Balkanfilm på cinemateket: Vegetarian Cannibal og andre forventede highlights

Historiske tilbakeblikk pakket inn i fasjonable kostymer, blomstrende romantikk og utilgivelige handlinger; årets Balkan New Film-festival på Cinemateket i Oslo tilbyr et utvalg vidt forskjellige filmer, satt i ulike historiske kontekster, fra Det osmanske rikets fall til den blodige oppløsningen av Jugoslavia. I programmet nevnes skrekk og romantikk, men forvent ikke å bli skremt eller romantisert på samme måte som under en fredagsforestilling på Oslo-kinoene.

When Day Breaks (Fredag 9. Mai)

Først ut i programmet er When Day Breaks, en film av Goran Paskaljevic, en ringrev i serbisk filmindustri. Paskaljevic har oppnådd betydelig annerkjennelse internasjonalt, med to Gullbjørn-nominasjoner og en Gullpalme-nominasjon. Filmen er basert på den utrolige historien til en bekjent av regissøren; en beretning om en godt bevart hemmelighet som ser dagens lys etter en utgraving på et område i Beograd, hvor en konsentrasjonsleir sto under andre verdenskrig.

Balkan Is Not dead (Fredag 9. Mai)

Periodefilmer er ofte kostbare affærer, spekket med tidsriktige duppeditter og spektakulære sett. Denne er derimot filmet i et studio dekorert med gardiner, som fanger seeren i et drømmeaktig, teaterscene-aktig landskap. Handlingen er satt til oppløsningen av Det osmanske riket, og vi følger elskeren til den revolusjonære Kemal, i påvente av hans hjemkomst. Skal en dømme etter traileren, virker det hele mildt sagt fortryllende – selv uten å ane hva som blir sagt.

Vegetarian Cannibal (Lørdag 10. Mai)

Fra det fagre til det makabre; det er kanskje ikke overaskende at Kroatias oscarbidrag fra 2012 aldri nådde nominasjonsrunden. Filmen har derimot fått en rekke festivalpriser. ”Sjokkerende og provoserende”, skriver Twitchfilm, og terskelen for det sjokkerende og makabre har ikke sunket med årene (kanskje bortsett fra hos Oscar-akademiet). Nettstedet Badass Digest sammenlikner Vegetarian Cannibal med Werner Herzogs The Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans, som verken sjokkerte eller provoserte nevneverdig (kanskje bortsett fra at Nicolas Cage gjorde et slags minicomeback). Hvem skal vi tro på? Ingen, naturligvis. Se den selv, og døm. Det ryktes for øvrig om en imponerende one-take. Det liker vi!

The Weight of Chains (Søndag 11. Mai)

Diplomatiet under oppløsningen av Jugoslavia har måttet tåle mye hard kritikk, blant annet rettet mot vår egen Thorvald Stoltenberg. Regissør Boris Malagurski utforsker diplomatiet med et kritisk blikk rettet mot vestlige lands engasjement. Regissøren forteller historien via intervjuer med sentrale skikkelser, deriblant tidligere general i FNs fredsbevarende styrker Lewis Mackenzie, samt journalister og humanitært personell som observerte krisen førstehånds. En nyansert historieleksjon er aldri bortkastet, og en god dokumentar på kino setter støkket hakket mer enn fra tv-skjermen.

Tre filmer er ikke nevnt i denne omtalen. Programmet ligger på Cinematekets hjemmesider.

X