FIRE FINE FYRER

b
a

N&Dtok på seg spanderbuksene og skjenket Barbera D’Alba i glasset til gutta somhar booka alt av musikk iTrondheim siden vi selv krøyp rundt i bleier, eller i alle fall brukteClearasil to ganger om dagen. Det har vi slutta med – de, derimot, har ikkeslutta med å booke.

Oppskriftentil en vellykka kveld på byen kan variere på alt fra dagsform, til hvem du skalmøte, hvor mye du har i lommeboka og hva du ønsker ut av natta. N&D møterfire kokker som må ta hensyn til alle dine og andres variabler, konkurrenter,raidere, masete management, ustabile artister, skjenkebevilling og bla bla bla.Hvorfor, av alle mulige yrker, pusling og sysler, starta de med booking?

Hei dere, hvorfor starta dere å booke?

Torstein:Jeg var jævlig dårlig til å rappe, hehe. Mitt første møte med trønder-rap var ikjelleren til Kristian Teigen på Saupstad hvor vi møttes for å rappe. Alle deandre var så mye bedre enn meg at jeg bestemte meg der og da for å ordnekonserter i stedet. Jeg kom rett fra Paris hvor hip-hop var ekstremt stort,nesten som å være i NY på søttitallet, og tenkte: Hva om vi klarer å gjøre detsamme her, med rapping på norsk?

Kim:Det starta tilfeldig for meg også. Jjeg hadde ansvar for Jesper Nattmann og djbookinger, Marius Øfstie var ansvarlig for konsertbookingen, mens jeg og JørgenYri kom med innspill og tips. Etter at Marius gikk ut i pappaperm tok jeg overjobben permanent

Marius:Jeg sa ja til å være barsjef på BB det året Blæst åpna, og jeg ble dødstressafordi alle bartenderne våre skulle dit å jobbe. Kriteriet mitt for å værebarsjef var å få slippe å lage fester og sånn for det kunne jeg ingenting om.De nye eierne ville lage klubb i kjelleren og da måtte vi jo booke dj’s, noejeg ikke hadde lyst til i starten, jeg ble bare stressa og ville slutte. Etterdet første halvåret så ble det plutselig morsomt, jeg tenkte at vi like så godtkunne få tak i de dj’ene vi selv hadde lyst på i stedet for å kun ta i mothenvendelser, og da løsna det.

Sveinung:Jeg starta også tilfeldig. Jeg liker jo ikke musikk en gang. Oppdratt somfolkemusiker, men innså at jeg ikke fikk pult som det# når du er 14 år og ståri bunad så får du ikke damer. Derfor starta jeg teknobandet Scratch som spiltetidlig eurodance og kalte meg selv DJ Tech mens jeg tagga DJ-navnet mellomgårdsbrukene i Fannrem. Etter at Gåte ble en greie så fikk jeg et stortkontaktnettverk og da måtte jeg jo bruke det til noe.

Hva har vært den vanskeligste med åarrangere? Finnes det noen drittsekker der ute?

Torstein.Noe av det vanskeligste er når du booker band du har elska hele livet# så du erlivredd for at de er kjipe folk.. Det var sykt vanskelig med Public Enemy, ogtrist å se hvor fucked Flavor Flav var.

Kim:Stort sett oppfører band og turnéledere seg bra, men det finnes enkelthistorier som kunne vært fatale, som den gang vi hadde Dead Moon på Blæst, ogtrommisen ikke hadde lov å drikke fordi han hadde en dødelig sykdom som gjordeat det rant fra levra hans. Han lurte seg unna tourmanager, fant seg en bar ogba de line opp fem av de beste shottene de hadde. De gikk ned på høykant og detgjorde han også.

Sveinung:Det er ikke artistene som er kjipe, det er turnemanagerne som er de verste.Crew f.eks, prøvde vi å booke med en snill mail, men de tror faen meg de errockestjerner. Vi tilbydde de heimert og damer – de skulle ha penger. En av de verste bookingene jeg hargjort er Bromstad Billionaires på Storåsfestivalen ifjor. Det sier vel seg selvat folk som driver med makka te hoinnerpris er umulige å forholde seg til, hehe

Torstein:Jeg har jobba med mange artister som har kommet fra slummen og fra jævligvanskelig bakgrunn. Om de da kommer og ber om litt ekstra så synes jeg defortjener det.

Marius:Det verste jeg har sagt ja til, var nachspiel etter Kent med Olavsfestdagene.Bandet var hyggelig, men turnemanageren var veldig innstilt på å hause de oppsom rockestjerner, sanke groupies, kreve sjampanje og generelt være vanskeligpå flest mulig måter. Dj’er er stort sett greie, og de avpasser seg veldig fortstedet de kommer på, selv om du også her finner noen “superstjerner” som er meropptatt av narkotika enn å spille musikk. Har heldigvis ikke møtt mange av de.

Har dere noen gang vært skikkeligstarstruck?

Torstein:Starstruck blir du når du møter folk som var store når du selv var liten gutt.Jeg ble overrasket når jeg skulle backstage for å møte Slick Rick. Jeg klarteknapt å snakke til han.

Kim:Jeg fikk den samme følelsen med Thåstrøm. Han var det vanskelig å prate med. Ognår Marina Diamandis (Marina and The Diamonds) kom inn på backstagen påPstereo, da ble det helt stille på området. Hun har en helt unik aura.

Marius:Jeg ble sykt starstruck da jeg booka Annie. Hun var jo så liten og søt. Det gikk heldigvis bedre etter hvert.

Sveinung:Jeg var starstruck på Spellemannsprisen da jeg ble stuck i heisen med MortenAbel. Jeg klarte ikke å si et eneste ord til han. Det er den eneste gangen jegjeg har blitt helt stum i hele mitt liv. Jeg ennå ikke turt å prate med han.

Torstein:Jeg husker første året på Storås, da kjørte jeg mye bil tur retur med Sveinung.Da fortalte han at yndlingsbandet hans var September When. Husker jeg lovte megselv å ikke si det til noen. Jeg skjønte ikke hvordan han kunne fortelle detder til folk..

Pleier dere og ringe hverandre av og tilfor tips og råd?

Marius:Kanskje ikke, men jeg og Sveinung har jo snakka om en del utelivsting før.Ellers er det ikke mye prat.

Hvorfor ikke?

Sveinung:Jeg har kommet så langt at jeg vet jeg ikke skal gjøre som før. Da jeg åpnaStorås Utested så var det første jeg tenkte at man må gå i krigen. Så kriga vioss i hjel med Kim og Blæst og bydde noe helvetes mer for artistene, overkjørtede og storkosa oss – og kasta bort en million på det. Det er klart det når manblir opplært av en geriljasoldat fra den kurdiske siden av Tyrkia, hehe.

Har dere noen gang sagt til dere selv:Dette gidder jeg ikke mer?

Torstein:Aldri. For meg handler det om et rush du får av å jobbe med et arrangement overlang tid, også få det adrenalinkicketnår det står på som verst.

Sveinung:Det går an å hoppe i fallskjerm også da, det er billigere enn å drive medarrangementsvirksomhet.

Kim:Jeghar nesten 150 konserter i året og når du av og til har kvelder som går sådårlig at du vurderer å spytte inn egne penger for at det skal se bedre ut, såer jo det en grunn til å tenke seg om. Da det kom 125 stk på Sveriges besteliveband Silverbullit, med The Beautiful People og The Lionheart Brothers som support, var det ferdig medTjuvstartfestivalen.

Torstein:Dette er Trondheim. Du kan gjøre alt riktig, men likevel kommer det ikke folk.Det slo jeg meg til ro med ganske tidlig.

Sveinung:Ja, men du jobber i kommunen Torstein. Da går det an å tenke sånn.

Torstein:Du aner ikke hvor mye penger jeg har tapt personlig, så det argumentet holderikke.

Marius:Jeg booker jo veldig ofte ting som ligger meg selv nært til hjertet. Og da blirdet litt sånn: Hva om du booker den store helten din også kommer han og er enidiot? Den verste krisa er ikke at det kommer lite folk, for det økonomiskejevner seg ut over en hel drifsperiode, men om du har en artist du selv erveldig glad i, også liker ikke publikum det i det hele tatt. Det er tungt! Detkan skje ganske ofte. Det kan være mye folk i klubben, men det treffer bareikke.

Sveinung:Jeg slutta med Storås nå nettopp, og nå gjør jeg et siste forsøk med Familien.Jeg har hatt mange som har booka for meg der. Aller siste forsøk er at jeg gjørdet selv. Klarer jeg ikke det så er det ferdig. Jeg er dritlei av å tape massepenger på å tilby kule konserter.Jeg tror vi er overfora i Trondheim. Vi gikk fra å ha bare Veita Scenetil å ha fryktelig mange scener som gjør middel-store band. På to år svei jegav 700 000 på konsertdrift på Familien. Det var morsomt i starten men nå er jeglei.

Så det blir ikke noe mer Storås?

Sveinung:Jo kanskje, men ikke med meg. Om det blir Storås 2011, hadde jeg godt kunnettenkt meg å hatt Prodigy der.

Marius:Hva med Prodigy på Pstereo da?

Kim:Ja, si det.

Sveinung:Det er for lite kredibelt vet du, for Kim og gutta. Det er nesten som å bookeÅge det.

Kim:Vi har en fin blanding av kredible og familiære bookinger vi. Men husk at da vibooka Robyn i fjor visste ingen hvordan 2010 skulle bli for henne. Det enestevi visste var at det kom tre utgivelser, noe vi forstod som 3 ep-er.- . Vi varjo den første festivalen i verden som fikk lov til å slippe henne påprogrammet. Det ryktes at en norsk festival i år overbydde en annen festivalmed nesten 600 000 kroner for å få henne på plakaten!

Sveinung:Det e så trasig me aillt som e kredibelt. Det betyr jo at det ikke kommer folkog at ingen koser seg

Hæ?

Sveinung:Ja. Men vet dere hva som er et godt eksempel på å være for dum i hodet iforhold til kredibilitet da? Det er når Storås i 2009 blir tilbudt Lady Gagafor en slikk og ingenting for så å si nei. Men sånn går det sikkert da, når manbare hører på punk.

Så hva vet dere egentlig om hverandresarrangementer? Går dere på hverandres bookinger?

Sveinung:Jeg vet ingenting om Supa sine greier. Jeg har booka én dyr dj i hele mitt liv,og da var det ikke en sjel ekstra som kom. Jeg synes det er feil å bruke massepenger på en dj.

Torstein:Jeg må få utfordre Sveinung der. Han har jo den der gamle holdningen om at dj’sikke er kunstnere og at de får for godt betalt. Altså, dj’s i Trondheim fårbare 1500-2000 per gig uansett, sånn har det vært i 10 år. Det er en latterligutnyttelse av kunsten. Hele rockemiljøet hadde den holdninga der ovenfor oss:“Spælle ainner folk sin musikk og tar pæng for det”. Så kom plutselig disserockestjernedjene og fikk spille i stedet for oss. Betalt fikk de også. Det erjo bare meg, Don Tomaso og noen få til som har fått ordentlig betalt av dj’s iTrondheim. Rocke-dj’ene må skjerpe gamet sitt, så kanskje jeg også går på byenav og til.

Sveinung:Men folket som går ut på rockeplasser driter da i hvem som spiller? Dissedj’ene som pynta med rare ting ogvissnok skulle ha et navn og fancy image var jo like dårlige somplatekompaniet-djene. Forskjellen var bare at de skulle ha 5000 kroner mer.

Torstein:Men har det aldri rykka i kuken din noengang Sveinung, når du har vært og hørtpå en ordentlig dj ?

Sveinung:Jo da. En av de beste djene jeg har hørt er en stor, tjukk, voksen og merkeligklump som spilte på nachspiel i Østersund på Storsjøyran.

Marius:De fleste som går ut hvor det er dj’s går dit fordi det er øl og kjentfolk der.De fleste som går på festival drar dit fordi de vet vennene deres skal. Sånnsett kan man si at dj’en ikke spiller noen rolle, men det handler om settinga.Det som Torstein snakker om er riktig, at dj’inga er et håndverk og at på enklubb er dj’en det viktigste elementet fordi han driver kvelden fremover. Jeghar lite til overs for at kaffebarer og frisørsalonger skal ha dj’s, fordi dutar dj’en helt ut av sammenhengen. Plutselig skal alle folk booke konsert påtirsdager, eller ha musiker-dj’s på onsdager fordi stedene selger for lite øl,selv om de verken har interesse eller peiling på band eller dj’er. Kulturenblir alt for ofte brukt som en brekkstang for å få inn folk som kjøper øl. Dagjør du deg selv og byen en bjørnetjeneste.

Er det for mange om beinet da eller?

Marius:Det er nødvendigvis ikke for mange, det er bare noe feil med rammene det ofteputtes inn i.

Men burde man da snakka mer sammen? Såman slipper at det er fire forskjellige konserter en fredagskveld som alleappellerer til mye av det samme publikummet ?

Kim:Vi har noe som heter Scenesnakk, en forening som de forskjellige scenene er medi.

Enrepresentant fra hver scene møtes en gang i måneden og snakker om planer ogfremdrift og passer på at ting ikke krasjer.

Marius:Scenesnakk fungerer ikke bra nok enda, men har masse potensiale.

Kim:Tja. På Blæst har vi hatt konserter hver fredag i 5-6 år og de siste årene harvi hatt et snitt på over 200 betalende publikumere.

Sveinung:Har dere det? 200 som betaler seg inn på konserter? Det skal du ha kred for!

Marius:Det er jo resultatet av mangeårig målretta jobbing. Oppe på Brukbar, som ercafe og pub så kan man ha forskjellige artister og dj’s. Men Supa er en klubb.Folk sto ikke å reiv av seg trynet der nede de første åra, men målretta jobbingover tid fikk det til å funke. Det er fordi vi utelukkende har satset på å væreen klubb. Du kan ikke booke en random dj og slenge opp noen høytalere på låvenog forvente at det blir en klubb.

Amen! Så til slutt: Når skal dere gidere, og hvem skal vi se opp for etter dere?

Sveiung:Torsten Botten Andersen og Petter Winther Gaar Søraunet.

Torstein:De som arrangerte årets 2xH har vært sinnsykt flinke. Han Rudi som var sjef derer en å merke seg. Lambsbread er også et navn å merke seg

Kim:Blant Husbråk gjengen finnes det mange arrangør talenter. Også What’s Going Onviste lovende takter da de arrangerte konserter rundt i Norge med lovendelokale, og lovende britiske artister.

Marius:Han Rudi-fyren virker flink. Andrew og Svein Erik som er med å booke Brukbar ogSupa er etter min mening de to flinkeste i Trondheim akkurat nå, samt RawJuice-gutta har jo gjort en kjempejobb.