NATT&DAG-prisen: Her er Stavangervinnerne 2010

b
a

ÅRETS NAVN: TerjeVallestad

(f. 1951)

“Alle nye, kreative ideer blir skrinlagt som et resultat avde store gigantprosjektene som foregår i Bjergsted, på Tou og i Sølvberget. Nyeideer og ting som kunne gro for å få et pulserende og vitaliserende kulturliv,vil en i framtiden ikke ha råd til å gjennomføre.” Nådeløse ord fra mannen bak Stingog Litteraturuka, et arrangement så populært at Terje Vallestad ble truet medjuling av [forfatter] som ikke fikk være med. Det erimidlertid ikke bare derfor vi nominerer Vallestad. Som pådriver bak Hvitløksuka,jazzklubben, den noe subversive nyvinningen “drag stand-up”, en rekke kunstutstillingerog byens frieste DJ-scene er hans kandidatur og innsats bare matchet av hansbreddevirksomhet.

Årets kunstprosjekt

Vitamin Sandnes

I forbindelse med Sandnes sitt 150-års jubileum og medspørsmålet “Kan kunst benyse og stimulere framtiden til Sandnes?” gikk VitaminSandnes av stabelen. Martin Worst ved Rogaland kunstsenter beskrev det iforkant som en vitaminsprøyte for Langgata. Vi bivånet dessverre ikkeresultatet men ut i fra hva vi kan se av dokumentasjon på flickr samt en ganskevital sammensetning av deltakende kunstnere sender vi en nominasjon i denneretningen. Medvirkende kunstnere var blant annet: Turi Gramstad Oliver (No),Monica Winther (No), Lucy Gunning (UK), Alex Schady (UK) og Hadas Kedar (Isr).

Årets spisested

Ostehuset

Ostehuset Øst er både en butikk, en café og et bakeri på énog samme tid – et mathus med alle rettigheter. Beliggenheten på østkanten erikke bare et symptom på bydelens renessanse – Ostehuset er snarere enfødselshjelper og pådriver for hele omveltningen. Du får servert et godt utvalgav hjemmelaget mat, og byens beste (og dyreste!) blingser. Nyt en kaffe i destore lokalene eller ta med deg noe hjemmelaget hjem når den gentrifisertesnobben i deg vil ut. Miljøet preges av god og ekte mat som støttes av et rent,delikat og moderne, men røft og intimt interiør. Engasjerte og serviceinnstiltemedarbeidere holder et høyt faglig kunnskapsnivå. Høy D2-faktor.

Årets forestilling

Rogaland Teater: “Kosmiskfrykt eller dagen da Brad Pitt fikk paranoia”

Sceneoppsetningen av den danske dramatikeren ChristianLollike er årets beste sceneoppsetting i Stavanger. Den nyutdanna regissørenHilde Brinchmann har fått en pangstart på karrieren med dette miljøteateret. Selvom navnet muligens antyder noe annet, er dette på ingen måte en usexy, moralsk oggrønn pekefinger. Det er da for pokker også en Hollywood-helt med her! Gjennomhumor, teaterlek og CO2-osende energi får vi kjenne på klimamaktesløysa# vi vilog bør gjøre noe. Men hva? – Monica Lindanger.

Årets klubbkonsept

Awsome og Nite Site

Disse to herremennene har ikke bare evnet å revitalisereSting – deres sjangerløse og hemningløst bassfylte dansegulv har enkelt oggreit etablert et nytt klubbmiljø i Stavanger. Endelig finnes det en plass forå danse og utfolde seg til det siste fra progressive dance-produsenter, uten atdet blir internt eller ekskluderende. Enten det er dubstep, tropical, ghetto,rave eller klassisk house, klarer de to å navigere med rytmen og stemningen somledestjerne – sjangrer og hype kommer i andre rekke. At konseptet friskes oppmed jevne påfyll av gjeste dj’s, burde tale for lang levetid. – Svein Brunstad.

Årets plate

Kvelertak:“Kvelertak”

Drikkevannet i Rogaland ble tilsatt en magisk eliksir i 2010.Selv om Purified in Blood leverte bestenoteringen Under Black Skies og Susanne Sundfør sto for årets mest sakraleopplevelser på The Brothel, måtte de beggese seg slått – på målfoto! – av kombinasjonen Rollands popteft og Hjelviksmetal-affeksjon. En legering som evnet å forene catchy og beinhardt# rått ogsofistikert# sørstatsboogie og progressiv necro-rock. En bauta var skapt. En avtidenes norske rockeskiver, dette. Intet mindre.

Årets film

Erik Skjoldbjærg:NOKAS

På sett og vis er det nesten snodig at ingen har funnet på ålage en film om dette ranet tidligere. På den annen side, når filmen førstforelå føltes det litt rart også. Litt fremmed. Som en uventet gjest som dukkeropp med drikkevarer og forteller gode historier gjennom hele middagsselskapet:Kjærkomment, men også litt, tja, invaderende? For tåler den norske bluferdighetenNOKAS-filmen? Ja, skulle svaret vise seg å bli. Word of mouth-effekten begynte å bre om seg og til slutt hadde hele250.000 sett filmen på kino. At det skulle et bergensbasert selskap til for åfeste hendelsen til tape bryr vi oss mindre om.