Endetidstegn: Har Den nordiske motstandsbevegelsen blitt motkulturell fashion?

Er GmbHs AW19-kolleksjon inspirert av … Den nordiske motstandsbevegelsen???

b
a

«GmbH is the fashion collective born on Berlin’s dancefloors». Slik beskrev det britiske magasinet Dazed det nystartede tyske klesmerket GmbH i 2016. Ifølge magasinet var gründerne Serhat Isik og norske Benjamin Alexander Huseby inspirert av sin egen multikulturelle bakgrunn.

Tre år senere lot de seg også tydeligvis inspirere av dem som ikke setter spesielt stor pris på multikultur: den nazistiske organisasjonen Den nordiske motstandsbevegelsen.

Organisasjonen, som er forbudt i Finland, har som mål å skape en nordisk nasjonalsosialistisk republikk bestående av de nordiske landene. DNM har marsjert i flere skandinaviske byer de siste årene. I disse demonstrasjonstogene har samtlige deltagere ikledd seg hvite skjorter med slips stappet inn mellom knappene. Ikke så veldig moteriktig.

LES OGSÅ: Guide: Slik kjenner du igjen en terrorist

Eller?

For da klesmerket GmbH idag skulle tease sitt neste show publiserte de dette bildet fra fjorårets kolleksjon:

Se dette innlegget på Instagram

 

10 days to our next show. ARTUR wearing GmbH AW19

Et innlegg delt av GmbH (@gmbh_official)

Og vi satte blå-poweraden i halsen.

For buksene er kanskje ikke heeelt nazi, men skjorta, slipset og ikke minst fanen i bakgrunnen, bringer tankene umiddelbart til Den nordiske motstandsbevegelsen. 

At ekstremisme og branding har blitt knyttet tett sammen, konkluderte vi da vi oppsummerte 2010-tallet fra A til Å:

Ekstremisme
Har det blitt mer ekstremisme enn før? Vi veit da faen! Men det vi vet er at ekstremistene i dag i langt større grad er opptatt av å ha et solid brand. IS med sine scandi fashion-inspirerte sorte saronger og offentlige henrettelser. Alt-Right med sin klassiske casuals-inspirerte mote og brennende tikifakler.

Du kan si hva du vil om de gutta der, men gjennomført, det er det, og er det noe vi vet fra de 200 kursene vi har vært på så er det at et gjennomført brand, det øker synligheten i sosiale medier. Tenk hvis Al-Qaida hadde hatt en solid brand manager! Da hadde de ikke trengt hjelp av CIA til å sprenge 7 WTC!

LES OGSÅ: Dette er 2010-tallet fra A til Å

Siden i alle fall Hugo Boss’ dager har mote og høyreekstremisme vært knyttet sammen. Men hva sier akkurat dette moteutrykket om vår tid? Hvem har vi egentlig blitt? Søker vi mot det ekstreme bare for å føle noe? Søker vi ekstremisme fordi vi ikke føler noe uansett?

Eller er det bare lættis å kombinere kulturkonservativ, reaksjonær og nazistisk estetikk med skinnbukser ala normoverskridende berlinsk klubbkultur?

Én ting har GmbH-designerne i alle fall oppnådd: det blir det spennende å se hvordan neste show utspiller seg. Blir catwalken politibeskyttet? Kommer det motdemonstranter? Vil Filter Nyheter være til stede?

NATT&DAG følger saken videre.