Anmeldelse: «Dagarna, Dagarna, Dagarna» er en slags nittenåttifire for influensere

Vi har offisielt nådd et punkt i historien hvor det skrives romaner om influensere. Og relaterte problemer. 

b
a

39 år gamle Bibbs er en avdanket (gammel og tjukk) influenser, og står ved sin Baby i et forhold preget av sterke følelsesutbrudd, alkoholmisbruk og utroskap fra begge kanter. Så forlater han henne. Sammen med inntektsgrunnlaget. Slik kastes hun ut i den umulige situasjon: ingen er interessert i produktet hennes, som indirekte knuser selvbildet, og som direkte knuser utsiktene for økonomisk stabilitet. 

SVENSKE TONE SCHUNNESSON debuterte med Tripprapporter i 2016, en heisatur av en roman som tar form av en ukonvensjonell triprapport. Der får vi innsikt i en ung kvinnes herjede sinn, utsvevende rusvaner og forsøk på å skrive dikt. Med sin nyeste roman, Dagarna, dagarna, dagarna, posisjonerer hun seg som en av de mest spenstige forfatterne innenfor skandinavisk samtidslitteratur. 

LES OGSÅ: Biden vant, men amerikanerne lever fortsatt i helvete

Bibbs, med en fortid fra MTV og et reality-program til forveksling likt vårt eget trauste 4-stjerners middag, er tvunget til å ta grep. Det er pinlig, men overraskende sår lesning, når hun halvhjertet forsøker å gjøre comeback som brand ambassador for en kollagendrikk. Etter hvert kommer det frem at de har booket henne for mangfoldets skyld, ettersom hun er både gammel og tjukk. Merkevaren Bibbs har mistet sin verdi. Hva nå? 

Romanen stiller spørsmål ved framtidsutsiktene til mennesker som lever av sitt eget navn. Schunnesson avfeier ikke deres overfladiske verden, men problematiserer og undersøker gjennom Bibbs, hvilke konsekvenser den kan ha for dem. Resultatet blir en slags Nittenåttifire for influensere. 

ROMANENS PERSONGALLERI VISER frem typene: narsissisten Bibbs, den sexy, kjipe kjæresten og ymse karakterer fra bransjen. Kallenavn som Baby, Mickey og Texas understreker det utskiftbare ved dem; de kan være hvem som helst. 

Tittelen Dagarna, dagarna, dagarna får gjenklang i et sentralt tema i romanen: «Jag tänkte på pengarna, pengarna.» Varianter av denne setningen gjentas flere steder i romanen. Bibbs tenker på penger hele tiden. Når hun har penger tenker hun på hvordan hun kan bruke det, og når hun ikke har penger tenker hun på hvordan hun kan få tak i det. Og sånn går dagarna

Romanen diskuterer ulike former for kapital: kulturell, økonomisk, sosial og seksuell. Babys kapital er den seksuelle, men den synker proporsjonalt motsatt mens alderen stiger. Dette kommer til uttrykk gjennom et forhold kjæresten har innledet på si, med den yngre skuespilleren Nina. Det utvikler seg en maktkamp mellom Bibbs og Baby, som kulminerer i at hun poster et innlegg der hun lyver om at han har voldtatt henne. Med en fornyet relevans i offentligheten, strømmer pengene inn på konto, men hun sliter med å finne seg til rette i offerrollen. Løgn og sannhet kleber seg sammen i romanen, for Bibbs, og til tider leseren, er skillet uklart. 

LES OGSÅ: Et forsvar for Joe Rogan 

I 2019 satte Folkteatern i Göteborg opp Charlotte Brontës Jane Eyre. Schunnesson sto for manuset, der hun blant annet ga en stemme til den tidligere så stemmeløse gale kvinnen på loftet. Schunnesson skriver dialog som hun aldri har gjort annet. Bibbs dom over andre er hard. Det er gøy å lese. Det som vanskelig lar seg beskrive som annet enn menneskelige sannheter, sauses inn i dramatikk, og driver romanen fremover. Om onani, porno og sex, som det er en del av, skriver hun i forfriskende poetiske vendinger. 

BIBBS FORNEDRER SEG, men det gjør alle andre også. Hun tar del i en genealogi av forrådte kvinner, men virker ikke videre interessert i å ta del i søsterskapet. I møte med skuespiller-Nina som sier: «Alla kvinnor är mina systrar» kan ikke Bibbs gjøre annet enn å himle med øynene. Schunnessons nyanserte portrett av en Bibbs der selv sannheten er til salgs, utgjør en interessant lesning av en moderne problemstilling.