Rød tråd: Lilia Gjerstad og JLH

Å lage klærsom koster blod, gir lite annet enn svette og tårer tilbake. Streetwearderimot. Da prater vi penger. Bare spør russisk-norske Lilia Gjerstad, somdytter ut enda en JLH-kolleksjon til kidsa i disse dager.

Hvordan gårdet med Lilia Gjerstad om dagen?

– Jeg hardet veldig bra! Jobbmessig er det mye deadlines, ordreinnlegging hosleverandørene våre, pruting, logistikkjør for å få JLH ut i butikkene i retttid til høsten. Og ikke minst er det produksjonsoppfølging slik at varenekommer i butikk i rett størrelse. Om en drøy uke så drar jeg til Asia for åhente sommer-inspirasjon.

Hvordan gårdet med JLH? Urban og kidsa ser jo ut til elske greiene dine?

–JLH går veldig bra og det er utrolig gøy å seutviklingen på kort tid. Jeg begynte med idemyldring i januar 2007. Første prøvekolleksjonenkom i Urban-butikkene i oktober samme året. Etter det har jeg fullført tofullstendige kolleksjoner med en tredje rett rundt hjørnet. Kidsa digger det,og det er morsomt å se en litt eldre, kul særing på gata med et sært JLH-produkt. «JØSS!Denne har jeg lagd og han var faktisk kul»

Det førstemerket ditt, Sidorova, var high fashion-basert. Hvorfor endte du opp med ålage streetwear?

–Jeg startet med high fashion og pret-a-porterlux. Det gamle merket mitt het Sidorova, og var basert på glam, skinn og pelsblandet med litt denim og silkechiffon. Jeg må si at jeg savner å jobbe med Sidorova-fine stoffer, fine kvaliteter, finevisninger. Det var stas å dra i middagsselskaper til kronprinsesse Mette Maritog sy kjoler til kjendiser. Men jeg solgte klær på Designed in Norway-butikkensom lå på Steen & Strøm og på VOGA uten noe særligsuksess og det ble mer en utgift enn en inntekstkilde. Man kan være hvor flinksom helst, men så lenge man ikke tjener penger på det man gjør så mister manmotivasjonen og inspirasjonen. Det er ikke lett å drive eget! Og i hvertfallikke nå i finanskrisen. Så nå er det faktisk bare JLH! Jeg er helt aleneog gjør hele prosessen fra idé til butikk,selv. Men på hobbybasis har jeg noe på gang: Chris (Stallion, halvparten avDJ-duoen Juicy og Gjerstads kjæreste, journ.anm) skal lære meg å spille ogmikse!Om ett års tid ser dere kanskjeen Stall-lia.

Hvordan vildu beskrive deg selv som designer? Hva skiller deg ut fra den stadigvoksende gjengen mennesker som skal lage klær?

– Jeg mener jeg er en dyktig designer fordi jeg ermeget selvkrevende og har en sterk viljestyrke. Jeg er ung og sulten og har alltidvillet designe klær og jobbe med noe innenfor det kulturelle og kreative. Dessutenfinner jeg inspirasjon i alt og overalt# Gata, reiser, magasiner, blogger, kulefolk, opplevelser, forelskelse, suksess på jobben… Jeg finner inspirasjon ialt, og det hjelper meg å lage gode, spennende og kommersielle produkter!

Har dinrussiske bakgrunn gjort noe for kolleksjonen din? Er det noe russisk åspore i JLH?

– Det ernok kanskje lite av det russiske i JLHidag, men jeg må jo si at bakgrunnen min har fått meg dit jeg er i dag. Russlander et stort land med mange muligheter. Alle slåss om å være best og “blinoen” i livet. Iløpet avoppveksten min ble jeg bokstavelig talt dyttet på alt som har med detkulturelle å gjøre# ballett, opera, sirkus, dyrepark, kunstutstillinger, museerog kveldsskoler med dans og musikk. Det var ingen som spurte meg om jeg ville,det var noe jeg måtte. Kanskje det har fått meg til å bli den jeg er? Og hvemvet – kanskje JLH ender opp i Russland neste sesong?

Hvor myeStreetwear trenger egentlig Norge?

– Haha,godt spørsmål! Jeg tror nordmenn aldri blir lei av å handle tøy. Folk vil jo hanoe nytt og fresh så å si hele tiden, og streetwear har blitt en meget viktignisje i Norge. Man liker komfort, man liker å se kul ut med en casual look – dablir det streetwear.

Må maninngå kompromisser på produktenes vegne, for å bli tatt inn hos de størrekjedene?

– Man må kanskje det, ja. Spør du meg handlerbransjen om kommersialitet og om å generere penger på gode produkter. Det er enren business. Slik er det i all industri, ikke bare innenfor moteverden. Dettok meg en stund å skjønne at det er nytteløst for meg å lage kun særeJLH-produkter som folk synes er kule, men som er dyre på grunn av detaljer,kvaliteter og lite opplag. Slike særinger blir hengende igjen på salg, og nestegang under innsalget når jeg viser enda et sært produkt som likner på detforrige, så vil ikke innkjøpere ta det inn. Derfor er kunsten å lage produktersom man liker selv samtidig som de har salgspotensiale.

X