En drone til besvær

Utbredelsen av droner skaper en økende risiko for flysikkerheten i USA.

b
a

Passasjerflypiloter har en trøblete fremtid i vente om vi skal tro en fersk rapport fra Federal Aviation Administration (FAA) i USA. I de siste månedene har det blitt rapportert et økende antall nesten-kollisjoner med små droner i amerikansk luftrom. Dronene, som ofte er på størrelse med en liten søppelkasse, har dukket opp i høyder på opptil 2000 meter og er ofte styrt av ukjente bakmenn.

Washington Post har overvåket droner i over ett år, og kan melde om både lovlige og ulovlige droner på avveie. 3. mai i år rapporterte en passasjerflypilot på vei til Atlanta om en liten drone med fire ben og blinkende lys som svevde faretruende nært flyet hans. Mange frykter at Amazons pakkedroner vil helle ytterligere med bensin på risikobålet. Amazon-sjef Jeff Bezos har uttalt at selskapets «Octocopter» har potensiale til å levere pakker på døra 30 minutter etter bestilling av en vare.

– Jeg er en optimist. Jeg tror de vil være 4-5 år unna, forklarte Bezos til 60 minutes.

FALLENDE DRONER
I tillegg til å skape irritasjon i luftrom, har både sivile og militære droner sviktet rundt om i USA. Mellom 2001 og 2013 styrtet hele 47 militære droner, og siden 2009 har det blitt meldt om 29 sivile dronefall. Under en lov vedtatt i kongressen tidligere i år må FAA gjøre klar prosedyrer for å legalisere kommersiell dronedrift innen septembter 2015. Dette vil være første ledd i en ny type luftfart hvor små og store droner vil svirre fritt i nasjonalt luftrom, noe som vil skape hodebry for passasjerflypiloter. Siden 1. juni i år har piloter meldt om 25 nesten-kollisjoner med droner.

Foto: Michael MK Kohr

Foto: Michael MK Kohr

Bekymrede stemmer hevder at jaget etter å utnytte dronenes økonomiske potensiale vil gå på bekostning av flypassasjerers sikkerhet. Droneindustrien hevder på sin side at de taper opptil 27 millioner dollar om dagen ved at FAA ikke er raske nok med å forbedre bevegelsesfriheten til dronene. Så langt har droner i hovedsak blitt brukt til landskapsfotografering, og mange av disse dronene har blitt observert svevende langt over høyder tillatt av FAA. Slik utgjør dronene en betydelig sikkerhetsrisiko, i følge flypiloter. Droner kan potensielt knuse ruter, eller bli sugd inn i motorer, rotorer og propeller.

I Norge utgjør droner foreløpig liten risiko da de stort sett blir brukt til å filme elg i marka og luksuseiendommer på TV3-programmet «Lukket visning».

FLYVENDE KJØKKENMASKINER
I Norge utgjør droner foreløpig liten risiko da de stort sett blir brukt til å filme elg i marka og luksuseiendommer på TV3-programmet «Lukket visning». Teknologiekspert og dronepilot Eirik Solheim har tidligere uttalt til Dagbladet at han har liten tro på at Amazon vil benytte seg av droner i nærmeste fremtid. Til det er sikkerhetsrisikoen for stor.

– De er knivskarpe disse karbonpropellene. Det er litt som å fly en usikret kjøkkenmaskin, forklarer Solheim.

Tilbake i USA har Domino’s pizza satt hensynet til varm pizza først, og har bygget en drone for å levere pizza i ekspressfart.

Utviklingen av droner ser ut til å gå raskere enn oppfølgingen av lovverk. Kunnskapen om sikkerhetsrisikoen til droner blir fort mangelfull, og bruk av droner av utrente hender kan være farlig for liv og helse. FAA uttaler at de gjør alt de kan for å tilrettelegge for kommersiell droneflyving, men at utviklingen av lover og reguleringer er en svært komplisert oppgave med store sikkerhetsimplikasjoner.