Osloprisen 2019: Her er de nominerte til Årets Verste Stemme

Vi mener Kjell Ingolf Ropstad, Innovasjon Norge og Equinor er årets verste stemmer. Stem nederst i saken!

b
a

Prisen for Årets Verste Stemme gis til en person eller gruppe som i kraft av sin deltagelse har senket nivået på den offentlige debatten. Det gjelder alle årets tre nominerte, som er håndplukket av NATT&DAGs redaksjon.

De er alle vinnere! ;-)

Du kan lese mer om de nominerte i alle kategorier i desemberutgaven av NATT&DAG, som er ute nå.

De nominerte til Årets Verste Stemme er:

Kjell Ingolf Ropstad

Foto: Stortinget

DET VAR TYDELIG AT Krf måtte endre noe om de skulle være relevante for andre enn døende og døde nordmenn. Siden oppslutningsrekorden på 13,7% i 1997, fikk partiet 4.2% oppslutning under Stortingsvalget i 2017 – farlig nære både sperregrense og irrelevans. 

En som forstod dette var daværende leder Knut Arild Hareide. Han fikk en idé: Hva om vi fokuserer på de gode kristne verdiene (hjelpe de svake, beskytte miljøet og toleranse)? Skal vi det, argumenterte Hareide i boka «Det som betyr noe» for at vi må åpne for samarbeid med de rødgrønne partiene. Nei, svarte over halvparten av Krfs delegater, med Kjell Ingolf Ropstad i spissen. De mente løsningen på den lave oppslutningen var å fokusere på tingene som gjør kristine upopulære. I fjor nominerte vi debatten rundt Krf-veivalget til årets debatt, men den sterkeste stemmen i debatten har siden da gjort mye skade.

Etter å ha blitt lovet makt og en liten innskrenkelse av abortloven valgte Krf å være med i en regjering som kutter den økonomiske støtten til de svake i samfunnet, skipper ut asylsøkere i nød og gjør i det hele tatt lite for å løse miljøkrisen. Sjeldent har et parti gjort like mye skade med 122 000 stemmers oppslutning. 

I BYTTE MOT LITT MAKT på kort sikt har Ropstad vendt Krf fra et moderat sentrum mot konservativ og anti-vitenskapelig populisme. Ropstad og Krfs avgjørelse får alvorlige negative konsekvenser for samfunnet, miljøet og mennesker i sårbare situasjoner. Den nye Krf-lederen har også gjort sitt for å senke nivået på den offentlige debatten. For eksempel hans belærende tone til kvinner som ønsker abort («Klarer du en klarer du to») og stråmenn om at miljøbevegelsen og partier som MDG både truer menneskeverdet og det kristne menneskesynet. Skal man tro meningsmålingene den siste tiden, har han heller ikke gjort noe for å stoppe velgerflukten fra Krf. 

At vi som en indirekte konsekvens av dette fikk Instagramprofilen til Bollestad er en mager trøst. Det kan selvsagt hende det skjer et mirakel og høyredreiningen redder Krf og at Ropstad ikke ender opp i First House, men som statsminister. Uansett hva som skjer er Kjell Ingolf Ropstad fremdeles en av 2019s verste stemmer.

Innovasjon Norge 

Faksimile: Politiken.dk

DA VI SLUTTET å se på lineær-TV, kunne vi ikke bare bestemme selv over hva vi ville se, vi slapp også å lide oss gjennom all reklamen. «Jippi, nå har vi endelig tid til tingene som betyr noe her i livet!» tenkte vi, og stappet i oss potetgull mens vi så 54 episoder av The Office på rad. Hadde vi bare visst. Reklamebransjen tok nemlig en grusom hevn og bestemte seg for å infiltrere alle de andre aspektene av livene våre i stedet for. Sosiale medier, mobilene våre, podcastene vi hørte på og ikke minst: nyhetene vi leser.

Et av de verste eksemplene på dette, var Innovasjon Norges 500 000 kr dyre PR-stunt for Sommarøy i Tromsø. Den lille øya hadde ifølge flere medier hatt et folkemøte hvor de bestemte seg for å bli en tidsfri sone. Høres ikke det fint ut, da? Et sted uten tid?? Åh, jo, det passer jo perfekt for meg (peker på meg selv med en arm full av klokker som piper), jeg er jo så stressa pga tiden! Om vi tenker oss om littegrann skjønner vi jo hvor utrolig dumt det er å ikke ha tid. Én ting er å ikke ha tidsfrister når du er på ferie, en annen ting er å ikke få skikkelig beskjed om når du skal møte opp til cellegiftkuren din fordi det er ulovlig med tid. Men nok om det!

Da det hadde gått litt TID skjønte plutselig folk at det hele var et PR-stunt. Målet var å øke turismen til Nord-Norge ved å få landsdelen til å virke som et avslappet sted man kunne nyte sola nesten døgnet rundt.

Innovasjon Norge avslørte til slutt at de stod bak, og uttalte først at stuntet hadde gått over all forventing. Det var ikke lureri, mente talspersonen, for man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet, man må «fortelle en god historie». Ifølge NRK endte saken opp med å bli omtalt i 1650 artikler i 1479 forskjellige medier. Et statlig eid byrå hadde med andre ord lurt mediene og alle som leser dem ved å fabrikkere en sensasjonell nyhet for å (grøsser) gå viralt.

DET ER IKKE LENGER bare journalister med en agenda, content marketing, ekstreme organisasjoner, politikere og forurensende firmaer som ødelegger tilliten vår til mediene, men også statseide PR-byrå. Innovasjon Norge forstod til slutt hva de hadde stelt i stand, og beklaget. Skaden er allerede gjort. Vi er allerede skeptiske når vi leser om Giske som danser, miljøvennlig oljeproduksjon og siste nytt om Trump. Neste gang vi leser en artig Norge rundt-aktig historie om et lokalsamfunn, kan vi altså ikke stole på det, heller. Derfor er Innovasjon Norge en av årets verste stemmer.

Equinor  

Faksimile: Aftenposten Forklart

VI ER MIDT I en klimakrise og oljeutvinning gjør krisen verre. At de som tjener penger på olje sier at vi bør pumpe opp mer olje, er ikke relevant for diskusjonen. 

Etter rebrandingen fra Statoil til Equinor har oljeprodusenten bombardert det offentlige rom, sosiale medier og aviser med sponset innhold og reklame. Budskapet er ofte det samme. Equinor forteller oss at vi trenger olje også i fremtiden, og da er det best at den produseres på en mest mulig miljøvennlig måte. Personene i reklamene er ofte ansatte i Equinor, eller barna (!) til en ansatt som blir forklart hvorfor det er feil å tro at olja kan ligge.

Et selskap skal selvfølgelig få lov til å reklamere for seg selv, men om Equinor fortsetter å utvinne olje fører det til store negative konsekvenser for hele verden – både for oss som nyter godt av oljepengene – men også for de som allerede merker konsekvensene av klimakrisa enda hardere enn nordmenn. I tillegg til de som må leve med konsekvensene lenge etter at både vi og content marketing-avdelingen i Equinor er døde. 

Equinor bidrar også til å legitimere de som mener klimakrisen er overdreven, ikke-eksisterende eller håndterbar. Eller de som mener det ikke er så skadelig å åpne nye oljefelt. Spesielt skadelig er dette i et land hvor 10% ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, noe vi pinlig nok er blant de beste i verden til å tro.

BUDSKAPET ER IKKE det eneste som er skadelig, men også måten selskapet formidler det på. Det er få land hvor aviser og mediehus er spesielt godt likt for tiden. Nordmenn stoler fremdeles ganske mye på mediene, men det skal ikke mye til før tilliten svekkes også her. Da er det spesielt viktig at andre aviser, som Aftenposten, ikke gjør ting som å selge troverdigheten sin fullstendig ved å la Equinor lage egne versjoner av Forklart-podcasten deres. 

Det er vanskelig å finne noe verre enn et firma som tjener masse penger på å ødelegge kloden, bidrar til polariseringen i samfunnet og reduserer folks tillit til mediene. Equinor er en selvsagt kandidat til årets verste stemme.

 

Om du vil stemme enda mer, kan du stemme på samtlige nominerte her!

For å lese flere nominasjoner og andre gode tekster, sjekk ut desemberutgaven av NATT&DAG!