NÅR FIKSJON RETT OG SLETT IKKE ER NOK

Helt siden David Lynch regisserte Eraserhead har det vært mumlet om at fyren ikke er riktig navla. Det er imidlertid først nå i det siste at det virkeligfinnes grunnlag for bekymring. Meditasjonen er én ting,de affilierte hitlerentusiastenelikeså, men når det denne uka er klart at hans første storeprosjekt sidenINLAND EMPIREer, eh, endirekteoverført Duran Duran-konsert, er det på høy tid å gjøre opp status.Derfor åpner Cinemateket åretsEurodok-program med en visning av David SievekingsDavid Wants to Fly,som retter et kritisk blikk mot organisasjonen somLynchbruker mye av sin tid på å misjonere på vegne av.

Eurodok er en årlig mønstring av nyprodusert europeisk dokumentarfilm ved Cinemateket i Oslo, og hvert år finner de største godbitene også veien over fjellet. Foruten Lynch-kritikk kan Eurodok-programmet by på Jon VatnesPersonal Velocitysom tar for seg sykkelmiljøet i New York# en film hvor fixiesykkelentusiastene burde kjenne sin besøkelsestid. Filmen vises sammen med den kritikerrosteRabbit à la Berlin,som tidligere i år vant Oscar for beste kortdokumentar. Dessuten blir det enda en sjanse til å se en av fjorårets mest omtalte dokumentarer, den svenske kjønnskifte-og-tilbake-igjen-klassikerenÅngrarna(ellerRegretterssom den kanskje er best kjent som). Kjønnstematikken videreføres i feministpornodokumentarenMutantes, mens selve rosinen i pølsa for mange sannsynligvis vil værePuskás Hungary, en snaut to timer lang film om den legendariske ungarske fotballspilleren Ferenc Puskás.

Eurodok arrangeres på Cinemateket fra 17. til 30. mars.

X