FOTO: JONATHAN VIVAAS KISE

Horten in Red

Horten kommune har både soloppganger, solnedganger, vikingskip og Bastøferga. Kan denne så utrolig intetsigende byen forklare noe av den voldsomme suksessen til Girl in Red? 

Første gang undertegnede hørte om Girl in Red var i 2018. En Soundcloud-lenke dukket opp i feeden på Facebook, og låta het “Summer Depression”. Coveret var et kornete bilde av ei jente i gul, stripete genser, plassert over et kornete bilde av solsikker. Dette hørte jeg: 

Noe vinylknitring og en amerikansk nyhetsreporter som snakket om depresjon blant tenåringsjenter. Ullen og henslengt gitarklimpring. Vokalmelodier, sannsynligvis spilt inn på et soverom. 

Dette var en real lo-fi vibe, tenkte jeg. Og så scrollet jeg videre. 

Fire år har gått siden “Summer Depression” ble lastet opp på Soundcloud, og Girl in Red er på absolutt alle måter mye mer enn bare en “real lo-fi vibe”. Hun har hundrevis av millioner av avspillinger i strømmetjenester, har turnert verden rundt og gjort portrettintervjuer i store internasjonale aviser og magasiner. 

Her hjemme tok hun storeslem under Spellemannprisen, og Billie Eilish delte ut prisen for årets Spellemann til henne under Coachella – en festival Girl in Red beskrev som et “influencer-helvete midt i ørkenen”. 

Så hvordan ble egentlig en ydmyk ung, kvinne fra Horten, denne lille Vestfold og Telemark-kommunen, et slikt globalt fenomen? La oss begynne med der det hele startet. Nemlig Horten.

Før jeg hørte om Girl In Red, tenkte jeg dette: Horten by har strengt tatt ikke særlig mye mer å skryte av enn gode fergeforbindelser og Rolv Wesenlund. Horten er en ikke-by. Horten er et sted hvor drømmer drar for å dø. Kun noen hundre meter ut i fjorden finnes fengselet Bastøy uten gjerder, murer eller vegger – og det er utrolig sjeldent man hører om innsatte som velger å rømme de få svømmetakene det tar å komme seg inn til Horten, fremfor å sone sin dom. 

Etter å ha googlet “Horten” vet vi likevel nå dette: Byen har både soloppganger og solnedganger, et vikingskip og Bastøferga. Så feil kan man altså ta! 

Å kalle dette lille tettstedet langsmed Oslofjorden for kjedelig er kanskje en fornærmelse mot nettstedet Hortenlove.no (som står bak faktaen om byens imponerende solforhold), men vi står for det. Å være kjedelig er nemlig ikke nødvendigvis en udelt fornærmelse. 

Noen måneder inn i lockdown 2020 skrev BBC en lengre feature om hvordan kjedsomhet er en av de viktigste faktorene for kreativitet. Den Booker Price-vinnende romanforfatteren Anne Enright snakket ut om hvordan hun aldri hadde vært mer kreativ, som under pandemiens første uker. Agatha Christie uttalte i sin tid at “det er ingenting som kjedsomhet for å få deg til å skrive”. 

Musikk- og litteraturhistorien er proppfull av god kunst som springer ut fra små, perifere og tilsynelatende begivenhetsløse steder. Og det er ikke bare Girl in Red som kommer fra Horten;  Safario, kanskje landets mest energiske rapper, kommer også derfra. Det samme gjør Sebastian Zalo

Så hva er det denne byen har i springen, som fostrer så mange talentfulle, unge artister? Svaret er vann. Og drikker du nok vann og holder deg hydrert, er det bra for flere ting, blant annet fordøyelsessystemet – men også for psyken. 

Girl in Red synger dessverre skuffende lite om Horten, men heldigvis mye om psykisk helse. “Summer Depression” var for eksempel forfriskende eksplisitt i å sette ord på den ugne følelsen av å kjenne på at livet suger om sommeren.  

Med debutalbumet “If I Could Make It Go Quiet” og singelen “Serotonin”, gikk Marie Ulven, som hun egentlig heter, enda lenger i å være ærlig om mørke tanker. Den er hardtslående og brutal når den tar for seg tvangstanker om å kutte av seg hendene. Eller følelsen av at psykologen egentlig hater deg. 

Albumet ble hyllet av Taylor Swift på instagram, og norsk populærkulturell historie måtte igjen skrives om. Slik den også måtte høsten 2020, da trenden som fikk navnet “do you listen to girl in red?” – tok av. 

Spørsmålet fungerte som en slags kode, for å spørre om du var skeiv eller ikke. Trenden vokste seg stor på sosiale medier og som en geriljakampanje. Over hele verden spredte budskapet seg: Fra plakater i homofiendtlige Russland, til store rødlysende reklamer på Times Square. 

Girl in Red har beviselig gjort livet enklere for folk som sliter med følelser og utfordringer det kjennes ut som om man er alene om. Og det gjør hun uten finurlige metaforer, men med å være uredd og ærlig om alt. 

Girl in Red skrives egentlig med små bokstaver, slik: girl in red. Kanskje det er på tide at Horten hyller sin store helt, og alt hun har gjort for å sette byen på kartet, ved å skifte navn til horten?

Girl in Red spiller på Stavernfestivalen torsdag 7. juli.

X