at de kan faget, men jeg likte ikke Harry Potter selvom den fikk god kritikk. Jeg synes den var alt for skummel, men likte foreksempel Politiskolen 6 kjempegodt. Særlig han med lydeffektene var fin,for han ligner på naboen min. Jeg vil si WideBlue Yonder er en lun, halvmorsom film. Det er kjekt å se den delen avNorge på lerretet, men selv om jeg 47 år gammel føler jeg at filmen er for desom er eldre enn meg. Men den har en dybde og tar seg opp mot slutten.

Hva blir neste prosjekt for degda?

– Jeg har etter hvert forstått atdet å være produsent er høyt aktet, og mange jobber for å komme hit i årevis,men jeg har blitt det ganske motvillig. Dette blir trolig første og siste gangjeg jobber med film.

Wide Blue Yonder (regi: Robert Young) hadde premiere 25. mai.

X