Pedro Carmona-Alvarez har ikke sluttet å lage intelligent pop

Man kan ikke være ALT når man er både forfatter og musiker, mener Pedro Carmona-Alvarez. I sommer er han mest musiker.

SPONSET INNHOLD
b
a

Noen år på tidlig 2000-tall ble det skrevet om Pedro Carmona-Alvarez at han «ikke bare lager intelligent pop-musikk, men […] i tillegg har gitt ut to kritikerroste bøker». Etter at den musikalske populæritetstoppen (inntil videre) ble nådd med Sister Sonnys The Bandit Lab i 2003,  har Carmona-Alvarez vært best kjent som forfatter – av blant annet 700-siders Rust (2009) og prisvinnende (og prisverdig titulerte) Og været skiftet og det ble sommer og så videre (2012) – men det betyr ikke at han har sluttet å lage intelligent pop.

Siden 2007 har Carmona-Alvarez gitt ut musikk under navnet Moonpedro and the Sinking Ship, og nylig kom bandets tredje utgivelse Let’s Pig, et album som etter sigende hadde vært klart allerede i mai 2015. Det kan virke som om det er begrenset med tid til å både skrive litteratur og spille inn musikk. Får romanskrivingen forrang?

– Nei, det fordeles jevnt her hjemme. Det ser skjevt ut fordi bøkene har stor synlighet, og det er mer jobb rundt de. I hodet mitt er det likt: På en vanlig dag skriver jeg litt, så spiller jeg gitar og skrur litt lyd … og spiller orgel – jeg fant et flott orgel på dynga i Suldal. Jeg pludrer med musikken hele tiden.

Hvordan skiller Let’s, Pig seg fra de forrige albumene med Moonpedro and the Sinking Ship?

– De to første plateme er mer visete og amerikana-baserte i instrumenteringen. Jeg ville litt vekk fra Sister Sonny, vekk fra det skrullete og skrudde, så nå er det litt mer tilbake til en aksept av det poppa. Jeg har jobbet endel med klaner og gitarer, skrudd litt sjøl. Jeg har alltid vært glad i shoegaze, men fikk aldri helt utløp for det. Nå har jeg funnet litt tilbake dit.

– Man kan ikke være ALT når man er både forfatter og musiker, og jeg synes jo at de musikkgreiene er rart. Jeg merker veldig godt at det apparatet man hadde rundt musikken før er borte. Nå har jeg et studio i Bergen og et hjemme, så dette blir på en måte mine «Basement Tapes».

Ok, hvis du får muligheten: Ville du knyttet deg til et stort label?

– Det er litt utopisk nå … Men jeg synes det Frøkedal gjør er dritbra, og jeg ser hvordan hun jobber for å få til det hun får til, og ser at det ikke er noe du kan gjøre 20% av tiden. Du må gjøre 100% av tiden, og det kan ikke jeg. Det er et valg man tar. Jeg vil heller være litt mer usynlig og lage musikk.

– Jeg så nylig en dokumentar om Jeff Lynne, og sånn som han har det kunne jeg tenkt meg å ha det. Bare surre rundt i tøfler og spille musikk.

Til sommeren skal han surre rundt i tøfler eller annet relevant fottøy under Festspillene i Bergen.

– Det blir kjekt! Det er lenge siden jeg har gjort noe på egenhånd, og nå har jeg samlet sammen en gjeng med gamle katter som jeg gleder meg til å spille med. Det blir et 7-8 manns band, med endel folk fra Sister Sonny som jeg har spilt mye med tidligere.

Blir det noen Sister Sonny-klassikere? Kanskje ZTV-klassikeren Leonard in Drag?

– Jeg synes albumet den er på, The Bandit Lab, er en fin og vågal plate som jeg er glad i, men når man har begrenset med tid har jeg lyst til å konsentere meg om nytt stoff og få ut det jeg har skrevet i det siste, mellom bokskrivingen.

Du kan også ta en pause fra din eventuelle bokskriving og ta på deg tøfler eller annet relevant fottøy for å se Moonpedro and the Sinking Ship 31. mai 2016 under Festspillene i Bergen.

Leonard in Drag from SISTER SONNY on Myspace.