FOTO: PRESSEBILDE

Rapperen fra Rinkeby

Yasin er for øyeblikket kanskje det største navnet innen nordisk hiphop. Er det ok at vi tillater en så kontroversiell figur den posisjonen? 

I 1965 bestemte svenske myndigheter seg for å bygge en million leiligheter. Dette skulle løse den akutte boligprisen som oppsto mot slutten av 1950-tallet i landet, og fikk betegnelsen millionprogrammet

Det høres ut som et gameshow. Men i praksis resulterte dette i gigantiske, såkalte “betongforsteder”. Rimelige og masseproduserte boliger utenfor storbyene. Som en del av det sosialdemokratiske idealet skulle alt man trengte for å leve et godt liv være tilgjengelig innen kort avstand; skoler, barnehager, biblioteker, kirker, butikker. 

Dette betydde at man skulle klare seg helt fint, egentlig uten noensinne å forlate området. Eksempler på bydeler som faller under millionprogrammet er Rosengård utenfor Malmö, Ryd i Linköping, Angere utenfor Göteborg og kanskje aller mest kjent – Rinkeby, utenfor Stockholm. 

I mange år har fattigdom og vold preget historiene om disse forstedene, og særlig om Rinkeby. Bydelen har blitt karakterisert som en lovløs ghetto, utenfor politiets kontroll. Særlig høyrevridde medier og politikere har vært opptatt av dette.

Mange nordmenn ble kjent med Rinkeby da Sylvi Listhaug dro dit under valgkampen 2017 for “å lære”. Samme valgkamp etablerte hun begrepet svenske tilstander. 

De siste årene har derimot andre stemmer blitt tydeligere, når det kommer til å beskrive realitetene i de svenske forstedene. Svensk hiphop har vokst seg større og større, og har utviklet seg til å bli – ikke bare den klart mest populære sjangeren i Sverige – men også dominerende på hitlister i hele Norden. Flere store svenske rappere har steget opp fra musikkmiljøer knyttet til Rinkeby. Den største av dem er nok rapperen Yasin

Yasin er en kontroversiell rapper. I 2020 ble han, sammen med flere andre med tilknytning til det kriminelle nettverket Shottaz, pågrepet for drap av en kamerat, bare én måned etter at han var ferdig med å sone en våpendom. 

Samme år ble han siktet og senere dømt for delaktighet i kidnappingen av artisten Einár, som året etter ble skutt og drept. Det er vanskelig å kalle skjebnen til Yasin for noe annet enn en tragedie.

Samtidig har han oppnådd en suksess få andre artister forunt. Samtlige låter fra albumene “98.01.11” og “More To Life” gikk inn på topplistene i Sverige. Han var nominert til fire Grammis og ble kåret til årets artist på P3 Guld. I 2021 var Yasin vårt nabolands desidert største musikknavn. 

Samtidig som svensk musikkbransjes gjeveste priser skulle deles ut, satt han på tiltalebenken under rettssaken knyttet til kidnappingen av Einár. Yasins rulleblad og tilknytning til kriminelle miljøer har splittet svensk offentlighet. Skal han sensureres? Eller er han en stemme det er verdt å høre på? 

Også norske medier, særlig Morgenbladet, har problematisert måten Yasin omtales på og løftes frem. Glorifiseres handlingene som et popkulturelt fenomen?

Når Yasin spiller i Norge, er det den eneste konserten han gjør i Norden denne sommeren. Han deler lineup på Kadetten med noen av de største navnene innen hiphop i dag, både nasjonale og internasjonale. Om det egentlig er bra at rapperen gis en så stor scene, som han gjør på Norges største hiphopfestival, er usikkert. Men at strandfestivalen besøkes av et av de største navnene innen nordisk hiphop akkurat nå, er udiskutabelt.

Yasin spiller på Kadetten tirsdag 28. juni.

X