Full forvirring på recap-fabrikken: Ting SKJER i Westworld (s01e04)

Westworld har brukt mye tid på å sette opp masse mysterier og nærmest overfore oss med plotinformasjon og karakterer. Denne uken roet ting seg litt ned. Vi fikk mer strømlinjeformede fortellinger og fikk tilbringe mer tid med karakterene. Vi skal oppsummere episoden, lansere nye teorier og diskutere hva alt dette betyr. Men først: konkurranse!

Svaret på forrige ukes spørsmål er «Orion». Selv om det nå viser seg at jeg er like dårlig i astronomi som Elsie og Stubbs, siden ikke jeg heller bet meg merke i at det faktisk ikke var Orion som var avbildet (som Bernard påpekte i ukas episode). Uansett, om du svarte Orion hadde du rett. Og en som svarte orion var Ylva Irene Lie Bjerke. Du har vunnet to måneders gratis HBO. Gratulerer!

Så til ukas spørsmål:

Hvis man skal bruke pyroteknikk i Westworld, hvem må godkjenne det? HINT: Det er ikke som i det virkelige liv, så det er ikke moren min.

Svar i kommentarfeltet og vær med i trekningen av to gratis måneder hos HBO. Resten av året, så å si!

Men nå, tilbake til episode 4.

Grovt sett kan vi dele episoden inn i fire narrative tråder:

Gårdsjenta Dolores snublet i forrige episode over leiren til de to parkgjestene William og Logan (henholdsvis han hyggelige og han litt kjipe – eller «White Hat» og «Black Hat», om du vil) og dro på eventyr sammen med dem.

wwep4_1

Bak kulissene var Theresa Cullen (som jeg FORVENTER dere husker har ansvaret for den daglige driften av parken) ganske så frustrert.

Ford har skapt store problemer etter å ha delvis igangsatt en ny storyline, og (det esoteriske) styret vil ha mer innsikt i planene hans.

Samtidig fortsatte «Mannen i svart» letingen etter «labyrinten» og skaffet seg en rekke nye allierte underveis, og bordellmamma Maeve tvilte mer og mer på sin egen virkelighet.

OKEI DA, kanskje det ikke roet seg ned likevel!

Labyrinten setter deg fri

Igjen åpner vi med en hemmelig samtale mellom Dolores og Bernard. Noe har endret seg. Gang på gang har Dolores forholdt seg positiv og understreket at mange har en tendens til å kun se grusomhetene i verden hun lever i. Selv har hun prøvd å vektlegge skjønnheten, men må nå si seg enig i at det er noe alvorlig galt med Westworld. Enten det, ellers er det noe alvorlig galt med henne.

Dolores oppførsel minner i det hele tatt litt om eks-kona mi, som jeg mistenker at også var en alvorlig psykisk syk robot, men det har jeg ifølge Oslo tingrett ikke lov til å hevde i recapper lenger.

Oslo Tingrett
OSLO TINGRETT: Selve symbolet på norsk selvgodhet. FOTO: domstol.no

Ville ikke du også ristet av den den positive holdningen?

Dere husker kanskje at Bernard igangsatte en slags prosess i Dolores som ga henne økt selvbevissthet. Det ser ut som hun er i ferd med å falle inn i en form for depresjon nå som hun får en dypere innsikt i hva hun er. En situasjon jeg kjenner meg rimelig godt igjen i…

Bernard foreslår at de spiller et spill. Det går ut på at Dolores må finne «labyrinten». Hvis hun finner utgangen kan hun bli fri.

Labyrinten! Det må jo være den samme labyrinten som «Mannen i svart» er ute etter? Senere i episoden snakker jo også «Mannen i svart» om at man kan slippes fri dersom man finner veien ut av labyrinten. Har Bernard og «Mannen i svart» det samme målet? Å slippe parkens verter fri, på en eller annen måte? «Mannen i svart» drives jo åpenbart av det samme som min eks-kone, et behov for å skape kaos, men hva er Bernards motivasjon? Og tenk om det hadde vært like enkelt å slippe fri fra hverdagen om man bare løste en labyrint…

Er dere like forvirret som meg?

Det er enda et spørsmål vi er helt nødt til å ta opp: når skjer egentlig disse samtalene mellom Dolores og Bernard?

Bernard ville vel ikke tatt henne ut av den storylinen hun følger sammen med William og Logan, ville han vel? Samtalene deres er nødt til å finne sted før eller etter dette. Men det virker jo som Dolores våkner opp i parken, sammen med William og Logan, og pistolen fra forrige episode i hånden, etter at hun har snakket med Bernard?

Én annen ting vi må tenke på før vi fortsetter, og hold dere fast nå, er teorien om at Bernard egentlig er en vert, og kanskje mer spesifikt, at han er basert på Arnold.

Heng med nå:

Bernard ser ut til å gå i samme fella som Arnold (Partneren til Ford, som døde (?) på mystisk vis for mange år siden) ved å prøve å gi Dolores bevissthet. I tillegg ser vi noe i den første scenen som kan hinte om det. Dolores sier følgende til Bernard om den myrdede familien sin: «their loss is all I have left of them». Dette er mer eller mindre den samme linja Bernard brukte da han uttrykte til kona i forrige episode sin egen sorg etter tapet av sønnen. Hvis alle har den samme skribenten (Ford), kan det tenkes at han gjenbruker en del ideer for de forskjellige vertene.

Uansett, nå har jeg malt meg inn i et teorihjørne før jeg i det hele tatt er kommet i gang med recapen. Jeg følger min egen labyrint. Å gude gud, er jeg også en robotvert?? Nei, det kan jeg ikke være. Jeg har jo følelser og drømmer. Men ingen ambisjoner eller ekte venner…

Fokus.

Slangen er Ingrid

«Mannen i svart» og hans ufrivillige reisekompanjong Lawrence fortsatte letingen etter den mye omtalte labyrinten. Lawrence er altså han som «Mannen i svart» reddet fra henrettelse og drepte familien til for å skaffe seg informasjon i den andre episoden. De ankommer «blodelva, der slangen legger sine egg» – stedet datteren til Lawrence hintet om.

Her finner de ingenting. Eller?

Joda, jeg bare tester deg. Det de finner er ikke hva som helst, det er nemlig INGRID.

norway-flag-waving-animated-gif-6

Nede i elva bader Armistice –altså karakteren Ingrid Bolsø Berdal spiller, som vi først så i pilotepisoden. NORGE! Armistice har en slangetatovering som dekker hele overkroppen, noe som gjør at «Mannen i svart» mistenker hintet fra den lille jenta egentlig refererte til henne.

Lawrence og «Mannen i svart» allierer seg med Armistice. De blir enige om å hjelpe henne med å bryte ut partneren hennes fra fengsel. Det er her Hector Escaton kommer inn, som kommer til å få en betydelig rolle senere i episoden, i møtet med Maeve.

De iscenesetter en spektakulær plan for å få Escaton ut av fengsel, som blant annet ender i nok en vert som får hodet knust. Når det er gjort rir «Mannen i svart» og Lawrence videre. «Mannen i svart» gjør det klart for Lawrence at dersom han hjelper han med å finne fram til labyrinten vil han bli fri. Vi får også forklart at «Mannen i svart» tror labyrinten er Arnolds siste historie. En hemmelig historie som ingen har klart å spille ut.

Vi har med andre ord to sentrale karakterer som er på leting etter labyrinten. Dolores har litt motvillig blitt oppfordret til det, og er nok indirekte på leting. «Mannen i svart» virker mer målrettet. Han ser ut til å vite mer om hva som kanskje venter de når de finner utveien av labyrinten.

Han virker troverdig, men hadde jeg stolt på svartkledde menn på hest som mente de hadde løsningen på livets mysterier hadde jeg trolig vært et helt annet sted i livet mitt nå (Burger King på Oslo City). 

DEN FØRSTE: Istedenfor å jobbe på Burger King søkte jeg meg inn på recap-skolen. Jeg har nesten aldri angret på det! Bildet viser Norges første burgerskole og stedet jeg både startet og endte mitt første ekteskap. FOTO: Wikimedia Commons
DEN FØRSTE: Istedenfor å jobbe på Burger King søkte jeg meg inn på recap-skolen. Jeg har nesten aldri angret på det! Bildet viser Norges første burgerskole og stedet jeg både startet og endte mitt første ekteskap. FOTO: Wikimedia Commons

 

Escaton og Armistice reiser samtidig inn til byen for å rane bordellet, der hele gjengen blir drept.

Alle har en agenda

Bak kulissene rydder Elsie (Bernards protesjé) og Stubbs (Hemsworth lite-lite) opp i rotet fra forrige episode. Verten på avveie endte opp med å knuse sitt eget hode. Spørsmålet er ganske åpenbart: hvorfor? Prosessoren til vertene befinner seg i hodet deres. Knuste han hodet sitt for å ødelegge prosessoren? Det må jo bety at det var noe han ville skjule?

Theresa lar sitt eget team ta over etterforskning av androiden og Elsie blir tatt av saken. Betyr det at Theresa vet mer enn Elsie og Bernard? Elsie tror i alle fall det, og påpeker frustrert at alle i parken har en agenda utenom henne.

Hun har et poeng.

Bernard og Theresa fortsetter sitt hemmelige forhold. Theresa vil ikke innrømme det, men hinter til at hun er nervøs for en diskusjon hun er nødt til å ta med Ford. Styret er bekymret for størrelsen på den nye storylinen han er i gang med starte. Siden hun er styrets representasjon i parken er det hun som må videreformidle dette.

Og hun har god grunn til å være nervøs. Under møtet viser Ford en ganske maktsyk og kontrollerende side. Han  setter Theresa på plass og ber henne om å ikke stå i veien for han.

Hei, slutt å film! Vi er midt i en veldig ubehagelig date!

Theresa og Ford representerer to av de overordnede interessene til de forskjellige spillerne. Ford styres av idealisme, Theresa av markedskreftene.

Ford har skapt en verden der han har gudelignende krefter, så det spørs om Theresas kapitalistiske krefter klarer å kue han. Jeg skal ikke påperobe meg noen ekspertise på dette området, men forrige gang jeg var på date med en gammel mann med gudelignende krefter over restauranten vi spiste på, var IKKE markedskreftene til mye hjelp for å redde daten. Og likevel har vi nå vært gift i 3 år!

Dolores på avveie

Så, til ukas store ubesvarte spørsmål: er Dolores «judasbukken»?

Hallo? Er dere der?

Dere husker vel «judasbukken»?? Eller? Er jeg for obskur nå? Okay, kanskje ikke er det største spørsmålet denne uka, men det er da et spørsmål. Uansett, det er akkurat slike øyeblikk som dette som gjør det viktig at jeg er her.

skjermbilde-2016-10-24-kl-21-14-19La oss gå tilbake til den første episoden et øyeblikk. Til den scenen der vi først ble introdusert for Dolores og Teddy (James Marsden – han som dør hele tiden). Da snakket Dolores om den såkalte «judasbukken». Med det mente hun den kua i flokken som alle alltid vil følge etter. Ved å ha én ku som er trent opp på denne måten kan bonden få flokken lett tilbake til gården. (Et lite forbehold: dette er ifølge min saksbehandler i barnevernet ikke en bra måte å oppdra menneskebarn på.)

Dolores innser nå at hun har misforstått hensikten til «judasbukken» hele livet. Formålet med å ha en trent ku er for å få resten av flokken til å lures til slakteriet.

Vertene blir gang på gang i serien omtalt som husdyr eller fe. Dolores er den eldste verten i parken, og sannsynligvis vil hun ha en nøkkelrolle i det vi kan anta blir et opprør mot de ansatte i parken og menneskeheten generelt. Betyr det at dette er et forvarsel som hinter til at Dolores kommer til å stå ansvarlig for noe grusomt som kommer til å skje? At Dolores rett og slett er judasbukken?

Vi får se da! 

I ukas episode ser vi Dolores komme nærmere William (snill gjest med hvit hatt). Dette ser også ut til å sette noen kjepper i hjulene for teorien om at William egentlig er en ung versjon av «Mannen i svart».

For om dette skjer etter den siste oppdateringen (du vet, den som ga Dolores økt bevissthet i første omgang), og at hun møtte de to gjestene fordi hun rømte fra gården. Og grunnen til at hun rømte var fordi hun merket at det var noe galt med verden rundt seg. Så alt som skjer med gjestene må vel skje etter den siste oppdateringen?

Da må vel «snill/slem-gjest»-storylinen skje mer eller mindre samtidig som «Mannen i svart»-storylinen tidsmessig? Kanskje. Beklager. Det er mye stress på recap-fabrikken i det siste. Blant annet har min erkefiende Merifokeles blitt forfremmet til teori-sjef, og vi har fremdeles ikke kvittet oss med alle dyrene.

bear1
Bjørnen Radovan er utrolig hyggelig, men noen god recapper er han ikke. Foto: playbuzz.com

Men jeg tviholder på at det kan være en mulighet for to tidslinjer! Serien forvirrer oss bevisst ved å klippe mellom hendelser som umulig kan passe sammen fullstendig kronologisk. Bare tenk på samtalene mellom Bernard og Dolores. De dukker ofte opp midt mellom scener der det skjer dramatiske ting med Dolores.

Er labyrinten nøkkelen til bevissthet?

Ting går fortere enn vi kanskje kunne forvente i Westworld. Vi ser ikke ut til å være langt unna begynnelsen på en katastrofe som aller mest sannsynlig til å være knyttet til den verten som først kommer fram til labyrinten.

I forrige episode ble det klart at Arnold (han jeg spådde var en «super-AI» i forrige recap) ønsket å finne ut hvordan han kunne gi vertene bevissthet. Hvis det er riktig som «Mannen i svart» sier, at Arnold har lagt igjen labyrinten som en siste historie, eller et siste nivå, er det ikke utenkelig at bevissthet befinner seg i enden av dette nivået. Både Bernard og «Mannen i svart» sier jo i ukas episode at vertene vil finne veien til frihet i enden av labyrinten.

Ford nevnte i forrige episode at Arnold døde, men ingen fortalte oss hvordan han døde. I min bok er det en kryptisk måte å si at Arnold egentlig ikke er død. Og tro meg, situasjoner hvor gamle menn prøver å få meg til å tro at noen levende er døde har jeg (desverre) mye erfaring med! Så Arnold befinner seg vel i midten av labyrinten, og den som kommer dit først får lastet opp Arnolds «super-AI»-hjerne inn i seg! Obs: ikke bli sint på meg om dette ikke er sant!

Dette er kanskje en absurd teori, men sannsynligheten er stor for at det som befinner seg i enden av labyrinten i alle fall er bevissthet. Det kan vi vel være enige om?

«Shades»

Det er én siste utvikling vi må ta for oss. For to uker siden våknet Maeve mens teknikerne bak kulissene reparerte vertene. Hun var vitne til det som rett og slett så ut som en massakre, noe som ble svært traumatisk for henne, naturligvis, og ringvirkningene påvirker jobben på bordellet, slik enhver massakre ville påvirket ethvert arbeidssted.

Hun får visjoner av mystiske skikkelser kledd i vernedrakter. Hvem er disse skikkelsene? Vi vet jo selvfølgelig at det er de ansatte i Westworld som bare gjør jobben sin, men for Maeve er de mer marerittaktige. Hun prøver å tegne skikkelsen, for så å gjemme tegningen under gulvet på soverommet sitt. Der viser det seg å være en bunke av nøyaktig den samme tegningen!

Denne tegningen ligner forstyrrende mye på det eneste bildet jeg har av pappa.
Denne tegningen ligner forstyrrende mye på det eneste bildet jeg har av pappa.

Dette skaper en mistanke om at hun har gått igjennom dette scenarioet flere ganger tidligere. Enda mer mistenksom blir hun når hun ser en indianerjente med en liten figur som er identisk med tegningen hun tegnet.

Maeve blir mer og mer fokusert på å finne ut av hva det er som skjer med henne, og forhører seg rundt om hva denne figuren betyr. Det viser seg at den er knyttet til de innfødtes religion, og at banditten Hector Escaton muligens vet noe mer.

Escaton ankommer byen for å igjen gjenskape actionscenen fra den første episoden og Maeve huker tak i han for å få noen svar. Han forteller henne at de maskekledte skikkelsene omtales som «shades» blant urbefolkningen. Disse sies å kunne hoppe mellom virkeligheter. I en av drømmene sine har hun sett seg selv bli skutt. Den eneste måten hun kan finne ut om drømmen egentlig er virkelighet er ved å se om kula fortsatt er i kroppen. Så hun tvinger Escaton til å skjære henne opp. Kula er der. Det må legges til at denne scenen mellom Escaton og Maeve må være blant seriens beste så langt, og at Thandie Newton er i ferd med å bli Westworlds MVP.

Maeve skjønner at livet hennes går i loop!

Hva vil Maeve gjøre nå som hun vet at hun lever samme dag igjen og igjen? Vil hun være sentral i opprøret mot menneskene? Hvordan vil forholdet mellom Escaton og Maeve utvikle seg? Er Maeve Arnold? Er Bernard egentlig Dolores, og Maeve, Escaton som egentlig er «Mannen i svart» i en annen dimensjon? Er egentlig alle sammen røykmonsteret fra Lost? Og hvordan sluttet egentlig Lost igjen, fikk vi noengang en forklaring på isbjørnene?

Og viktigst av alt, er det sant at Bill Murray skal spille Maeve i neste episode?

Ukas poll:

[yop_poll id=»8″]