NATT&DAG anbefaler: Shattered Preface på OSL contemporary

Utstillingen åpner kl. 19 i kveld. Til tross for høy puls under innspurten tok kurator Peter Amdam seg tid til å svare på noen kjappe spørsmål: 

Hei Peter. Hvordan ble denne utstillingen til?
– 
Emilie Magnus, som driver OSL, Vibeke Tandberg og jeg snakket i vinter om å gjøre noe i galleriet. Jeg fikk dermed sutret til meg grønt lys til å sette sammen en utstilling.

Hva ligger i tittelen Shattered Preface?
Si det. Opprinnelig hadde jeg tenkt på noe som inkluderte ”interface”, men fant ut at det ble lett litt klisjébefengt. Tanken er å teste ut hvordan nye informasjonsteknologier og former for konnektivitet nedfeller seg i ulike aggregater av kunstproduksjon. Det test-messige lot seg oversette i ”preface” som også bokstavelig talt, selv om dette ikke er etymologisk korrekt, bærer i seg ”face”, som i ”ansikt”, og en slags prefigurasjon av dette. Ettersom nyere former for informasjonsteknologi opererer på stadier forut for det som megles av bevissthet i tradisjonell forstand, kan dette være interessant i forhold til hvordan også kunst oppfattes. ”Shattered” på grunn av en opptatthet av det ikke-fungerende (som ikke nødvendigvis, eller kanskje emfatisk ikke, er det samme som ”dysfunksjonell” ) adder en viss poetisk fornemmelse av noe som fragmenteres eller bryter sammen før det er tenkt i selvomsluttende enheter.

Du kan oppfattes som en politisk orientert kurator. Hvordan manifesterer dette seg i denne utstillingen?
Jeg vil nok ikke uten videre signere på den beskrivelsen av meg selv. Men det er godt mulig at en viss politikk spiller inn ettersom informasjonsteknologi, media, persepsjon, estetikk i aller høyeste grad virker inn på hvordan post-Fordistisk kapitalisme fungerer i samtiden.

Kan du fortelle litt om hva som skal bli vist i kveld?
– 
Ida Ekblad viser nye ”track paintings”. Elias Hansen, som faktisk er lillebroren til Oscar Tuazon som stiller ut i Oslo neste uke, viser en detaljrik og fargerik installasjon med vakre egenproduserte glasskonstruksjoner. Arbeidene hans kan nok kan trigge fantasien til diverse ”home chemists”. Sebastian Helling viser to nye signalrøde malerier. Lars Holdhus tar med to arbeider som både inkorporerer Fordistisk kontroll, datateknologi, og samtidig relasjon til fritidsteknologi. Yngve Holen presenterer to støtfangere på Alucore-sokler og Vibeke Tandberg kommer med tre nye sorte tavlemalerier og en video med divere crash sites.

Som kurator, hva ser du etter i et kunstnerskap?
– 
Det er et så vidt spørsmål at jeg ikke tror jeg makter å svare forsvarlig på det, så kloss på kveldens åpning. Men dersom jeg selv ikke ser hvordan jeg kan tenke videre med kunstnerskapene, ser jeg sikkert videre etter noe annet. Selv om jeg ikke vet dette selv. I alle fall ikke etter å ha studert eventuelle arbeider inngående.

Personlig har jeg sans for Lars Holdhus sine arbeider. Hva finner du interessant ved kunstnerkapet hans?
– 
Jeg skulle egentlig skrive en tekst for ham for en tid tilbake, men uforutsette faktorer gjorde at det ikke ble noe av. Vi har sammenfallende teoretiske interesser pluss at han tenker visuelt på en svært rigorøs måte.

Du skal snart debutere som kunstner selv. Hva fikk deg til å ta spranget over i produksjon av kunst?
– Det er vel ikke noe sprang i svært omfattende omfang. Jeg ble spurt om å gjøre en soloutstilling for Josefine Lyches Lynx 760-space i Frognerparken. Jeg har tenkt på et prosjekt tidligere og så dette som en utfordring som kunne tvinge meg til å realisere dette. Åpner neste fredag, 23. mai, på Lynx 760, Frognerveien 67. From The Depths of Separation, heter den. Litt shameless self promotion på slutten her, ja. Men kom i kveld.

Kom, ja! Utstillingen åpner torsdag 15 mai, klokken 19.00. Gratis inngang. Står til 21. juni.

osl 2

 

osl3

X