Stopp Stopp-tagging

b
a

Etter dagens oppstandelse i diverse sosiale medier rundt Oslo kommunes Stopp-tagging annonse trykket i siste utgave av NATT&DAG, tok vi en oppklarende prat med pøbelen med mastergrad fra LSE og sjefredaktør i skatemagasinetDank,Eirik Traavik:

Mange har blitt provosert over Oslo kommunes siste antitagge-kampanje. Hva tenkte du da du så den?

–Først trodde jeg det var kødd, men da jeg skjønte at det var en faktisk kampanje ble jeg ganske oppgitt. Så begynte jeg å se for meg arbeidsprosessen bak kampanjen, et “kreativt team” på fem-seks voksne mennesker som sitter gravalvorlige rundt et bord og FÅR BETALT for å lage holdningskampanjer rettet mot en målgruppe de åpenbart ikke skjønner noe som helst av. Så lo jeg litt for meg selv. Så gikk jeg på Tacky og leste uttalelsen fra en representant i kommunen som påstår hardnakket at koblingen skating/tagging er helt tilfeldig i denne sammenhengen. Så lo jeg litt til.

Stopp-tagging-annonsen.

Er dere i Dank sinte på oss?

–Nei, det ville vært litt spesielt. Annonser er jo alltid litt gambling, vet aldri hva man får.

Det virker som gamle åttitalls-fordommer mot skatere lever fortsatt?

–Absolutt. Det er ganske morsomt å observere at fordommene til Oslo Kommune er såpass seiglivete.

Vitner det om mer utbredte fordommer mot skatere, eller det Oslo kommune som henger igjen?

–Nei, si det. Tror skating oppfattes som relativt stuerent om dagen, så jeg tror ikke det speiler en generell oppfatning av skatere. Er vel snarere snakk om lathet fra Oslo Kommune, så ja, det er nok de som henger igjen. I det hele tatt er jo kampanjen ganske spesiell, de bruker jo et slags “dere gjorde X, så nå nekter vi dere Y”-grep» som gjør det temmelig åpenbart at Oslo Kommune oppfatter skatere og taggere som to sider av samme sak.

Du bor i london. Er det her et særnorsk fenomen, eller ser man samme holdninger der?

–Det er jeg faktisk ikke helt sikker på. Det bygges flere parker i London enn det gjøres i Oslo, men utover det har jeg ikke noe særlig peiling på hvordan skatere oppfattes som gruppe av byledelsen der.

Ønsker du deg den skateparken Oslo kommune frister med?

–Selvfølgelig!

Tror du Oslo kommune oppnår akkurat den oppmerksomheten de vil ha rundt kampanjen, nå som så mange har hisset seg opp?

–Det er i så fall en ganske sprø strategi. For meg virker det som om tanken er å skape en «å nei, nå var vi dumme, dette skal vi holde opp med»-effekt hos “taggerskaterne”. I og med at “taggerskaterne” antakeligvis utgjør en marginal del av både grafitti- og skatemiljøet ser jeg dermed ikke helt hvordan denne kampanjen kan oppnå noe som helst.