Årets Meta.Morf er laaaaaaaaangt ute i verdensrommet

Meta.Morf starter neste torsdag. Men hva pokker skjer der, egentlig?

SPONSET INNHOLD
b
a

Årets Meta.Morf later til å ha et optimistisk syn på fremtiden. Men før eller siden vil jo menneskeheten opphøre å eksistere, og solsystemet vil antagelig eksplodere om skarve fire milliarder år. Hvor er mørket, Meta.Morf-general Espen Gangvik?

– Årets undertittel, «Nice to be in Orbit!», er et sitat fra en astronaut på Discovery som snakker med Houston etter nettopp å ha entret rommet. Vi har forsøkt å finne prosjekter som ser nærmere på mennesket som interstellare reisende, og hvordan vi ved inngangen av et nytt årtusen er i ferd med å redefinere vårt forhold til stjernene og dermed oss selv. I dette perspektivet ligger også en underliggende faktor om vår planets endelikt, vår streben etter å finne løsninger på å komme oss vekk herfra. Noe mange mener er NASAs og andre romfartinstitusjoners grunnleggende hensikt med sin forskning. De som har anledning til å delta på konferansedagen vår hos Kosmorama filmfestival lørdag 12. mars (gratis inngang) vil kunne oppleve foredrag med forskere og kunstnere som presenterer prosjekter med både optimistiske og dystopiske innfallsvinkler.

Hvordan står denne typen kunst seg i samtidskunstverden forøvrig? Man kan få inntrykk av at det lever litt på siden av hippe galleriscener i byer som New York, London og Berlin? 

– «Kunst og ny teknologi»-feltet har i egenskap av sin natur med temporære og ofte kompliserte tekniske installasjoner, internettbaserte prosjekter, teknologi som skal ettersees og vedlikeholdes jevnlig, og som også fort blir foreldet, ikke hatt den samme tiltrekning på kunstsamlere som investeringsobjekter, som den tradisjonelle samtidskunsten har. En viss endring ser vi etterhvert som den tradisjonelle kunsten også gjør bruk av nye teknologier i sine uttrykk. Allikevel tror jeg investeringsaspektet med sin forventede kapitalavkastning er avgjørende for at dette feltet ikke har oppnådd samme «status» som den tradisjonelle samtidskunsten. Etter mitt skjønn er det også «Kunst og ny teknologi»-feltet som de siste tiårene tydeligst har representert vilje til å produsere teknologi- og samfunnskritiske prosjekter, der teknologiutvikling i seg selv ofte blir belyst og satt i perspektiv med den generelle samfunnsutviklingen.

Hva gleder du deg selv aller mest til? Noen stalltips fra generalen?

Meta.Morf 2016 er jo en eneste lang headline! I tillegg til alle utstillingene, konferansene og workshops rundt i byen gjennom to måneder, må jeg nevne konsertserien fra 10. til 13. mars på Dokkhuset! Lydkunstner Frank Ekeberg har kuratert et program under årets tema som virkelig er noe å se fram til. Av norske musikere presenterer vi et bestillingsverk av Kim Myhr og Lasse Marhaug, og Biosphere opptrer for første gang i Norge på lenge! Ellers er det spektakulære konserter med artister fra Canada, England, USA, Tyskland, Tsjekkia og Sverige. Åpningskonserten torsdag 10. mars med Myriam Bleau, Martin Messier og Herman Kolgen kan nevnes, hvor sistnevnte genererer lyd fra seismiske data i sanntid, blant annet jordskjelvaktivitet. En fysisk opplevelse.​

metamorf