«Utøya 22. juli»: – Pinlig dårlig omgang med subtile virkemidler og klisjeer

I de seks og et halvt årene som har gått siden Anders Behring Breivik begikk norgeshistoriens aller verste terrorhandling, har det aldri hersket noen tvil om at en regissør skulle feste den grusomme fortellingen til et lerret, men snarere når og hvordan. Utfordringen synes åpenbar: hvordan kan man filmatisere massedrap av ungdommer på en forsvarlig og filmatisk interessant måte? Før resten av verden får carte blanche, er det den norske regissøren Erik Poppe som først begir seg ut på den kompliserte – og prestisjetunge – oppgaven å skulle filmatisere hva som skjedde på Utøya 22. juli. Passende nok hadde Utøya […]

Fortsette å lese (gratis)

Hva! Har NATT&DAG også begynt med betalingsmur, nå? Slapp av. Det er helt gratis å lese videre – du må bare registrere deg. Det tar kanskje cirka 20 sekunder, og vi har troa på at du får det til! I bytte får du tilgang til alle artiklene våre, nyhetsbrev med spennende saker, og annonser i sosiale medier som du faktisk vil like å spammes med. Vi er en liten avis, og direkte kontakt med leserne hjelper oss med å utvikle helt riktig innhold til dere. Vi er ikke narcs og kommer aldri til å sende kontaktinformasjonen din videre. Dette blir mellom oss.

Du kan lese vår personvernerklæring her.

Mvh.

Redaksjonen

X