Starcraft for den nye verdensordenen

Fremtiden tilhører Asia, og Europa vil blikulturelt kolonisert av det nye maktkontinentet. Blizzard Entertainment har utgitt oppfølgeren til strategispillet som for alltid vil forandre nordmenns syn på sport- og tv- underholdning.

Ved utgivelsen av det nye testamentet skal koreanere med spagettiarmer og pianofingre reise seg som de nye atletiske forbildene for vestlig ungdom.

“I Sør-Korea finnes to tv- kanaler som viser dataspillturneringer døgnet rundt.”

Starcraft er et futuristisk strategispill der du kontrollerer en av tre raser i verdensrom- met, og målet er å eliminere motstanderen før motstanderen eliminerer deg. Det er tolv år siden Starcraft kom ut på markedet, og tiden har ikke gjort grafikken noen tjeneste. Utilgivelig stygg å se på for alle som er uvant med synet, likesom en sykepleierstudent som må se en menneskekropp bli skåret opp for første gang. Enda verre er kontrollene i spillet: Så utdaterte og frustrerende å mestre at selv veteraner mister temperamentet. I Sør-Korea finnes to tv-kanaler som viser dataspillturneringer døgnet rundt. Oddsen for at du vil se Modern Warfare 2 eller annet av det nyeste og det beste er liten, nesten all sendetid dedikeres Starcraft.

I bunnen av Starcrafts simplisitet vokste det fram en strategisk dybde som aldri før har oppstått i et dataspill. Ideen om “sjakk på crack” trollbandt den koreanske befolkningen og gjorde det til folkesport nummer én for den yngre generasjonen. I dag er elektronisk sport, e-sport, bare slått av baseball i seertall. Den profesjonelle scenen begynte å modne i Seoul for ti år siden, og har siden bare samlet mer momentum. Et av høydepunktene fant sted 23. januar i år: koreanere hadde strømmet til stadion i tusentall for å se finalen i MSL, én av tre offisielle Starcraft-ligaer. 17 år gamle Lee Young-Ho – alias Flash – bukket dypt til publikum før han gikk ned til podiet der han tøyde ut fingrene slik at de ikke skulle svikte ham i kampens hete. Snart skulle Young-Ho forsøke å styre menneskerasen til seier mot insektoidenes mester Lee Jae Dong, kalt Tyrannen. Publikum jublet og klappet med røde vifter. Det er best av fem og seiersherren tar med seg heder og ære og en sekk med gull.

Til tross for at han utvilsomt er den sterkeste spilleren på scenen i dag, er det fremdeles en lang vei å gå før Young-Ho når berømmelsen til tidligere toppkanoner. Den første superstjernen som Starcraft fødte, Lim Yo Hwan, beveger seg sjelden ut i offentligheten uten forkledning. De fleste unge håpefulle klarer imidlertid aldri å bryte ut av bunnen i hierarkiet. Begynnerne deler soverom med tre andre chinks og trener 14 timer om dagen når de først har bevist sin verdi ovenfor treneren. Øye-håndkoordinasjonen må finslipesslik at hendene gjør alt hjernen befaler. De raskeste spillerne utfører over 400 kommandoer i minuttet.

Det ligger i koreansk mentalitet å tro man blir sterk av å brekke ryggen, og ingen europeere er enda sterke nok til å penetrere dette dogmet. Likevel er det en stadig mer attraktiv fritidssyssel for brilleslanger og mistilpasset hvit ungdom å følge med på den profesjonelle Starcraftscenen gjennom web 2.0s nyvinninger (youtube etc). Starcraft II er nylig kommet ut og kampen om bli den første superstjernen i oppfølgeren er knivskarp. Sponsorer med mye penger mellom hendene har fått kremen til å samle seg under det nye banneret.

Men tilbake til begivenhetens gang 23. januar. Stillingen er 1-1 i MSL-finalen og Young-Ho har fått en dårlig start på tredje kamp. Tyrannen klarte å isolere en gruppe av Young-Hos infanteri som straks ble revet i filler av iltre småkryp. Young-Ho har dermed ingen offensiv trussel tidlig i spillet, og Jae Dong kan fokusere på egen økonomi. Dog finnes det ingen Starcraftspiller som produserer infanteri med så stor hastighet som Young- Ho, og snart har han fire bataljoner med marinesoldater som marsjerer synkront på vei for å nøytralisere økonomien til motstanderen og gjenvinne kontroll over territoriet. Tyrannen gjør som Napoleon og omringerfra to sider, men Young-Ho er forutseende og har plassert en tett gruppe soldater ved ei bru slik at Jae Dong må løpe gjennom en flaskehals. Young-Ho eliminerer to av fiendens baser og er i ferd med å ta ned en tredje før felttoget hans til sist blir omringet og slaktet av flertallige mammutliknende beist. Young- Ho fortsetter offensiven og gjør flere forsøk på å få ned fiendens fire gjenstående baser. Under en av offensivene blir hele stadion mørklagt. Det eneste som bryter den totale stillheten er forvirrede ytringer fra kommentatorboksen. Strømmen har gått, og det må avgjøres om det skal bli spilt omkamp eller ikke. Dommerpanelet gir til slutt seieren til Jae Dong på grunnlag av den økonomiske fordelen. Young-Ho er rasende. I den fjerde kampen satser han alt på et tidlig angrep, men Jae Dong leser tankene hans og velger en defensiv åpning. Offensiven faller i fisk. Young-Ho resignerer og Tyrannen krones til vinneren av MSL.

Det norske folk er sulteforet på en sport som domineres av hjernen fremfor den atletiske kroppen. Ikke annet kan forklare den kultliknende populariteten som oppstod rundt curling sist vinter-OL. Planktonhjerner døpte sporten for “sjakk på isen” til tross for at 9 av 10 skudd hadde løsninger som var åpenbare selv for det utrente tv-publikummet. TV-poker er så langt eneste strategispill i Norge som har anselig publikumstall året rundt. Riktignok er poker mer intellektuelt belønnende enn det som skjer på isen, men den virkelige skjønnheten i kortspillet ligger gjemt i den psykologiske krigføringen som ofte går tapt i oversettelsen. Igjen står Starcraft, en orkidé klar til å plukkes for alle med to åpne øyne. Eneste ingrediensen som mangler for massehysteri er presseoppmerksomhet, og så lenge vi kan avle frem arisk talent som kan konkurrere internasjonalt vil alle spådommer gå i oppfyllelse.

X