«Westworld» avsluttet med død, svar, død og enda flere spørsmål som vi desverre må vente en god stund på å få svar på. Heldigvis var sesongavslutningen ekstra lang, og den ga oss mye å gå gjennom. La oss ta en kjapp gjennomgang og spekulere i hva vi har i vente neste sesong.
Men aller først skal vi dele ut to måneder gratis HBO! I forrige recap spurte vi følgende spørsmål: Episode 9 heter «The Well-Tempered Clavier». Hva er det en referanse til?
Riktig svar var at det er en tittel av et musikkstykke av Johann Sebastian Bach. Det visste blant andre
Johan Martin Aarstein, som vinner to måneders gratis HBO. Gratulerer!
Siden vi har kommet til veis ende i første sesong, blir dette siste mulighet til å vinne. Er du klar? Hallo? Ukas spørsmål er:
Maeve og gjengen hennes prøver å rømme fra parken og kommer til det som ser ut til å være verter som hører til en annen «verden». På logoene i bakgrunnen kan man skimte noen bokstaver. Hva er bokstavene?
Skriv svaret i kommentarfeltet, eller send en mail til konkurranse@nattogdag.no med emnefeltet «ÅNEI HVA SKAL JEG SE PÅ NÅ». Lykke til!
Men nå: tilbake til siste episode.
Forrige episode var viet til Bernards oppdagelse av sin egen fortid. Han lærte at han er basert på Arnold, den mystiske personen som gjennom hele serien har blitt referert til som Fords partner da forskningen på kunstig intelligens ble startet.
Arnold døde, og Ford gjorde det han kunne for å viske ut de fleste spor etter han. Denne episoden settes Bernard i en tilskuerposisjon, og vi følger hovedsakelig Dolores og Maeve på vei mot selvbevissthet, og ser starten på det som ser ut til å være vertenes fullstendige overtakelse av Westworld.
Velkommen til verden
Dolores fant selv ut at det var hun som hadde tatt livet av Arnold for rundt 30 år siden. I den første scenene denne uka får vi se øyeblikket Dolores ble «født». «Velkommen til verden» sier Arnold til henne. Det er tydelig at det alltid har vært en link mellom de to, så det forklarer hvorfor Dolores tar det såpass tungt når hun igjen konfronteres med drapet senere i episoden.
Å drepe noen som har gitt deg livet kan selvsagt være tungt også om man ikke har spesielt sterke bånd, men det vil sannsynligvis føles godt etterpå! Det gjorde det i alle fall de fire første gangene jeg gjorde det.
Sist vi så Dolores stod hun ansikt til ansikt med «Mannen i svart». Som vi hadde spådd viser det seg altså at «Mannen i svart» og William er samme person. William er også eieren av Delos, som igjen eier parken. Det betyr at teorien om at de forskjellige tidslinjene viste seg å stemme. Jeg noterer altså TO riktige teorier! Det vil si at recaper har noe for seg, men desverre også at jeg skylder noen en grusom seksuell tjeneste…
William gjør alt han kan for å få Dolores til å vise han veien til labyrinten. «Labyrinten er ikke ment for deg», har han blitt fortalt utallige ganger gjennom serien, og nå forstår vi hvorfor. Labyrinten er ikke en faktisk labyrint, men en leke som representerer vertenes vei mot selvbevissthet.
Det er motsatt av min barndom, hvor jeg istedenfor leker fikk en uløselig metaforisk labyrint! William kan aldri fullføre denne delen av spillet fordi han ikke er en vert selv. Dolores får nok av maset og går i «Terminator-modus» på William.
Han stikker henne ned, men før han rekker å ta fullstendig livet av henne kommer Teddy til unnsetning. Veien hans har alltid vært tilbake til Dolores.
Teddy og Dolores deler et melodramatisk øyeblikk på stranden der Dolores dør i armene på Teddy mens hun drømmer om én dag å rømme fra verden hun sitter fast i. Til vår store overraskelse er det dette som er slutten på Fords nye storyline.
Maeve rømmer (nesten)
Samtidig som alt dette skjer ute i parken, fortsetter Maeve rømningsplanen sin. Sist vi så henne gikk hun på spektakulært vis opp i flammer mens hun hadde sex med Hector Escaton. Det er mulig jeg satte et spørsmålstegn ved hensikten med å brenne seg selv.
Når vi nå ser henne igjen gir det litt mer mening. Tekniker-tjenerne hennes er nødt til å sette henne sammen på nytt og det gjøres et poeng ut av at de ikke installerer en eksplosiv ladning i ryggraden slik protokollen tilsier at de skal gjøre. Hun var nødt til å ødelegge kroppen sin for å kunne bli kvitt det siste hinderet som ville satt en stopper for flukten fra Westworld. Jeg prøver faktisk også å ødelgge min kropp, men siden jeg synes sex er ekkelt gjør jeg det heller med potetgull.
Både Escaton og Armistice (Ingrid Bolsø Berdal) er rekruttert til å hjelpe henne med å rømme. De tar livet av to teknikere. Det tar ikke lang tid før alarmen går og de må skyte seg gjennom kontorene. Bolsø Berdal får her sitt beste øyeblikk i serien når hun kommer med et lite gledes-grynt idet hun forstår hvordan et maskingevær fungerer. De skyter seg gjennom flere forskjellige deler av parken før de kommer til en ny seksjon der samuraier sloss med hverandre (det er nok ingen stor overraskelse om denne delen av parken vil spille en rolle i neste sesong).
Armistice setter fast armen sin i en dør, så de andre forlater henne der. At serien inneholder en slangetatovert nordmann som forlates i en fornøyelsespark fordi vedkommende sitter fast i en dør styrker en annen teori jeg har: nemlig at manusforfatterene har filmet meg hele livet mitt og trekker inspirasjon fra mine opplevelser.
Maeve kommer seg frem til heisen som fører opp til lobbyen. Escaton får ikke bli med. Hun er «for selvstendig» til å ta han med seg ut av parken. Felix gir henne en lapp. Her står det informasjon om hvor barnet som spilte datteren hennes i en tidligere narrativ befinner seg. Hun tar imot lappen, men har bestemt seg for å reise. Hun har planer om å legge Westworld bak seg og se menneskenes verden. Det tror hun selv i alle fall. Når hun setter seg på toget ombestemmer hun seg.
Dolores er Wyatt
Ford har nettopp avdekket den nye storylinen sin. Eller, alle gjestene på lanseringsfesten tror han har det. Utspekulert som han er har han et ekstra ess i ermet. Dere husker kanskje at Wyatt skulle være den store skurken i den nye storylinen?
Vi finner nå ut at Dolores er Wyatt.
At noen er noen andre enn det de utgir seg for har i det hele tatt vært et tema i sesongen, også i mine romantiske forhold og mitt forhold til NAV Kongsvinger. I et av Dolores’ minner har vi sett at hun dreper en hel landsby. Dette var resultatet da de lastet Wyatt inn i henne. Vi får også se hva som skjer etter hun har drept hele byen. Hun dreper Arnold. Ford forteller at han alltid har sett dette som et selvmord. At Arnold kontrollerte Dolores.
Esset i Fords erme er at Dolores’ død i armene på Teddy ikke er den virkelige avslutningen på den nye storylinen. Det er reintroduksjonen av Wyatt i form av Dolores som er den virkelige slutten. Og hun gjenskaper landsbymassakren fra minnene sine ved å først skyte Ford, for så å begynne massakren av alle gjestene på Fords lanseringsfest.
Jeg har flere ganger påpekt at det står en hel hær av ubrukte, lobotomerte verter i kjelleren. Og greit, jeg har riktignok ropt ulv mer enn jeg burde når det kommer til nakne trusler i kjelleren, men denne gangen hadde jeg faktisk rett! De får alle ta del i Fords nye storyline og kommer marsjerende inn for å hjelpe Dolores. På den «cliffhangeren» slutter første sesong av «Westworld». De fleste store spørsmålene er besvart, men vi sitter igjen med en rekke nye mysterier. Dette er jo «Westworld», tross alt.
For det første: er Ford død? Jeg mistenker han ikke er det.
Helt siden vi så Theresa bli drept av Bernard har vi sett at Ford lager en ny vert på det hemmelige kontoret sitt ute i parken. Først mistenkte jeg at det var Theresa, eventuelt Elsie. Men hva om han lagde en replika av seg selv? Og at den versjonen av Ford som ble henrettet i sesongavslutningen egentlig er en vert? Og går det ann å kjøpe en fungerende sex-vert av Ford på internett?
Et annet stort spørsmål er hvorfor Maeve valgte å gå av toget og reise tilbake igjen. Ja, vi ser at hun ser på en mor og en datter og kanskje føler hun må finne datteren sin. En annen sannsynlighet er at hun ikke er fullt så fri som hun tror hun er. Kanskje dette også bare er en del av Fords storyline, som ser ut til å lekke ut i den «virkelige verden» (altså bak kulissene i parken, eller utenfor badet mitt, som psykiateren min sier).
Bernard sier til Maeve tidligere i episoden at de valgene hun har gjort (rekrutteringen, osv.) ikke har vært hennes egne valg. De er forhåndsprogrammerte. Har Maeve bare fått en ny rolle i Fords nye virkelighet/fiksjons-hybrid, og at dette bare er en ny loop?
Ikke nok med det, vi har jo også fått introdusert en helt ny samuraiverden. Er denne bare i testingsfasen, eller er den funksjonell som Westworld? Er det Ford som har ansvaret for å fortelle historiene også her, eller har de en annen kreativ direktør?
Mange spørsmål ble besvart, men mange nye gjenstår å besvares i neste sesong som vi får om ett års tid (kanskje, det har vært snakk om at vi må vente ekstra lenge på sesong 2). Men aller helst skulle vi gjerne hatt litt svar allerede neste mandag. Farvel for denne gang «Westworld»! These violent delights have violent ends.