Statsteatret: – Mørk humor om fornorskningspolitikken og samehets

Per Kjerstad, hvorfor tror du vi har nominert deg og resten av Statsteatret til Stavangerprisen?

– Jeg tror dere har nominert oss fordi vi i Statsteatret med 1814- En western fra vidda har skapt et nytt scenisk språk som kommer til sin fulle rett. Samtidig har vi brukt sylskarp og mørk humor for å fortelle en dypt alvorlig historie om et litt oversett kapittel i norsk historie, nemlig fornorskningspolitikken og den påfølgende samehetsen.

Hva kjennetegner Stavangers scenekunstmiljø, etter deres mening?

– Stort mangfold og hyppige forestillingen og meget gode tilbud både fra Rogaland Teater og det frie, private feltet. Men det er alltids plass til mer!

Vi har også nominert Kjersti Horns Hamlet og Peer (Tou scene) i samme kategori. Hvem av disse burde ikke vært nominert?

– Vi har ikke fått sett Peer så det er vanskelig og uttale seg om, men ut i fra alle lovordene jeg har hørt så tror jeg de fortjener å stå på nominasjonslista. Peer var i sin tid et bestillingsverk som min klasse på Teaterhøyskolen hyret Knut Nærum til å skrive. Så jeg har spilt i det sjøl og det er fantastisk morsomt. Hamlet spilte jeg óg i, så i innhabilitetens navn og rike fortjener også dét en selvsagt plass på denne lista. En fantastisk produksjon av et mesterverk uten sidestykke. Nydelig gjennomført av et herlig ensemble (må trekke frem Laerthes her) med Torbjørn i spissen og med en varm og intelligent regissør Kjersti Horn. Ingen skal ut, med andre ord.

Hvem har vi glemt? Hvem BURDE vært nominert til årets scenekunst, og hvorfor?

– Dere har kanskje glemt Perpleks?! Det burde vært nominert. Fordi Glenn-Andre rocka i sin regi-debut og igjen dette herlige ensemble på Rogalands Teater. Men han fikk Hedda-prisen for det så han klarer seg nok..

Hvem har imponert dere i 2014?

– Tou Scene imponerer med sine varierte, friske, modige og nyanserte arrangementer som et litt mere heftig alternativ til et ellers ganske stilkontrollert, Tesla-preget Stavangermiljø.

Og hvem bør skjerpe seg i 2015?

– Vi må skjerpe oss og lage ENDA bedre forestillinger.

Har dere noen gang hatt en real kølle av en publikummer?

– Takhøyden og toleransenivået er ganske høyt på våre forestillinger. Med et glass øl, vin eller hva det måtte være og en ganske nær kontakt mellom publikum og oss så blir de fleste relativt ukøllete. Men det hender noen vil måle, og da taper de. Alltid.

Dere har vært flinke i 2014. Hva skal dere gjøre i 2015?

– Vi begynner nå hvert øyeblikk å innstudere vårt neste og Statsteatrets femte prosjekt 1880- Amerika. Emigrasjonen hvor vi møter den norske lutefisk-mafiaen i Chicago. Premiere på nettopp Tou 25 april.

Hvordan kan Stavanger bli en bedre by?

– Gå og se flere forestillinger, konserter og andre kunsttilbud. Ikke rølp så mye nede i Vågen.

Hvordan håper dere Stavanger har forandret seg om 20 år?

– Flere bønder og kunstnere. Mindre olje.

Hva var årets beste…

…fest?

– Avslutninga på Hamlet.

…låt?

– Styggen på ryggen.

…Måltid?

– Døgnvillburger.

…Lesning?

–Nei nå er jeg tom. Sparer resten til skoledagboka til stedattera mi.

Til sist: Et aldri så lite publikum-O-lemma til drøfting: Forestilling hver helg, med nesten ingen i publikum, eller forestilling én gang i året, med masse publikum?

– Én forestilling med masse folk! For da blir det alltids en ekstraforestilling eller to.

Hvem mener du bør få Stavangerprisen for beste scenekunst? Stem på dine favoritter her.


Se også de nominerte til Osloprisen,  Trondheimprisen og Bergenprisen.

stavanger-prisen_FB3

X