En cagefighters bekjennelser

b
a

Etter forrige kamp var jeg nede i garderoben og grein. Jegvar så fornøyd.

Foto: Anders Helgerud

NATT&DAG har tatt seg inn på Fitness First MMA, rettovenfor Bystasjonen. Vi skal møte Bergen Cagefighters. Svetten ligger tett ilufta og danner et tåkelag i rommet. Litt som det er utendørs faktisk. Vioverdriver ikke når vi sier at svetten henger i rommet. Lukten er deretter – gymsokk og testosteron.

* MMA står for Mixed Martial Arts. Her er slag, spark oggrappling, både stående og på bakken lov. * Historisk sett kan idretten sporestilbake til Hellas rundt 600 år f. Kr. i sporten Pankration som også spartanskesoldater tok i bruk. * I Bergen finnes det en gruppe semiprofesjonelle utøveresom går under navnet Bergen Cagefighters. * Ettersom konkurrering i cagefighting er ulovlig i Norge måutøvere til England for å konkurrere. * På Englands-turene til utøverne fraBergen gås det normalt kun en kamp av gangen for å unngå skader.

– Hvem vil dere snakke med? spør instruktør Matthew Turner.

– En stereotypisk cagefighter eller en som er mest muliginteressant?

– Det siste, svarer vi.

– OK. Let’s put on a show for the newspaper, roper trenerMatthew Turner på erkebritisk.

– Don’t hold back. Fingers in the eye and thumbs up the butt!

Don’t hold back. Fingers in the eye and thumbs up the butt!

Etter treningsseansen presenteres vi for Erik Unneland.

– Jeg er veldig religiøs, sier han. Han forteller at han studererkristendom.

– Det er en styrke. Jesus er der jeg henter min styrke fra.Gjennom ham greier jeg alt.

MENN I BUR. Gulveti lokalet er dekket med matter. Rommet er avlangt, smalt og intimt. Det serlitt improvisert ut ved første øyekast. Utøverne ser ut til å være klar overden manglende plassen og overdriver ikke bevegelsene. Treningen er kontrollert,behersket, men voldsom. Det er bare NATT&DAG som ikke er dyvåt av svette. Deter trangt her inne. Veldig trangt.

– Slåssing og krig appellerer mest til menn, sier Erik.

– Det ligger i vår natur å konkurrere på den måten. Menn harikke noe morsinstinkt eller beskyttelsesinstinkt overfor folk som har det vondtpå lik linje med kvinner. Det er ikke det at vi mangler empati, men vi er mervant med å være jegere og krigere.

Er du her for å lære å banke noen du ikke liker, da når duikke langt.

Hva med de to kvinnenesom er her?

– Ja. Det er en idrett for alle. Men det er riktig å ha derette grunnverdiene. Ingen av de som trener her på øverste nivå driver meddette for å banke folk. De liker å trene og liker idretten.

Noen som ikke børdrive med dette?

– Jeg kan ikke si til folk hva de skal og ikke skal drivemed. Men la meg si det sånn: Det er ikke alle jeg vil skal drive med dette. Erdu her for å lære å banke folk, for å banke noen du ikke liker, da når duheller ikke langt.

Har du møtt noenslike?

–Ja. De ser kanskje på TV og tenker: “Kunne ønske jegkunne knekke nesen på noen på den måten”. Det finnes noen sånne. Jeg har møttmange av dem. Men de gir seg tidlig i sporten. De ser det som vold og ikke somidrett.

Trener Matthew Turner bryter inn:

– Is he mad enough for you?

Is he mad enough for you?

Vi setter oss i treningsstudioet utenfor det trangesvettetåkede rommet. Noen ville trene mer der inne. Finne ut om det gikk an åsvette enda litt til.

Hvorfor spiller duikke klarinett i stedet?

– Jeg spiller klarinett! Neida. Det var liksom kampsport jegble god i da jeg var liten. Da drev jeg med karate. Jeg og kompisen min gikkover til MMA fordi det var mer allsidig og realistisk.

Realistisk?

– Det er fullkontakt. Tradisjonell kampsport har veldig litefysisk kontakt. Kampsport handler jo om den fysiske relasjonen du har med andremennesker. Det blir litt tamt å slå ut i løse luften.